:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
روز دوشنبه با مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی و اعلام به مردم، سياست هاي جديد ارزي عملیاتی خواهد شد

رونمایی از بسته جدید ارزی همزمان با شروع تحريم هاي آمريكا؛ بررسي رشد نرخ سكه و دلار دريكسال اخير

جهانگيري خبر داد: رونمايي از سياست هاي ارزي در روز دوشنبه، 12 شرط مجلس براي حمايت از بسته سياست هاي جديد ارزي، کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم و جامعه است با نرخ رسمی بانک مرکزی و به وفور در کشور تامین مي شود / سكه 3 ميليون و 955 هزار تومان، 18 عيار 301 هزار تومان، رشد 59 درصدي قيمت سكه در يكسال منتهي به ارديبهشت 97 براساس گزارش بانك مركزي و رشد 225 درصدي سكه و 170 درصدي دلار دريكسال منتهي 13 مرداد 97
کد خبر: ۱۱۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
در حالي كه اقتصاد ايران در آستانه شروع تحريم هاي آمريكا به خصوص در بازار ارز و طلا از 14 مرداد قرار دارد،‌ و همزمان با آن بانك مركزي روز دوشنبه 15 مرداد 97 محورهاي سياست هاي جديد ارزي را اعلام خواهد كرد، روز شنبه 13 مرداد كليات اين سياست ها در نشست سران قوا تصويب شده و جزئيات آن نيز قرار است روز يكشنبه در هيات دولت مورد بحث و بررسي و تصويب قرار گيرد. 


 در كنار اين تحولات، بازار ارز و طلا روز شنبه 13 مرداد 97 بار ديگر با روند افزايشي مواجه شد و نرخ سكه طرح جديد به 3 ميليون و 955 هزار تومان رسيد. اين نرخ ها در مقايسه با نرخ يكسال قبل و در مرداد 97 نشان مي دهد كه قيمت سكه طرح جديد معادل 225 درصد رشد كرده و 3.25 برابر شده است. همزمان گزارش منتشر شده از آمارهاي اقتصادي ارديبهشت 97 نيز نشان مي دهد كه نرخ سكه در ارديبهشت در مقايسه با ارديبهشت سال قبل 59 درصد رشد كرده است. براين اساس روشن است كه عمده رشد نرخ سكه و ارز در ماه هاي خرداد و تيرماه 97 اتفاق افتاده است.  

طرح جدید ۳ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان

 روز شنبه 13 مرداد 97  در بازار سكه و ارز، بار ديگر نرخ ها روبه افزايش گذاشت و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  ۱۱۵ هزار تومان افزایش یافت و به رقم ۳ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان به فروش رسید.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳ هزار تومان رشد یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۸ هزار تومان کاهش به ارزش ۹۴۲ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی با یک هزار تومان افزایش نسبت به پنجشنبه گذشته ۵۱۱ هزار تومان معامله شد 
همچنين با وجود كاهش نرخ اونس جهاني به 1213 دلار،  هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ايران با یک هزار و ۶۰۰ تومان رشد به ارزش ۳۰۱ هزار تومان فروخته شد.
در بازار ارز رسمي نيز،  هر دلار آمریکا با یک تومان افزایش نسبت به پنجشنبه گذشته ۴ هزار و ۴۱۲ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۳۶ تومان افت ۵ هزار و ۱۰۴ تومان و هر پوند نیز با ۴۶ تومان کاهش ۵ هزار و ۷۳۶ تومان ارزش‌گذاری شد. در حاشيه بازار يا بازار غيررسمي نيز نرخ دلار حدود 10350 تومان و نرخ يورو 12300 تومان اعلام شده است. 

