:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
گزارش مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی

رییس کل 6 ماموریت خود را اعلام کرد

رییس کل جدید بانک مرکزی دیروز 6 ماموریت اصلی خود را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
اقتصاد گردان


اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه، احسان شمشیری

همتی گفت: ثبات در مقررات بانکی، حذف رانت ارزی و اعتباری بانکی، پشتیبانی از تولید داخلی، حمایت از صادرات پایدار، حمایت از بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و افزایش بهره‌وری منابع مالی مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی بانک مرکزی خواهد بود.

 به گزارش «تعادل»، روز شنبه ششم مردادماه 97 طبقه هجدهم بانک مرکزی میزبان مراسم تودیع و معارفه رییسان کل قدیم و جدید بانک مرکزی بود تا ضمن خداحافظی ولی‌الله سیف پس از 5 سال مدیریت، عبدالناصر همتی رییس کل جدید شروع به کار خود را اعلام کند.

در این مراسم، که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، تعدادی از اعضای شورای پول و اعتبار، مدیران عامل بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای، کارشناسان بانکی، بیمه‌یی و دولتی حضور داشتند، ولی‌الله سیف، اسحاق جهانگیری و عبدالناصر همتی در سخنانی نکات قابل توجهی را در رابطه با سیاست‌های پولی و ارزی و بازار ارز و طلا مطرح کردند و نکته جالب توجه در سخنان هر سه مسوول اقتصادی کشور، تاکید بر اصلاح ساختار نظام بانکی و مقابله با فساد بود.

ولی‌الله سیف، رییس کل پیشین بانک مرکزی به عنوان نخستین سخنران گفت: بانک مرکزی در موضوع ارز می‌توانست بازار را با تزریق ذخایر ارزی که از وضعیت خوبی برخوردار است، کنترل کند اما منافع ملی و حفظ ذخایر ارزی را ترجیح داد.

«ولی‌الله سیف» افزود: باید عملکرد بانک مرکزی در پنج سال اخیر به دور از هیاهو از سوی صاحبنظران نقد شود تا در ادامه مسیر مورد توجه مسوولان نظام بانکی و پولی کشور باشد. وی برخورد با موسسه‌های غیرمجاز و ساماندهی آنها را از دستاوردهای دوره مدیریتی خود برشمرد و گفت: این موسسه‌ها از چنان درجه نفوذی برخوردار بودند که نه فقط با آنها برخورد نشد بلکه بر گسترش آنها افزودند. وارد شدن بانک مرکزی به این زمینه و خارج کردن این غده از نظام بانکی کشور رویدادی ماندگار است.

سیف مهار تورم و بهبود معنادار رشد اقتصادی را دیگر دستاورد بانک مرکزی در این دوره عنوان کرد که در سایه همکاری و هماهنگی تیم اقتصادی دولت به دست آمد. آهنگ ثبات ارز از آغاز دولت یازدهم شروع شد و تا فصل سوددهی پارسال بخوبی ادامه یافت اما پس از آن، مجموعه‌یی از عوامل داخلی و خارجی این بازار را ملتهب کرد. اصرار بر ثبات نرخ ارز در سال‌های گذشته سبب تشدید نوسان این بازار در ماه‌های اخیر شد.

رییس کل سابق بانک مرکزی ارتقای نظارت و افزایش شفافیت در نظام بانکی را دیگر دستاورد دوره مدیریت خود برشمرد و گفت: انتظار می‌رود با استقرار استانداردها شاهد اثربخشی نظارت‌ها در آینده باشیم.

وی ساماندهی موسسات غیرمجاز، مهار تورم و همچنین برگرداندن ثبات به بازار ارز را از دستاوردهای مهم خود در بانک مرکزی عنوان کرد. همچنین ارتقای شفافیت در حوزه نظارت دیگر و حرکت به سمت شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها به عنوان پیش‌نیاز اصلاح نظام بانکی موضوعی است که سیف از آن به عنوان عملکرد مثبت بانک مرکزی یاد کرد.

سیف همچنین در اظهاراتش از شرایط موجود گله کرده و با اشاره به اینکه استقلال بانک مرکزی یکی از چالش‌های آن به شمار می‌رود گفت: در شرایط موجود نباید انتظار عملکرد مناسبی هم‌تراز بانک‌های مرکزی دنیا را داشت. باید اختیارات لازم به این بانک داده شده و قوانین اصلاح شود.

