:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
دوراندیشی مديران بانك ملت در تاسيس شركت به پرداخت همزمان با رشد خدمات نوين در بانكداري الكترونيك

سهم بالای 30 درصدی بانک ملت و به پرداخت از تراکنش های بانکی با فاصله قابل توجه از رقبا

یک سوم تراکنش های بانکی در اختیار شركت به پرداخت و بانک ملت / بخش فناوری بانک ملت، این بانک را به پیشروترین بانک در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات نوین بانکی تبدیل کرده و شركت هایی مانند بهسازان ملت و به پرداخت ملت هم اکنون در خارج از مرزها شناخته شده اند و صادرات نرم افزار و راهکارهای بانکی به کشورهای همسایه از برنامه های آتی و قابل اجرای بانک در آینده است . اين موسسه های بانكي ومالي وابسته به بانک ملت به خاطر دور انديشي مديران بانك ملت در تاسيس شركت هایی مانند به پرداخت که زیر مجموعه بورسی بانک ملت است و شرکت بهسازان ملت با رشد فناوري ها و سرمايه گذاري هاي لازم در صنعت پرداخت، موفق به كسب بالاترين سهم از بازار پول، تراكنش هاي مالي و بانكي شده و به ميزان رشد سهم خود از تعداد و مبلغ تراكنش ها، در ارائه خدمات بانكداري الكترونيك و جلب رضایت مردم و همچنين جذب منابع و نقدینگی نيز در بین 40 بانک و موسسه اعتباری و شرکت های بزرگ پرداخت پیشرو بوده اند
کد خبر: ۱۱۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
اقتصاد گردان - محسن شمشیری:
براساس آخرین برآوردهای اعلام شده بانک مرکزی، شاپرک و نهادهای نظارتی صنعت پرداخت، بانکداری الکترونیک، از مجموع تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی در بازار گسترده خدمات بانكداري الكترونيك،  بانک ملت و شرکت به پرداخت ملت با بالاترین سهم از بازار و ثبت سهم بالای 30 درصد از تعداد و مبلغ تراکنش، با فاصله قابل توجه از رقبای دیگر قرار دارد و چشم انداز خوبی در انتظار این بانک و کسب سودآوری و سهم از بازار خدمات بانکداری الکترونیک برای بانک ملت وجود دارد. 


سهم بازار بانک ملت در بهار سال 97 نیز از کل تعداد تراکنش ها بیش از 31 و از نظر مبلغ بیش از 29 درصد بوده است. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی و شاپرک، سهم بازار بانک ملت در سال 96 و از جمله براساس آمارهای  آذر ماه 96 از کل تعداد تراکنش ها به 31.51 درصد و از نظر مبلغ به 29.28 درصد رسید 