رشد 59 درصدي در يكسال منتهي به ارديبهشت 97

قيمت سكه طرح جديد در ارديبهشت 97 به 1 ميليون و 937 هزار تومان رسيد كه در مقايسه با فروردين 9.1 درصد و در مقايسه با سال قبل 59.3 درصد رشد كرده است. سكه طرح قديم نيز با قيمت 1 ميليون و 886 هزار تومان نسبت به فروردين 97 معادل 8.9 درصد، و نسبت به سال قبل 59.2 درصد رشد داشته است. 
اين نكته نشان مي دهد كه در ظرف يكسال اخير رشد نرخ ها به شدت و حدود 59 درصد  افزايش داشته است 
در دوماه اول سال 97 نيز متوسط قيمت طرح جديد 1 ميليون 868 هزار تومان و طرح قديم 1 ميليون و 820 هزار تومان بوده است كه نسبت به دوره مشابه سال 96 رشد 53 درصدي داشته است. 

رشد 225 درصدي در يكسال منتهي به مرداد 97

اما مقايسه نرخ سكه طرح جديد در مرداد 97 با مرداد 96 نيز نشان مي دهد كه قيمت سكه از 1 ميليون و 217 هزار تومان در مرداد 96 به 3 ميليون و 955 هزار تومان در مرداد 97 رسيده و با رشد 225 درصدي مواجه شده و عملا قيمت سكه 3.25 برابر شده است.  قيمت سكه طرح قديم نيز از 1 ميليون و 185 هزار تومان در مرداد 96 به 3 ميليون و 595 هزار تومان در مرداد 97 رسيده و در اين يكسال 203 درصد رشد كرده و قيمت آن سه برابر شده است. 

ميانگين نرخ دلار در مرداد 96 معادل 3811 تومان بوده كه نرخ رسمي آن در روز شنبه 13 مرداد 97 به 4412 تومان رسيده كه نشان دهنده رشد 16 درصدي در يكسال اخير بوده است. اما از آنجا كه نرخ بازار  غير رسمي وحاشيه بازار مبناي اعلام و محاسبه نيست در نتيجه بانك مركزي در گزارش ارديبهشت ماه 97 خود، نسبت به اعلام اين نرخ ها از ارديبهشت 97 سكوت كرده و نمي توان به بررسي دقيق رشد نرخ دلار آزاد پرداخت. 
در مقايسه رشد نرخ سكه با نرخ دلار نيز اين مشكل وجود دارد كه به عقيده كارشناسان بازار طلا، نرخ سكه با حباب شديد 800 هزار توماني در ماه هاي ارديبهشت تا مرداد 97 مواجه بوده و نمي توان رشد نرخ سكه و طلا را به طور دقيق مبناي محاسبه تحولات نرخ ارز قرار داد. اما سه برابر شدن نرخ سكه طرح جديد و طرح قديم، تاحدودي نشان مي دهد كه نرخ دلار حاشيه بازار نيز با رشد زيادي مواجه بوده است. 
بر مبناي آنچه در رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي و حاشيه بازار اعلام مي شود نيز نرخ دلار بين 10350 تا 10800 تومان  و يورو حدود 12300 تومان اعلام شده است كه اگر مبنا را 10350 تومان براي نرخ دلار روز شنبه 13 مرداد 97 قرار دهيم اين نرخ نسبت به ميانگين نرخ دلار در مرداد 96 به نرخ 3811 تومان مرداد 96 معادل 171 درصد رشد كرده و 2.7 برابر شده است. نرخ يورو نيز از 4547 تومان در مرداد 96 به 12300 تومان در مرداد 97 رسيده و معادل 170درصد افزايش داشته و 2.7 برابر شده است.  

