:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزايش قيمت طلا و سكه

سكه به بالاي 4 ميليون برگشت، پرداخت ۲۵۰ هزار دینار ارز به مسافران عتبات در ۱۰ روز آتی

نامه ۱۹۰ نماینده مجلس به رییس قوه قضاییه در خصوص تسریع در مجازات اخلالگران بازار ارز و سکه / در ساعات اوليه صبح قيمت سكه به بالاي 4.1 ميليون تومان افزايش داشت اما در ساعات عصر تاحدودي كاهش يافت به طوري كه قيمت سكه تا 4 ميليون و 100 هزار تومان بالا رفت و سپس به چهار میلیون و ۷۶ هزار تومان كاهش يافت و در برخي ساعات نيز تا 4 ميليون تومان افت داشته است
کد خبر: ۱۱۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
اقتصاد گردان -  محسن شمشيري 
در حالي كه روز سه شنبه 9 مرداد 97 به دنبال اعلام آمادگي ترامپ براي مذاكره با ايران و همچنين اعلام برنامه سياست ارزي دولت در هفته آينده، نرخ سكه و طلا و ارز كاهش يافت، اما در روز چهار شنبه بار ديگر نرخ ها با افزايش نسبي اما ملايم تر از اوايل هفته مواجه بود و قیمت‌های طلا و سکه افزایش داشت. البته در ساعات اوليه صبح قيمت سكه به بالاي 4.1 ميليون تومان افزايش داشت  اما در ساعات عصر تاحدودي كاهش يافت به طوري كه قيمت سكه تا 4 ميليون و 100 هزار تومان بالا رفت و سپس به چهار میلیون و ۷۶ هزار تومان كاهش يافت و در برخي ساعات نيز تا 4 ميليون تومان افت داشته است. 
 در ساعت عصر چهارشنبه قيمت سكه 4 ميليون و 76 هزار تومان شد. نيم سكه دو میلیون و ۱۱ هزار تومان و هر قطعه ربع سکه نیز یک میلیون و ۱۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار هم یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.
همچنین هر سکه یک گرمی ۵۰۶ هزار تومان قیمت دارد و هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۲۲۳ دلار و ۷۰۰ سنت خرید و فروش شده است
فعالان بازار ارز و طلا مي گويند كه قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به زیر ۴ میلیون تومان رسی و با کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با رقم ۳ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ارزش ۳ میلیون و ۷۶۵ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با به ارزش یک میلیون و ۱۲ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی ۵۱۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ارزش ۳۰5 هزار تومان فروخته شد.
دربازار رسمي ارز نيز، هر دلار آمریکا با ۴ تومان افزایش ۴ هزار و ۴۰۹ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۱۹ تومان افت ۵ هزار و ۱۵۱ تومان و هر پوند نیز با ۹ تومان رشد ۵ هزار و ۷۸۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

پرداخت ۲۵۰ هزار دینار ارز به مسافران عتبات در ۱۰ روز آتی


از سوي ديگر،  مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: ۲۵۰ هزار دینار ارز مسافری به زائران عتبات در خاک عراق پرداخت می‌شود که با حل مشکلات ظرف ۱۰ روز آینده عملیاتی خواهد شد.
مرتضی آقایی درباره وضعیت پرداخت ارز مسافری به زائران عتبات، اظهار داشت: همانطور که پیش از این نیز بانک مرکزی اعلام کرده بود، ۲۵۰ هزار دینار در اختیار زوار عتبات عالیات قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه، قرار است ارز مسافران عتبات با همکاری بانک‌ مرکزی، بانک‌های عامل ایرانی و بانک‌های عراقی در داخل خاک عراق به زوار تحویل داده شود، اظهار داشت: مشکلاتی در نحوه اجرا به وجود آمده که ظرف ۱۰ روز آینده حل خواهد شد و اختصاص ارز صورت می‌گیرد.
آقایی درباره دلیل پرداخت ارز در خاک عراق اظهار داشت: مطالباتی از عراقی‌ها داریم که برای کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول قرار شده این مطالبات به صورت ارز در همان خاک کشور عراق تحویل مسافران شود.
با تصمیم بانک مرکزی، بانک‌های تجارت و پارسیان به عنوان بانک‌های عامل پرداخت ارز به مسافران عتبات انتخاب شده‌اند.
در بخشنامه بانک مرکزی برای ارز زائران عتبات عالیات آمده بود: حسب هماهنگی های به عمل آمده با سازمان حج و زیارت و به منظور تسهیل شرایط مسافرت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات،تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت (به طور کلی اعم از زمینی یا هوایی) به میزان ۲۵۰ هزار دینار عراق صرفاً از طریق تمام شعب ارزی منتخب بانک‌های تجارت و پارسیان در سطح شهر و با ارایه فهرست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان مورد اشاره تایید شده باشد، بدون ارائه بلیط و گذرنامه بلامانع است. 

مجازات اخلالگران بازار ارز و سکه

از سوي ديگر، عضو هیات رییسه مجلس نامه ۱۹۰ نماینده مجلس به رییس قوه قضاییه در خصوص تسریع در مجازات اخلالگران بازار ارز و سکه را قرائت کرد.
به گزارش خانه ملت، محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۰ مردادماه) مجلس نامه ۱۹۰ نماینده به رئیس قوه قضاییه در خصوص مجازات اخلال گران بازار ارز و سکه را قرائت کرد که به شرح زیر است: پس از اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه حضرتعالی با صراحت اعلام کردید افرادی که در جریان اخیر بازار سکه و ارز اخلال ایجاد کرده و باعث به وجود آوردن جو روانی شده اند مصادق فساد فی الارض و اخلال در اقتصاد، محاکمه و مجازات خواهند شد. نمایندگان مجلس  ضمن تشکر از جنابعالی خواهان اقدام عاجل در این زمینه هستند.

تقویت ۱۳۰۰ تومانی ریال ایران در مقابل دلار

از سوي ديگر، بلومبرگ انگلیسی گزارش داد كه به دنبال اظهارات ترامپ مبنی بر مشتاق بودن او برای مذاکره با ایران بدون هر گونه پیش شرط، ارزش ریال در مقابل دلار ۱۳۰۰ تومان بهبود پیدا کرد. به دنبال اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه خواهان مذاکره با ایران بدون هر گونه پیش شرطی است، ارزش ریال در مقابل دلار افزایش پیدا کرد و بخشی از ضرر از دست رفته خود را جبران کرد.
ترامپ گفت: مشتاق دیدار با همتای خود حسن روحانی و دیگر مقامات ایرانی بدون پیش شرط و در هر زمانی‌که آنها بخواهند، است. در همین حال هر دلار آمریکا در بازار سیاه به دنبال اظهارات ترامپ در اواخر بعداز ظهرسه شنبه ۱۳۰۰ تومان از ارزش خود را در برابر دلار بدست آورد و از رقم ۱۱۷۰۰ تومان به ۱۰۴۰۰ تومان رسید.