:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
همتي رییس کل جدید بانک مرکزی كيست؟

همتی عصای موسی ندارد؛ شرایط و اثرگذاري سياست هاي پولي و ارزي چگونه بهبود می یابد؟

همتی در ساختمان بانک مرکزی مستقر شد، واکنش مثبت بازار پول و ارز به انتخاب همتی، همه روسای بانک مرکزی در 58 سال اخير از ابتدای تأسیس ( ۱۳۹۷ – ۱۳۳۹)
کد خبر: ۱۱۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳


اقتصاد گردان - محسن شمشيري

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه صبح امروز چهارشنبه خود به عبدالناصر همتی به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد.
هیات دولت همچنین از خدمات و تلاش های دکتر ولی الله سیف در دوران تصدی ریاست بانک مرکزی تقدیر کرد. رییس جمهور اعتماد قاطع دولت به همتی را به عنوان رییس کل بانک مرکزی به ایشان تبریک گفت.
حسن روحانی، همتی را فردی تحصیل‌کرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، با نشاط، فعال و دارای روحیه، قوی و خوب و دارای توان معرفی کرد. رییس جمهور اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دو جانبه، حفظ و مراقبت از ذخایر ارزی را از اولویت‌های رییس کل جدید بانک مرکزی دانست و کلیه اعضای دولت را به همکاری با ایشان توصیه کرد.
رییس جمهور با تشکر از سیف، او را مدیری بسیار سالم و ارزشمند دانست که با جدیت تمام سیاست‌های دولت را اجرا می‌کرد. روحانی ایستادگی در برابر موسسات مالی، اعتباری غیرمجاز که به ایجاد انضباط بیشتر و قاعده‌مند شدن این موسسات منجر شد را از خدمات ارزنده دوره مدیریت سیف دانست.

همتی در ساختمان بانک مرکزی مستقر شد
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی از ظهر امروز با حضور در ساختمان میرداماد، به طور غیررسمی کار خود را در بانک مرکزی آغاز کرد.
عبدالناصر همتی که امروز با رای اعتماد هیات وزیران، رسما به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی انتخاب شد، ظهر امروز با حضور در ساختمان میرداماد، جلسه کوتاهی را با برخی از مدیران این بانک برگزار کرد.
تا پیش از این قرار بود تا ۲۵ مردادماه- زمان برگزاری مجمع بانک مرکزی- ولی‌الله سیف در ساختمان میرداماد حاضر باشد تا پس از انتقال صورتهای مالی تائید شده بانک مرکزی، کار رسما به عبدالناصر همتی سپرده شود. وی هم اکنون در ساختمان میرداماد مستقر است.

خوشامد بازار به رییس کل بانک مرکزی/ سکه و دلار ارزان شد

بازار طلا و ارز به خبر تغییر رییس کل بانک مرکزی واکنش مثبت نشان داد و قیمت‌ها در این بازارها نزولی شد.
صبح امروز در جلسه هیات، عبدالناصر همتی جایگزین ولی الله سیف در بانک مرکزی شد با اعلام این خبر قیمت‌ سکه و ارز در بازار نزولی شد و اولین واکنش‌های بازار نسبت به این تغییر مثبت بود.
صبح امروز نرخ دلار در بازار آزاد ۹ هزار و ۳۰۰ تومان و یورو ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت خورد. این در حالی است که نرخ دلار بعد از ظهر روز گذشته به ۹ هزار و ۵۳۰ تومان نیز رسیده بود و در پایان روز با توجه به افزایش زمزمه‌های تغییر رییس کل بانک مرکزی تا ۹ هزار ۳۵۰ تومان کاهش یافت.
همچنین قیمت سکه بهار آزادی ۴۵ هزار تومان کاهش نشان داد. نرخ سکه امامی اکنون در بازار ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان است، در شرایطی که روز گذشته سکه ۳ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسید. همچنین در حال حاضر نیم سکه یک میلیون و ۷۰۱ هزار تومان و ربع سکه ۸۶۱ هزار تومان معامله می‌شود.
فعالان بازار احتمال می‌دهند که با توجه به امید در تغییر سیاست‌های پولی روند نزولی قیمت و ارز ادامه داشته باشد. در حال حاضر، به گفته کارشناسان سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد که انتظار می‌رود این حباب قیمتی طی روزهای آینده کاهش یابد.