همچنین مقایسه 33 بانک و موسسه اعتباری در بازار بانکداری الکترونیک و سهم بازار هر یک از بانک های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت  بیانگر این است که بانک ملت با سهم ۳۱.۵۱ درصدی از تعداد تراکنش ها و سهم ۲۹.۲۸ در صدی از مبلغ تراکنش ها، همچنان بالاترین سهم از پذیرش تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده است ودر جایگاه نخست ایستاده  و در تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است
سهم بازار هر یک از بانک های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت درآذرماه ۹۶ بیانگر این است که بانک ملت با سهم ۳۱.۵۱ درصدی از تعداد تراکنش ها و سهم ۲۹.۲۸ در صدی از مبلغ تراکنش ها، همچنان بالاترین سهم از پذیرش تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده است ودر جایگاه نخست ایستاده  و در تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است
در شهریور 96 بانک ملت ۳۲.۱۷ درصد از تعداد تراکنش ها و ۲۹.۲۶ درصد از مبلغ تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانکهای پذیرنده قرار گرفته است.
همچنین براساس گزارش سه ماه تابستان، بانک ملت از نظر سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها در میان همه بانک های پذیرنده از بازار ابزارهای پذیرش بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و در  این سه ماه در میان سه ابزار کارتخوان فروشگاهی، پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی، با نوسان در تعداد و مبلغ تراکنش ها، همچنان در صدر بانک ها قرار داشته است.
سهم بانک ملت در شهریور ماه  96 در تعداد تراکنش ها در ابزار کارتخوان فروشگاهی ۲۷.۹۰ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی ۲۸.۶۵درصد و ابزار پذیرش موبایلی۷۳.۵۱ درصد ثبت شده است و از نظر مبلغ تراکنش های بانک ملت نیز هریک از ابزارهاي کارتخوان فروشگاهی۲۷.۴۱ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی ۴۹.۶۲ درصد، ابزار پذیرش موبایلی ۵۵.۷۳ درصد را در شهریور ماه به ثبت رسانده است.
رتبه دوم تعداد تراکنش متعلق به بانک ملی با سهم 8 درصدی است که نشان دهنده فاصله قابل توجه 23 درصدی بانک ملت از رقبای بازار تراکنش های بانکی در ایران  است. از نظر مبلغ نیز رتبه دوم متعلق به بانک صادرات با سهم  11 درصدی است که البته از نظر تعداد نیز با سهم نزدیک به 7 درصد در رتبه چهارم قرار دارد. 
بانک ملت درآذرماه سال ۹۶ در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی به ترتیب با سهم ۲۷.۷۳ و ۲۴.۹۶ و ۷۳.۷۳ درصدی بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.
همچنین با توجه به گسترش روز افزون موبایل ها وابزارهای بانکی موبایلی، به نظر می رسد که به سرعت موبایل بانک ها وابزارهای موبایلی جایگزین سایر خدمات خواهد شد و براین اساس بانک ملت اکنون با سهم 73 درصدی در ابزار پذیرش موبایلی، آماده رشد وتوسعه در این بازار در صورت افزایش تراکنش های موبایلی است واز حالا سهم بازار قابل توجهی را کسب کرده است. 
 همچنین این بانک با سهم ۲۷.۸۵ درصد از مبلغ تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی، ۴۴.۷۰ درصدی از مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی و ۵۵.۱۷ درصدی از مبلغ ابزار پذیرش موبایلی در این بخش نیز در جایگاه نخست قرار دارد ودر سه ابزار پذیرش در تعداد و مبلغ همچنان در مقام اول ایستاده است.

در تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی رتبه های دوم به بعد به بانک های ملی،  صادرات، کشاورزی و از نظر مبلغ به بانک های صادرات، ملی و کشاورزی اختصاص دارد. 
همچنین بالاترین سهم تعدادی از تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک های پارسیان با 18 درصد، سامان با 11 درصد، ملی با 11 درصد تعلق داشته و از نظر مبلغ به بانک های ملی، با 12 درصد، پارسیان با 9 درصد، و سامان با بالای 6 درصد اختصاص دارد.  
از سوی دیگر، در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی بانک های آینده با 15 درصد، پارسیان با 4.4 درصد،  اقتصاد نوین با 3 درصد بالاترین سهم را بعد از بانک ملت به خود اختصاص دادند. در حالی که از نظر مبلغ بانک اقتصاد نوین با 14 درصد در جایگاه دوم، آینده در رتبه سوم با سهم ۱۰ درصدی و سامان در مقام چهارم با سهم 7 درصدی حضور داشته اند

دور انديشي مديران بانك ملت در تاسيس به پرداخت و افزايش سهم از بازار بانكداري الكترونيك