وی به پدیده فساد در نظام اقتصادی و پولی و بانکی نیز اشاره داشت و گفت: متاسفانه ریشه دواندن فساد به تهدیدی جدی برای نظام بانکی تبدیل شده که مقابله با آن به تجدید نظر درقوانین نیاز دارد که ما گزارش‌هایی را در این چند سال به حضور رییس‌جمهوری ارائه کردیم.

وی افزود: اگر چه اینجانب بیش از دو سال است به موازات کار مستمر در این موضوع، خطرات عدم اقدام را در فرصت‌های مناسب به‌کرات گوشزد کرده‌ام، اما در این جا نیز مایلم یک‌بار دیگر بر ضرورت، فوریت و بهای سنگین عدم اقدام در زمینه اصلاح ساختار نظام بانکی تاکید کنم.

وی مشکل نرخ سود بانکی و چسبندگی بالا را وابسته به انجام اصلاحات در نظام بانکی دانست و گفت: هرگونه اقدامی برای تعدیل نرخ سود بانکی، ضمن اینکه باید با اقتضائات کلان اقتصادی تناسب داشته باشد، توفیق و استمرار آن در بلندمدت، وابستگی قطعی به رفع عدم تعادل‌های موجود در نظام بانکی دارد.

سیف در ادامه با بیان اینکه پدیده فساد و رشد و گستردگی آن، واقعیت تلخی است که عرصه را بر اقتصاد کشور در حوزه‌های مختلف تنگ کرده، تصریح کرد: یکی از این حوزه‌ها، نظام پولی و بانکی کشور است. در کنار و به موازات رشد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، گروه‌های ذی‌نفع و تضاد و تعارض منافع بسیار گسترده‌یی در بخشی از نظام بانکی نیز ریشه دوانیده است که علناً به تهدیدی جدی برای نظام نظارت بانکی که فاقد قدرت قانونی لازم برای مقابله با آن است، تبدیل شده است. امروز با هویت‌های مالی نامتعارف، چندلایه و پیچیده متصل به بانک‌های خاص مواجه هستیم که با سوءاستفاده از منابع بانکی کشور، از قدرت و درجه نفوذ بالایی برخوردارند.

 همتی: تلاش من در جهت

اعاده اعتبار بانک مرکزی است

عبداالناصر همتی، در آیین معارفه خود به عنوان رییس کل این بانک با بیان اینکه تمام تلاش من بر اعاده و تقویت اعتبار بانک مرکزی متمرکز خواهد بود، گفت: ثبات در مقررات بانکی، حذف رانت ارزی و اعتباری بانکی، پشتیبانی از تولید داخلی، حمایت از صادرات پایدار، حمایت از بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و افزایش بهره‌وری منابع مالی مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌روی بانک مرکزی خواهد بود.

وی افزود: برای اینجانب حفظ قدرت ارزی کشور مساوی با صیانت و تقویت منابع و ذخایر بانک مرکزی، کنترل تورم، اصلاح ناترازی‌های موجود در شبکه بانکی، استقرار نظم و انضباط در بانک‌ها و به مهار کشیدن حجم نقدینگی بالا و فزاینده حاضر و هدایت مناسب آن با ابزارهای سیاست پولی و اعتباری است.

همتی تصریح کرد: بانک مرکزی به ‌عنوان ستون فقرات نظام مالی کشور با بهره‌گیری از اصول اقتصاد مقاومتی و اتخاذ رویکردی فعال در مبارزه با تحریم‌ها، همگام با سایر دستگاه‌های اقتصادی کشور برنامه‌های راهبردی و اجرایی خود را پی‌ریزی و عملیاتی خواهد کرد.

وی همچنین افزایش تاب‌آوری اقتصاد در برابر تلاش دشمنان برای ایجاد انزوای مالی را بسیار ضروری دانست و گفت: دشمنان کشور و مردم عزیز ایران با اعمال تحریم‌ها در حوزه اقتصاد دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی دولت و القای ضعف حاکمیت در اداره امور کشور هستند. ان‌شاالله تهدید به وجود آمده را به فرصتی جهت ارتقای نظام مالی، اصلاح راهکارها و عدم تعادل‌های کلان اقتصادی تبدیل می‌کنیم.

همتی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی بازار ارز، محصول ناترازی‌های عمیق ترازنامه نظام بانکی، بی‌تدبیری در استفاده از ابزارهای سیاست پولی و سردرگمی در اعمال سیاست‌های ارزی است؛ دلیل اصلی ایجاد نابسامانی در بازار ارز را عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی، خلق نقدینگی بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی و نبود ابزار‌های جایگزین مناسب برای دارایی‌هایی مانند ارز و سکه طلا و البته القای جو بدبینی و انتظارات منفی توسط دشمنان با هدف ترسیم آینده‌یی تیره و نامطمئن در ذهن مردم دانست.