جهانگيري خبر داد: رونمايي از سياست هاي ارزي در روز دوشنبه 

از سوي ديگر،‌ معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رونمايي سياست هاي ارزي بانک مرکزی در روز دوشنبه 15 مرداد و همزمان با شروع تحريم هاي سه ماهه آمريكا گفت: کلیات مباحث ذکر شده در اين سياست هاي ارزي، مورد تصویب سران سه قوه قرار گرفته و جزئیات آن نيز در جلسه يكشنبه  هیأت دولت نهایی به بحث گذاشته و تصویب می شود.
به گزارش تعادل،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پس از جلسه شورای عالی اقتصادی با حضور سران سه قوه افزود: در روزهای آینده با اعلام رئیس جمهور آمریکا تحریم های سه ماهه شروع می شود و شرایط جدیدی در اقتصاد کشور پیش آمده که نیازمند تصمیمات جدید و بازنگری در سیاست های قبلی بوده است. براين اساس، یکی از موضوعات جلسه شورای عالی اقتصادی، سیاست‌هایی بود که بانک مرکزی برای بخش ارز کشور پیش‌بینی کرده است که کلیات آن مورد تأیید قرار گرفت و روز دوشنبه رونمایی می‌شود.
وی گفت: سیاست های بانک مرکزی برای بخش ارز کشور در جلسه سران سه قوه مورد بحث و تایید سران سه قوه و اعضای جلسه قرار گرفت.  عمدتا جهت گیری سیاست ها این است که کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم و جامعه با نرخ رسمی بانک مرکزی است به وفور در کشور تامین شود و دستگاه های اجرایی تا مرحله نهایی بر نحوه تامین واردات و عرضه آن در بازار نظارت داشته باشند که این امر مورد تایید سران سه قوه قرار گرفت.
وی افزود: برای فعالان اقتصادی که در بخش صادرات و واردات فعالیت می کنند و افرادی که برای بخشی از کارهای ضروری شان به ارز نیاز دارند، تسهیلاتی فراهم شد که بتوانند در بازار، ارز مورد نیاز خود را تامین و در نتیجه راحت تر فعالیت کنند. کلیات مباحث ذکر شده مورد تصویب قرار گرفت و جزئیات آن در جلسه يكشنبه  هیأت دولت نهایی به بحث گذاشته و تصویب می شود. همچنین روز دوشنبه با مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی و اعلام به مردم این مصوبات عملیاتی خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه رئیس قوه قضاییه پیشنهادی را در خصوص رسیدگی سریع تر به پرونده های مفسدان اقتصادی ارائه کرد که بر اساس آن سرعت عمل بیشتر و زمان رسیدگی به این پرونده ها کوتاه تر شود. قرار شد در جلسه آینده شورای عالی اقتصادی این موارد هم نهایی شود و قوه قضاییه زمان کوتاه تری برای رسیدگی با پرونده های مفسدان اقتصادی در نظر بگیرد.

فرصت۶ماهه واردات با ارز دولتی

همچنين  مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس در مورد مهلت استفاده از ارز دولتي گفت: افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند ۶ماه فرصت دارند که این ارزها را تبدیل به کالا کرده و به کشور بازگردانند. لذا تا زمانی که ۶ ماه نشده بحث مفسده آن قابل بحث نیست.
وي در تشریح آخرین نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: در این نشست درباره مفاسد حوزه واردات محموله های قاچاق به کشور، تخلفات در ثبت سفارش و واردات خودرو و فساد در بانک ها بحث و بررسی هایی صورت گرفت.در این نشست گزارشی از سوی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان بازرسی ارائه و مقرر شد که این نهادها اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا در برخورد با مفاسد اقتصادی و بانکی با قدرت بیشتری عمل شود. 