واکنش مثبت بازار پول و ارز به انتخاب همتی

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از مشاهده علامت‌های مثبت در بازار ارز و پول پس از انتخاب عبدالناصر همتی به ریاست بانک مرکزی خبر داد.
به گزارش ایبِنا به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی، انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی را حامل پیام مثبت به بازار مالی و پولی و ارزی کشور دانست و افزود: آقای همتی از نظر فردی توانایی بهبود وضعیت بازار پولی و ارزی و سایر مولفه‌های اقتصادی را دارد اما از نظر برنامه‌ای باید منتظر برنامه‌های کاربردی و عملیاتی ایشان ماند.
نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در شرایطی که مردم، فعالان اقتصادی و مجلس انتظار تغییرات اقتصادی را داشتند، تغییر رییس کل بانک مرکزی واکنش مثبتی به این درخواست بود. فارغ از این که چه کسی رییس کل بانک مرکزی شده است و به صرف تغییر، پیام مثبتی به جامعه داده شد.
وی در ارزیابی از پیش‌بینی رویکردهای جدید بانک مرکزی پس از مسؤولیت عبدالناصر همتی، گفت: رییس کل بانک مرکزی نباید اشتباهات و سیاستهای نادرست و تمکین‌های غیراصولی و غیرمنطقی از تصمیمات هیات وزیران در حوزه ارزی و پولی را تکرار کند. انتظار داریم رییس کل جدید بانک مرکزی به جای دفاع از سیاستهای غیراصولی، از سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی حتی به قیمت مخالفت‌های احتمالی برخی افراد و جریان‌ها دفاع کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بزرگترین اشتباه رییس کل قبلی بانک مرکزی را پافشاری بر «نرخ ثابت ارز» دانست و افزود: پافشاری بر سیاست غیراصولی نرخ واحد ارز (۴۲۰۰) غیرمنطقی‌ترین سیاستی بود که بانک مرکزی در دوره ریاست سیف به آن مبتلا بود که آثار به شدت منفی آن به اقتصاد کشور بر هیچ کس مخفی نماند. از رییس کل جدید انتظار داریم که از تکرار چنین اقدامات و سیاستهایی که کل اقتصاد کشور را دچار بحران و چالش می‌کند به طور جد پرهیز کند.
پورابراهیمی برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی برای انجام ماموریتهای ذاتی بانک مرکزی را بر بازار اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: برنامه‌های جامع و تعریف شده آقای همتی تاثیر بسزایی در آرامش بازار اقتصادی یا تداوم نابسامانی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی دارد.
نماینده مردم کرمان در مجلس تاکید کرد: ما در مجلس آمادگی حمایت کامل از ایشان را داریم اما حمایت مجلس از همتی مشروط به رفتار تخصصی ایشان است. مبنای مجلس برای حمایت از رییس کل بانک مرکزی حتما رفتار کارشناسی و تخصصی رییس و تیم مدیریتی ایشان در بانک مرکزی خواهد بود.
به گفته وی، اگر مدیریت جدید بانک مرکزی نیز همانند سیف، مجری بی‌چون و چرای سیاستهای اقتصادی دولت باشد، نبودش بهتر از بودنش است.

همتی عصای موسی ندارد/ شرایط به تدریج بهبود می یابد
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تغییر رئیس کل بانک مرکزی به موقع بود، گفت: نباید فکر کنیم که رئیس کل جدید عصای حضرت موسی را داشته و به زودی همه شرایط را به سمت بهبود هدایت می کند.
معصومه آقاپور علیشاهی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تغییر رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: بهبود وضعیت اقتصادی با تغییرات صورت نمی گیرد بلکه باید ترمیم اقتصادی رخ دهد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید به دلیل برخی شرایط روانی پیش آمده در جامعه و بازخوردهایی که در خصوص رئیس سابق بانک مرکزی وجود داشته تغییراتی لازم بود، تصریح کرد:ما قدردان زحمات سیف هستیم زیرا در زمان مدیریت وی ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز کلید خورد.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه توهین های بسیاری به آقای سیف صورت می گرفت، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که ارزش و شخصیت مسئولان نظام حفظ شود از این رو این تغییر به موقع بود.
این نماینده مردم  در مجلس دهم، با بیان اینکه رئیس کل جدید بانک مرکزی فردی لایق است، گفت: وی در مدتی که در بخش بانکی، پولی و بیمه ای کشور فعالیت می کرد، عملکرد مناسبی داشته است.
وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم داده و بهبود شرایط اقتصادی کشور را تسهیل کنیم زیرا با یک تغییر صرف اتفاقی رخ نخواهد داد.
آقاپور علیشاهی با بیان اینکه آقای همتی عصای حضرت موسی نداشته و نمی تواند یک به یک همه مشکلات اقتصادی را مرتفع کند، افزود: همه باید با تعامل و وحدت رویه پیگیر بهبود شرایط اقتصادی کشور باشیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید ضمن پرهیز از تصمیمات یک شبه اقتصاد کشور را در سایه تعاملات به سر منزل مقصود هدایت کنیم.