 برآوردهاي آماري از عملكرد بانك ملت و شركت به پرداخت نشان مي دهد كه اين دو موسسه بانكي ومالي به خاطر دور انديشي مديران بانك ملت در تاسيس شركت هایی مانند  به پرداخت  ه عنوان زیر مجموعه بورسی بانک ملت و  شرکت بهسازان ملت و رشد فناوري ها و سرمايه گذاري هاي لازم در صنعت پرداخت، موفق به كسب بالاترين سهم از بازار پول، تراكنش هاي مالي و بانكي شده و به ميزان رشد سهم خود از تعداد و مبلغ تراكنش ها، در ارائه خدمات بانكداري الكترونيك و همچنين جذب منابع و نقدنيگي نيز موفق بوده اند. 
آمار عملكرد سال هاي اخير نيز نشان مي دهد كه بانك ملت و به پرداخت، همچنان با بيشترين سهم از تراكنش هاي بانكي و مالي، به عنوان شركت ها و موسسات مالي و بانكي پيشتاز كشور مطرح هستند تا جايي كه بيش از يك سوم تعدادو مبالغ كل تراكنش هاي بانكي را به خود اختصاص داده اند
به عقيده كارشناسان، تاسيس شركت به پرداخت به عنوان زیر مجموعه بورسی بانک ملت در گذشته و همزمان با رشد فناوري اطلاعات و صنعت پرداخت در جهان، نشان دهنده دوراندیشی مدیران این بانک در گذشته بوده تا با ايجاد اين شركت كه از شاخص هاي فني و مالي به روز و پيشرفته برخوردار است به تدريج متناسب با رشد خدمات نوين بانكداري الكترونيك، نه تنها خدمات خود  را به مشتريان بانك و مردم سراسر كشور ارائه دهند بلكه سهم قابل توجهي از اين بازار را نصيب خود كنند. 
 بخش فناوری بانک ملت این بانک را به پیشروترین بانک در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات نوین بانکی تبدیل کرده است و از آنجا كه  کسب و کار و فناوری اطلاعات از یکدیگر غیرقابل تفکیک اند، در نتيجه در بانک ملت نيز  با بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی، مراجعه به شعب، هزینه ی مشتریان، تردد آن ها و خسارت های زیست محیطی کاهش داشته است.شركت هایی مانند بهسازان ملت و به پرداخت ملت هم اکنون در خارج از مرزها شناخته شده اند و صادرات نرم افزار و راهکارهای بانکی به کشورهای همسایه از برنامه های آتی و قابل اجرای بانک در آینده است.
نتيجه اين سرمايه گذاري و افزايش كارايي، باعث رشد سهم بانك ملت و شركت به پرداخت از بازار بانكداري الكترونيك و خدمات پرداخت شده كه با رشد فناوري اطلاعات،‌ اينترنت و ابزارهاي اطلاع رساني اينترنتي،  خدمات بانكي و صنعت پرداخت را از طريق گسترش كارتخوان ها، دستگاه هاي عابر بانك، موبايل بانك ها و... به اقتصاد ايران عرضه كرده اند. 
 مديران بانك ملت با تاسيس شركت به پرداخت، نه تنها به نفوذ در بازار پول و افزايش سهم، كسب رضايت مشتريان، ارائه خدمات متنوع بانكي و صنعت پرداخت، نرم افزارها، افزايش ايمني در پرداخت، توجه به نيازهاي مشتريان و بخش هاي مختلف اقتصادي و صنعتي و بانكي و بيمه اي توجه داشته اند بلكه سهم بالايي را از تراكنش هاي مالي و بانكي نصيب خود كرده و امروز يك سوم تعداد و مبلغ تراكنش ها به بانك ملت و شركت به پرداخت تعلق دارد. 
براين اساس، به خاطر سهم بالاي  در كنار استقبال علاقه مندان به خدمات نوين بانكداري و صنعت پرداخت در نمايشگاه هاي مختلف از جمله الكامپ 97، بازديد كنندگان با خدمات نوين بانك ملت و شركت به پرداخت آشنا شده اند و غرفه بانك ملت و به پرداخت نيز از جذابيت و استقبال قابل توجهي در نمايشگاه برخوردار بود.