رییس جدید شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در مورد سیاست‌های ارزی و کنترل بازار ارز برنامه‌یی دارم که با مقام محترم رییس‌جمهور مطرح کرده‌ام و انشااله پس از نهایی شدن، در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دوره جدید بانک مرکزی پیام‌آور ثبات و آرامش فکری برای تمام اقشار مردم و اهالی کسب و کار و نیز احیا و تقویت اعتماد عمومی به سیاست‌گذار پولی خواهد بود، گفت: در این رابطه، موضع درست و اصولی در سیاست‌گذاری پولی و ارزی شرط لازم است، اما شرط کافی برای تحقق اهداف به ویژه هدف ثبات قیمت‌ها، جلب اعتماد عمومی است. لذا با توجه به اهمیت عنصر انتظارات در تصمیمات اقتصادی، تنظیم و اصلاح انتظارات مردم امری حیاتی برای پیشبرد موفق سیاست‌های پولی، اعتباری و ارزی است.

همتی افزود: در سیاست‌گذاری پولی، بانک مرکزی حتما بر مبانی علمی تکیه خواهد کرد؛ بهره‌گیری از ابزار عملیات بازار باز اسلامی مهم‌ترین ابزار سیاست پولی است برای جلوگیری از خلق بی‌قاعده و نوسانات نامطلوب در پایه پولی و نقدینگی باید روند روبه‌ رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مهار شده و بازار بین بانکی از کارآمدی، شفافیت، قانون‌مداری و عمق بیشتری برخوردار شود.

همتی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد و رانت‌خواری در نظام پولی و ارزی کشور گفت: امروز مبارزه با فساد و رانت‌خواران در نظام پولی و ارزی یکی از مطالبات جدی مردم است که باید به‌طور جدی و مستمر سرلوحه فعالیت همکارانم در سیستم بانکی کشور باشد.

جهانگیری: شرایط اقتصادی کشور

خطیر است

همچنین معاون اول رییس‌جمهوری در سخنان خود با اشاره به تاکید رییس‌جمهور برای اجرای کامل طرح اصلاح نظام بانکی، گفت: شرایط اقتصادی کشور خطیر است. شرایط خاصی ایجاد شده و طرف مقابل چندین محدودیت جدی از جمله محدودیت فروش نفت برای ما ایجاد کرده، اینکه تا چه حد موفق شوند مشخص نیست اما برای صنایعی مثل پتروشیمی یا صنایع فلزی اعلام تحریم‌هایی خواهد شد. کشور در یک جنگ و محاصره اقتصادی قرار دارد و البته در سیاست‌های ارزی بخش نقل و انتقال پول هم مدنظر است. هم‌اکنون منابع بانک مرکزی در برخی کشورها حبس شده، اما در حجم محدودیت نداریم و در نوع ارز محدودیت داریم که نیازمند کمک بخش خصوصی است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به شرایط خطیر اقتصادی کشور گفت: مسوولان اقتصادی کشور باید شرایط را بشناسند و اقدامات مناسب با شرایط داشته باشند. ایران کشور بزرگی است و محدودیت‌هایی مثل محدودیت فروش نفت را مطرح کردند تا برای کشور مشکل ایجاد کنند، البته شرایط خطیر به معنی بن بست نیست و باید از فرصت برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد و در مقابل تهدیدات آنها اقدامات مناسب انجام دهیم تا شرایط کشور دچار خطر نشود، علاوه بر آن به تعبیر آنها در جنگ اقتصادی بتوانیم کشور را جلو ببریم.

جهانگیری ادامه داد: امریکایی‌ها به کمک رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه بیش از جنگ جدی، جنگ رسانه‌یی برای افکار مردم را آغاز کردند و رسالت ما و همه نخبگان کشور در این جنگ رسانه‌یی که هدف آن کاهش امید مردم به آینده است، این است که باید سیاست‌های خوبی ر ا اجرا کنیم و تلاش کنیم تا در این جنگ بر دشمن غلبه کنیم و اعتماد و سرمایه اقتصادی مردم را افزایش دهیم به نحوی که بیش از حرف، عمل در این شرایط کارساز است.