۱۲ شرط مجلس برای حمایت از بسته جدید ارزی 

رئیس کمیسیون اقتصادی ۱۲ شرط مجلس برای تایید و حمایت از بسته سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی را تشریح کرد و به دولت هشدار داد تغییرات جزیی و ناقص در سیاست های ارزی را نمی پذیریم.
به گزارش مهر، محمدرضا پور ابراهیمی در مورد شروط مجلس شورای اسلامی برای تایید بسته ارزی بانک مرکزی گفت: نحوه مدیریت بازار ارز در کشور باید بر اساس چارچوبی باشد که دولت بتواند هم تقاضاهای ضروری ارز را برای تامین کالاهای اساسی در کشور پاسخگو باشد  و هم بتواند تقاضاهای مابقی اقلام مورد نیاز کشور در بخش های مختلف اعم از مصارف عام، اقلام و یا مواداولیه واحدهای تولیدی که فرآیند عملیات اقتصادی را در کشور استمرار می دهد را تامین کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سیاست ارزی که تعیین نرخ واحد و ثابت برای ارز  در اقتصاد ایران بود، از ابتدا مورد انتقاد جدی ما بوده و هست و خروجی آن  افزایش بی رویه واردات، توقف صادرات و در نتیجه عدم امکان ورود ارز به کشور، افزایش نرخ ارز و... بود.
وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس چندین ماه است که در حال رایزنی با دولت برای تهیه بسته مدیریت بازار ارز است گفت:  علیرغم برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون اقتصاد با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و نشست های غیر علنی مجلس با حضور مسئولان اقتصادی کشور، متاسفانه دولت سیاست غیرکارشناسی و غیرمنطقی خود را در بازار ارز ادامه داد.
عضو شورای عالی هماهنگی قوا ادامه داد: در طول یکی دو هفته اخیر به ویژه پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی، محورهای جدیدی توسط دولت برای مدیریت بازار ارز  پیشنهاد شده و اعلام شده است که دولت علاقه مند است سیاست ارزی خود را تغییر دهد.

پور ابراهیمی گفت: طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز  فروردین ماه در کمیسیون اقتصادی ارائه شد و مورد توافق رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم قرار گرفت ولی روز بعد دولت سیاست دیگری را برای کنترل بازار ارز انجام داد.
وی تصریح کرد: در صورتی که این محورهای مهم طرح دو فوریتی مجلس در بسته پیشنهادی سیاست های ارزی دولت وجود داشته باشد و علاوه بر آن نکاتی که بارها در جلسات مشترک نیز مطرح شده است در بر بگیرد حتما مجلس و کمیسیون اقتصادی هم از سیاست های جدید ارزی دولت حمایت خواهند کرد. در غیر این صورت تغییرات جزئی در سیاست ارزی و یا عدم سمت گیری و سوگیری سیاست ها به سمت رویکرد تخصصی حتما مورد تایید مجلس و کمیسیون اقتصادی نخواهد بود.
وي در توضيح 12 شرط مجلس گفت: شرط اول اين است كه مجلس برای تایید بسته سیاست های ارزی دولت، قائل به تفکیک بازار اولیه از بازار ثانویه است و ارز مورد نیاز برای گردشگری خارجی باید از بازار ثانویه تامین شود
وي افزود:  تعیین نرخ ارز و خوراک پتروشیمی ها و فولاد و پالایشگاه ها بر اساس مکانیزم بازار آزاد در بازار ثانویه است و صرافی ها در سیاست جدید ارزی باید محور اصلی فعالیت های مبادلات ارزی کشور باشند
وي گفت: دولت مازاد ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را در بازار ثانویه عرضه کند و مدیریت بازار ثانویه توسط بانک مرکزی از طریق عملیات بازار باز انجام شود. 
وي ادامه داد:  سپرده گذاری ارز در اختیار مردم  با ضمانت بانک مرکزی انجام شود و  بانك مركزي بايد مدیریت نقدینگی را در نظر داشته باشد. استفاده از ظرفیت پیمان های پولی به شکل عملیاتی نه به شکل شعاری، برای کمک به مراودات اقتصادی مورد توجه باشد. تدوین مقررات لازم برای امکان تولید رمز ارزها صورت گيرد. ارائه بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای اصلاح ساختار ترازنامه نظام بانکی برای جلوگیری از رشد نقدینگی در دستور كار باشد.
وي تصريح كرد:  ساماندهی مالکیت بانک ها و موسسات اعتباری مورد توجه باشد و در تعیین تکلیف دارایی های موسسات غیرمجاز تسريع شود.