رابطه سودآوری با تراکنش ها

نتایج بررسی های مختلف در محدوده زمانی  97– 1385  نشان می دهد که تغییر روش سنتی پرداخت و حضور در شعب به  سیستم بانکداری الکترونیک و اینترنتی، موبایل بانک ها  باعث سودآوري بيشتر و بازدهي سهام بانک و شرکت پرداخت می  شود اما  بايد افزايش رضايت مشتريان  وتوسعه بانكداري الكترونيك  را به همراه داشته باشد.
نتایج پژوهش هایی که در سال های اخیر در مورد ارتباط سهم بازار بانک ها از سودآوری آنها انجام شده که نسبت سهم از بازار کارت های هر بانک و همچنین میزان رشد فناوری و خدمات متنوع و گسترده بانک ها، عامل مهمی در جذب منابع، رضایت مشتری، سودآوری بیشتر و موجودی نقدینگی در حساب های متصل به خدمات بانکداری الکترونیک دارد و هر شرکت یا بانکی که بتواند با ارائه خدمات و کسب رضایت مشتری، گردش مالی و تعداد کارت، کارت خوان، حساب، نقل و انتقال پول بیشتری را انجام دهد، با جذب منابع بیشتر و در نتیجه تسهیلات دهی، سپرده گذاری، و سودآوری، بیشتری همراه خواهد شد. 
گزارشي با عنوان بررسي تأثير بانکداري الکترونيک بر سودآوري بانک هاي ايران به قلم حامد صادقي علي آباد و نرجس حيدرزاده اقدم نتيجه گرفته كه فناوري و خدمات و تعداد کارت های بانكداري الكترونيك بر سودآوري بانك ها اثر مثبت و معنادار دارد اما بايد اقداماتي براي نرخ گذاري مناسب خدمات و كارمزد خدمات بانكداري در نظر گرفته شود تامنجر به جنگ قيمتي و رقابت ناسالم بين بانك ها نشود. به عبارت دیگر، یکی از دغدغه های بانک ها این است که در مقابل هر تراکنش، اجاره هر دستگاه کارت خوان و عابر بانک و... چقدر هزینه می کنند ودر نهایت قیمت تمام شده جذب نقدینگی از طریق تراکنش ها و افتتاح حساب ها چقدر است. زیرا یک بانک مانند بانک ملت و شرکت به پرداخت، برای افتتاح حساب و جذب سپرده، صدور کارت، ایجاد بازار گسترده کارت خوان ها و اینترنت بانک، موبایل بانک و... باید هزینه های عظیمی را انجام دهند و برای هر تراکنش نیز باید مبلغی کارمزد پرداخت کنند و لذا هزینه تمام شده پول در این سیستم در مواردی بالاتر از جذب سپرده های معمولی و در مواردی کمتر از جذب سپرده و پرداخت سود سپرده است و بانک و شرکت پرداخت باید در مدیریت این بازار باید به گونه ای عمل کنند که ضمن کسب رضایت مشتری، قادر به جذب نقدینگی، کاهش هزینه تمام شده و سود آوری بیشتر باشند. 

همچنين فرهنگ سازي و تبليغات مناسب براي استفاده بيشتر مشتريان،  افزايش تعداد دستگاه هاي خودپرداز، پايانه فروش، شعب و مكان يابي بهينه آنها، افزايش كيفيت ارائه خدمات با به روز رساني تجهيزات و نرم افزارها، استفاده از الگوهاي موفق جهاني و شبيه سازي در داخل كشور، بازنگري در خصوص دستورالعمل هاي دريافت كارمزد خدمات، توسط بانك مركزي و شوراي هماهنگي بانك ها و كانون بانك هاي خصوصي بايد مورد توجه قرار گيرد تا ميزان سودآوري بانك ها را افزايش دهد. 
بانک ملت و شرکت به پرداخت در این زمینه در سا لهای اخیر با تبلیغات گسترده  و اثرگذار و مناسب و به صورت مستمر، در حال جذب مشتریان، توجه به سلیقه آنها، به روز کردن خدمات، جذب منابع و سپرده ها و... بوده  و همین موضوع باعث شده که سهم بانک ملت در جذب سپرده ها و ارائه خدمات و تعداد کارت ها، کارت خوان ها و... نیز رشد قابل توجهی داشته باشد و رتبه نخست بانک های کشور را کسب کند.

سهم بانک ها از بازار خدمات بانکداری الکترونیک – درصد

بانک

سهم از کارت های بانکی

سهم از خودپردازها

سهم از کارت خوان ها

سهم از پایانه شعب

سهم از کارت برداشت و هدیه

سهم از کارت اعتباری

ملت

14

9

17

7

14

1

صادرات

13

11

11

12

13

20

ملی

11

16

12

25

11

48

تجارت

11

9

6

6

14

-

سپه

8

6

2

4

8

-

پارسیان

6

1

11

1

2

15

کشاورزی

6

6

2

8

9

2

اقتصاد نوین

3

2

1

2

2

2

پاسارگاد

3

2

6

1

1

3

رفاه

4

5

6

3

5

-

سامان

2

3

5

1

1

-

انصار

3

2

2

2

2

-

پست بانک

1

3

1

9

1

-

مسکن

4

4

2

9

5

2