وی با بیان اینکه یکی از مقوله‌هایی که نظام بانکی به آن پرداخته، اصلاح نظام بانکی بوده است گفت: بسیاری از فعالین اقتصادی نتوانستد در سررسیدهای مقرر، اقساط تسهیلات خود را پرداخت کنند؛ در سال ۹۴ رییس‌جمهور دستور داد تا طرحی برای اصلاح نظام بانکی کشور ایجاد شود و فعالیت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه آغاز شد. اخیرا نیز رییس‌جمهور یادداشتی درباره اصلاح نظام بانکی داده و طرح کاملی نیز اجرا شده است. همچنین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نسبت به این موضوع درخواست داشتند تا این مساله در دستور کار قرار بگیرد. جهانگیری با بیان اینکه نظام بانکی در ایران نقش اصلی را در تامین نظام مالی کشور بر عهده دارد، اظهار داشت: تا زمانی که بازار سرمایه تامین‌کننده مالی اقتصاد کشور باشد زمان زیادی مانده و ما همچنان متکی به سیستم بانکی هستیم و در این شرایط نمی‌شود بانک مرکزی دستورالعملی صادر کند و بانک‌ها هم به آن کم‌توجهی کنند، بانک مرکزی باید اقتدار داشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهوری افزود: با شناخت دقیقی که از عبدالناصر همتی دارم، وی از صاحب نظران اقتصادی و دانشگاهیان ایران است و کارهای علمی خوبی انجام داده ضمن اینکه ایشان سابقه مدیریت خوبی در بانک خصوصی، بزرگ‌ترین بانک دولتی و به عنوان رییس کل بیمه مرکزی داشتند؛ همچنین در ایشان سابقه اجرایی و توان علمی وجود دارد، وی یکی از مدیران خوب اقتصادی کشور خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: ما در بخش منابع کشور در شرایط ویژه‌یی هستیم. با این شرایط در بخش ارز با تقاضاهای جدیدی نیز روبرو شدیم و بانک مرکزی باید متناسب با شرایط اقدام و برنامه‌ریزی کند و با شناختی که از آقای همتی دارم وی با حمایت نخبگان و صاحبنظران از عهده این شرایط بر خواهد آمد.

وی تصریح کرد: کشور در یک جنگ و محاصره اقتصادی قرار دارد و البته در سیاست‌های ارزی بخش نقل و انتقال پول هم مدنظر است. هم‌اکنون منابع بانک مرکزی در برخی کشورها حبس شده، اما در حجم محدودیت نداریم و در نوع ارز محدودیت داریم که نیازمند کمک بخش خصوصی است.

جهانگیری با اشاره به موضوع نقدینگی نیز گفت: جلساتی با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان شورای اقتصادی سه قوه شکل گرفت که این شورا اختیاراتی از طرف رهبری دارد و تصمیمات فراقوه‌یی در آن گرفته می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از دستورکارهای این شورا نقدینگی موجود کشور بوده که عدد بالایی است، افزود: باید اقداماتی انجام شود که این نقدینگی به جای حرکت غیرکنترلی به سمت بازار ارز، سکه و غیره به سمت صحیحی اداره شود.

جهانگیری ادامه داد: هم‌اکنون مجموعه سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها تصحیح شده تا نقدینگی به سمت مناسبی حرکت کند و اینکه برای نقدینگی چه سیاستی در پیش گرفته شود موضوعی جدی و اساسی است که باید در دستور کار قرار گیرد؛ البته تاکنون برخی تصمیمات اتخاذ و اجرایی شده و به نهادهای خصوصی و عمومی نیز ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: طرح‌های دولتی نیمه تمام با رقم ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز به منابع دارد که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، این سیاست‌ها اولویت‌های جدی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا به خروج از شرایط فعلی بیانجامد.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: در شرایط کلی نیازمند حمایت از تولید داخل کشور و توجه به اشتغال و بخش خصوصی و نیازمند توجه به معیشت مردم در شرایط فعلی کشور هستیم تا به بخش پایین جامعه آسیب وارد نشود؛ بنابراین باید نیازهای اساسی مردم مثل دارو و غیره تامین شود البته این امر با وجود محدودیت‌ها در کشور است و تاکنون سیاست‌هایی در این زمینه در پیش گرفته شده است.

جهانگیری ادامه داد: در طول ۵ سالی که آقای سیف سکاندار بانک مرکزی بود، ایشان با کمک دوستان خود در بانک و در مجموعه دولت سیاست‌های خوبی را پیش گرفتند و نتیجه این سیاست‌ها باعث شد تا شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور در طول چند سال اخیر روند مثبتی داشته باشد. رشد سرمایه‌گذاری، کاهش بیکاری، کاهش مشکلات و همچنین کاهش تنگناهای اقتصادی در طول ۵ سال فعالیت سیف در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد.