:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تردید بر سر نیاز بازار به مازاد عرضه نفت سعودی

تارنمای بلومبرگ نوشت: عربستان تحت فشار دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای افزایش تولید نفت شتاب کرد، اما ریاض حالا فهمیده است که شاید بازارهای جهانی نیازی به نفت اضافی سعودی‌ها نداشته باشد
کد خبر: ۱۱۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
اقتصادگردان - نفت عربستان در ماه گذشته میلادی (ژوئن) بیشترین میزان تولید در سه سال اخیر را تجریه کرد. ترامپ از عربستان خواسته بود تا برای جبران کاهش احتمالی عرضه نفت ایران، تولید خود را افزایش دهد. اما سعودی‌ها قادر نیستند تولید اضافی خود را به فروش برسانند. به گفته منابع آگاه، برخی مقام‌های سعودی در محافل خصوصی گفته‌اند که در افزایش تولید خود تعجیل کرده‌اند.

«مارتین رتس» مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری «موگان استنلی» در لندن گفت: عربستان و دیگر اعضای اوپک قبل از آغاز تحریم‌های ایران تولید خود را به سرعت افزایش دادند. از همین رو، این اقدام به دلیل همزمان نشدن با تاثیرات تحریم‌ها باعث ایجاد فشار بر قیمت نفت شده است.  وزارت نفت عربستان سعودی روز پنجشنبه بیانیه‌یی غیرعادی صادر کرد که نشان از نگرانی و ناخرسندی ریاض دارد. این بیانیه هرگونه نگرانی «بی اساس» در مورد عرضه بیش از اندازه توسط عربستان را رد کرد. ریاض مدعی است که صادرات نفت در ماه جاری به ثبات رسیده و ماه آینده (آگوست) کاهش پیدا می‌کند.  سعودی‌ها، برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه ماه گذشته در جلسه‌یی وعده دادند که برای کاهش تاثیرات ناشی از کاهش احتمالی صادرات نفت ونزوئلا، لیبی و ایران تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

این تصمیم به دلیل فشار ترامپ اتخاذ شد. از آن هنگام بهای نفت تا 73 دلار در بشکه کاهش یافته است. این امر به دلیل بازگشت بخشی از نفت لیبی به بازار و جنگ تجاری میان امریکا و چین بوده است. «مارک ویتنر» رییس مرکز تحقیقات نفت «سوسیته جنرال» در نیویورک اظهار داشت: سعودی‌ها نگران فشار بر بهای نفت و کاهش آن هستند. آنها سعی دارند قیمت نفت را حدفاصل 70 تا 80 دلار در بشکه نگه دارند.

عربستان ابتدا قصد داشت تولید خود را به 10.8 میلیون بشکه در روز برساند. اما افراد مطلع می‌گویند که این میزان تولید به قدرت تقاضای داخلی و خارجی بستگی دارد و ممکن بین 10.6 میلیون تا 11 میلیون بشکه در نوسان باشد و در همان حد بماند.  منابع آگاه خبر دادند که عربستان روز چهارشنبه به سایر تولیدکنندگان نفت اطلاع داده است که میزان تولید این کشور در ماه جولای مشابه ماه ژوئن خواهد بود و زیر 10.5 میلیون بشکه در روز باقی می‌ماند.

به نوشته بلومبرگ، هنوز تاثیر تحریم‌های امریکا بر نفت ایران مشخص نیست. این موضوع نقش مهمی در تعیین نتیجه نهایی خواهد داشت.

دولت ترامپ از 18 اردیبهشت که از برجام خارج شده، سیگنال‌های متناقضی فرستاده است. امریکا ماه گذشته مدعی بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را بطور کامل قطع کند اما «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیو منوچین» وزیر خزانه داری امریکا اخیرا گفته‌اند که رویکرد منعطفی در این باره اتخاذ خواهند کرد.

به گفته منابع آگاهی که با سعودی‌ها صحبت کرده‌اند و خواسته‌اند که نامشان فاش نشود، تا زمانی که تحریم‌های ماه نوامبر امریکا علیه ایران اعمال نشود نمی‌توان در مورد عرضه نفت بیشتر به بازار اظهارنظر کرد. به همین دلیل، به نظر می‌رسد که سعودی‌ها درحال حاضر برای فروش همه نفت خود دچار مشکل شده‌اند. یکی از علل دیگر آن است که خرید نفت خام در آسیا کاهش پیدا کرده است زیرا کشورهای این قاره درباره قدرت خرید و تقاضای خود نگرانی‌هایی دارند.

«آمریتا سن» تحلیلگر ارشد حوزه نفت در شرکت «انرژی اسپکتس» می‌گوید: افزایش عرضه نفت شورای همکاری خلیج فارس و روسیه درحالی است که بازارها امکان پالایش بیشتر ندارند.

آمار و بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که صادرات نفت خام عربستان در نیمه اول ماه جولای با پانصد هزار بشکه کاهش تا 6.7 میلیون بشکه در روز پایین آمده است. در بیانیه‌یی که عربستان روز پنجشنبه منتشر کرد، از « ادیب الأعلمی» نماینده سعودی در اوپک نقل شده است که میزان تولید نفت این کشور در ماه جاری مشابه ماه ژوئن خواهد بود و در ماه آگوست تا یکصد هزار بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند.

بلومبرگ نوشته، حتی اگر تولید نفت برخی کشورها کاهش پیدا کند نگرانی‌هایی در مورد توان عربستان برای افزایش ظرفیت خود و جلوگیری از کمبود عرضه در بازارهای جهانی وجود دارد.

ویتنر اظهار داشت: به سختی می‌توان گفت که شاهد کاهش جریان انتقال نفت ایران بوده‌ایم. این درحالی است که تولید نفت خام عربستان افزایش پیدا کرده و این ظرفیت اضافی در ماه‌های آتی یک مساله اساسی خواهد بود.