رییس کل جدید بانک مرکزی كيست؟

عبدالناصر همتی؛ رییس کل جدید بانک مرکزی که امروز چهارشنبه رای اعتماد هیات وزیران را دریافت کرد، جانشین ولی الله سیف شد.
عبدالناصر همتی زاده ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ استان همدان با مدرک دکترای اقتصاد است. وی که یکی از مدیران ارشد اقتصادی و سیاسی ایران است، استادی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه خود دارد.
همتی همچنین کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است و به مدت ۵ سال در زمان حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. از وی به عنوان پدر بیمه خصوصی ایران یاد می‌شود و برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را بر عهده داشته‌ و از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و مهرورزی سمت‌های مهم داشته است.
وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رییس پیشین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. عبدالناصر همتی پس از ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم (علی طیب‌نیا) و تایید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد و جایگزین فرشاد حیدری در بانک ملی ایران شد و در ادامه برای بار دوم با حکم طیب‌نیا، به ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
وی درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند.  در دوره مدیریت او بر بیمه، هرج‌ و مرج‌های بیمه‌ای دهه شصت و هفتاد از بین رفت و آرامش بر اوضاع بیمه حاکم شد.
همتی دارای تالیفات و پژوهش های زیادی در رشته اقتصاد است که مهم ترین آنها کتاب "اقتصاد کلان، مقدمه ای بر سیاست های پولی و مالی" است. این کتاب یکی از پُرتیراژترین کتاب های دانشگاهی اقتصاد با ۴ بار تجدید چاپ است. کتاب های "توسعه اقتصادی"، "مشکلات اقتصادی جهان سوم" و "اقتصاد نفت" نیز از تالیفات ایشان است. وی چندین کتاب ترجمه و ده ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس های بین المللی ارائه کرده است در کارنامه خود دارد.
اما صبح امروز پس از گمانه زنی ها و شایعات بسیار طی این روزها، هیات دولت از خدمات و تلاش های دکتر ولی الله سیف در دوران تصدی ریاست بانک مرکزی تقدیر کرد و رییس جمهور با اعتماد قاطع دولت به همتی را به عنوان رییس کل بانک مرکزی به ایشان تبریک گفت.
حسن روحانی، همتی را فردی تحصیل‌کرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، با نشاط، فعال و دارای روحیه، قوی و خوب و دارای توان معرفی کرد. رییس جمهور اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دو جانبه، حفظ و مراقبت از ذخایر ارزی را از اولویت‌های رییس کل جدید بانک مرکزی دانست و تمامی اعضای دولت را به همکاری با ایشان توصیه کرد.

همه روسای بانک مرکزی در 58 سال اخير

عبدالناصر همتی صبح امروز به عنوان بیستمین رییس کل بانک مرکزی معرفی و رسما از سوی هیات دولت معرفی شد.
بانک مرکزی ایران از سال ۱۳۳۹ تاکنون ۲۰ رییس کل به خود دیده است که صبح امروز عبدالناصر همتی نیز به عنوان بیستمین نام در فهرست روسای کل بانک مرکزی ایران قرار گرفت.
رییس کل بانک مرکزی در ابتدا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به هیئت وزیران معرفی و پس از تأیید، حکم وی توسط رئیس‌جمهور صادر می‌شود. وی به مدت ۵ سال مدیریت بانک مرکزی را به عهده خواهد داشت و انتخاب مجدد وی بلامانع است.
با استناد به قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۳۹ در گذشته پس از پیشنهاد وزیر اقتصاد مجمع عمومی بانک مرکزی، رئیس کل تأیید می‌شد و سپس به تصویب هیئت دولت می‌رسید. مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از رئیس جمهور (ریاست مجمع)، وزیر امور اقتصادی و دارائی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و دو نفر از وزراء به انتخاب هیئت وزیران است.

روسای کل بانک مرکزی کشور ایران از ابتدای تأسیس ( ۱۳۹۷ – ۱۳۳۹) تاکنون به شرح زیر هستند: