:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

هیچ نکته‌ای برای کتمان ليست دريافت كنندگان ارز وجود ندارد،‌ مقابله با فساد سازمان یافته بدون توجه به تبعات آن ادامه دارد

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد و شفافیت مجلس: دولت جزییات گشایش‌های ال سی را شفاف‌سازی کند. سامانه نیما در بهبود وضعیت بازار تاثیر چندانی نداشت. متاسفانه ضعف نظارت دولت بر وضعیت بازار نارضایتی های عدیده ای را ایجاد کرده است
کد خبر: ۱۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
اقتصاد گردان - به دنبال انتقادهاي مختلف از ميزان ارز ارزان و رسمي اختصاص يافته به واردات، نامشخص بودن اسامي افراد و يا نام شركت ها، واردات بدون ارتباط با فعاليت تخصصي شركت ها و... برخي كارشناسان، نمايندگان مجلس و مسوولان قضايي خواستار اعلام كامل و شفاف اسامي افراد و شركت هايي هستند كه از ارز 4200 توماني استفاده كرده اند. 



 اگرچه برخي صاحب نظران با اشاره به روند قانوني تخصيص ارز، فروش سكه، سپرده گذاري، خريد و فروش ارز و ساير سياست هاي پولي و مالي و ارزي دولت در يكسال اخير، معتقدند كه اعلام اسامي در شرايطي كه براساس سياست هاي اعلام شده دولت عمل كرده اند، نتيجه اي ندارد و باعث افزايش بي اعتمادي و نااميدي از شرايط اقتصادي مي شود و برخلاف حقوق سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي است، اما در عين حال عده اي ديگر از كارشناسان و مسوولان معتقدند كه بخشي از واردات كالا مانند خودروهاي لوكس خارجي، تخصيص ارز و خريد سكه و معاملات ارز، به خاطر رابطه بازي، رانت و فساد سازمان دهي شكل گرفته و دسترسي به دلار رسمي و منابع مالي، و همچنين منابع بانكي عظيم در اختيار طبقه مرفه و نوظهور، عملا  باعث اخلال در بازار و افزايش التهاب شده است. 
اين كارشناسان و مسوولان منتقد معتقدند كه عده اي در سا لهاي اخير باعث رشد قيمت مسكن، خودرو، واردات كالاهاي لوكس مثل خودرو، فساد سازمان دهي شده قاچاق كالا وحتي از مبادي رسمي شده اند و براين اساس براي مقابله با اين روند، بايد اسامي شركت ها و افراد اعلام شود تا با اخلال گران و سوداگران و فساد سازمان دهي شده برخورد شود. براين اساس در شرايط تحريم و ضرورت حفظ ذخاير و منابع ارزي و طلاي كشور و مشكلات اقتصادي و التهاب بازار، نبايد اجازه داده شود كه عده اي با واردات كالاهاي غير ضروري و لوكس نظير خودروي خارجي، دريافت ارز ارزان و رسمي و... به سودهاي سرشار دست يابند و در عين حال باعث افزايش قيمت ها در بازار و التهاب بيشتر قيمت ها و نرخ هاي طلا و ارز و خودرو و مسكن و... شوند و سودهاي سرشار از شبكه هاي بانكي دريافت كنند. 
در اين راستا، در پی انتشار مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور مبنی بر لزوم ارایه هر چه سریعتر اطلاعات مربوط به گیرندگان ارز بانک مرکزی با نرخ رسمی، ولی اله سیف اعلام كرد: بانک مرکزی در فرآیند اطلاع رسانی، همواره به دنبال شفاف سازی بوده  و کلیه اطلاعات را به موقع اطلاع‌رسانی کرده  و هیچ نکته‌ای برای کتمان وجود ندارد.
 رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این نکته که در  جریان اطلاع‌رسانی با هیچ محدودیت و فشاری روبرو نبوده ايم، خاطرنشان ساخت: ما با شفافیت کامل، اطلاعات لازم را اطلاع‌رسانی کرده­ایم و اخیراً نیز بنابر تقاضای دادستان تهران، فهرست کامل کلیه ارزهای تامین شده، برای ایشان ارسال شده است. مع الوصف بنا بر ملاقاتی که با دادستان کل کشور داشتم، این لیست  روز پنج شنبه 28 تير 97 برای ایشان نیز ارسال شد.
سیف افزود: دادستان کل کشور یکی از اعضای فعال و موثر شورای پول و اعتبار است و از اقدامات اصلاحی بانک مرکزی به صورت جدی حمایت می کند. ضمن آنکه با توجه به حضور مستمر ایشان در جلسات و مباحث مطروحه در شورا و نیز گزارش های تفصیلی که در اختیارشان قرار می گیرد، در جریان تصمیمات و سیاست گذاری ­ها قراردارند. خوشبختانه بانک مرکزی همانند همیشه، در این مورد نیز با شفافیت و دقت نظر عمل کرده است. نکته دیگری که در این فرصت کوتاه از ایشان سوال شد، روند رسیدگی به پرونده شکایت بانک مرکزی و تعاونی منحله موسوم به ثامن الحجج بود.
وي در خصوص صدور قرار سنگین‌ترین وثیقه تاریخ ایران برای متهم نخست پرونده ثامن‌الحجج افزود: بانک مرکزی در دوره جاری با شناخت دقیق از بازار پولی و بانکی و مخاطرات موجود در آن، با جدیت تمام سامان دهی بازار غیرمتشکل پولی و مبارزه با فساد را در اولویت اول امور خود قرار داد و از همان روز نخست، اهتمام من و همکاران پرتلاشم در این بانک، حل قطعی معضل پیچیده و دامنه دار موسسات غیرمجاز بود.
رییس شورای پول و اعتبار  گفت: مقابله با فساد سازمان یافته که ریشه در چند دهه گذشته دارد، بدون هرگونه اثرپذیری از موانع و سنگ اندازی ها استمرار داشته و در این  مدت، من و همکارانم بدون توجه به تبعات به راهمان ادامه داده ایم.
وی با ابراز خشنودی از ریشه‌کن شدن تمامی موسسات غیرمجاز شناخته شده تاکید کرد: خداوند متعال را شاکرم که در این مسیر به ما توفیق داد تا در برابر فشار و تهدیدها ایستادگی کرده و یکبار برای همیشه این مخاطره بزرگ را از پیش رو برداریم.
سیف که ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی را نقطه عطفی در تاریخ بانک و بانکداری کشور می‌داند، افزود:‌ امروز  به حول قوه الهی، ریشه‌های این فساد در حال خشکیدن است. رییس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان ساخت: گرچه در جریان ساماندهی‌غیرمجازها متحمل آسیب‌های جدی نیز شدیم ولی این‌ جراحی بزرگ و پُرهزینه با تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی  و با حمایت رییس جمهور محترم و مساعدت قوه قضاییه، نهادهای امنیتی و انتظامی صورت گرفت که این همراهی ­ها شایسته قدردانی است چون اگر این عمل به سالیان بعد موکول می­شد، تبعات و اثرات جانبی منفی آن به مراتب بیشتر بود. البته در آخرین مرحله، تصمیم گیری های به جا و به هنگام نمایندگان محترم سه قوه  و تاییدات سران محترم قوا بسیار موثر و راهگشا بوده است.

دولت جزییات گشایش‌های ال سی را شفاف‌سازی کند

 از سوي ديگر، رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد و شفافیت مجلس با تاکید بر ضرورت شفاف سازی جزییات گشایش های ال سی از سوی دولت، گفت: سامانه نیما در بهبود وضعیت بازار تاثیر چندانی نداشت.
امیر خجسته در گفتگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد، گفت: متاسفانه ضعف نظارت دولت بر وضعیت بازار نارضایتی های عدیده ای را ایجاد کرده است. نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رهاشدگی بازار از سوی تیم اقتصادی دولت و دستگاه های نظارتی بی نظمی های بسیاری را ایجاد کرده است، افزود: متاسفانه در حال حاضر به علت نبود مکانیزم مشخص قیمت گذاری ها از سوی بازار صورت می گیرد.
خجسته با اشاره به تلاش مجلس برای ممانعت از افزایش نرخ حامل های انرژی با هدف ایجاد ثبات قیمتی در بازار، تصریح کرد: متاسفانه نابسامانی وضعیت بازار ارز تمام برنامه ریزی ها برای ثبات قیمتی در بازار را بهم ریخته است.
وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز در بازار اقدام عملی انجام نداده است، گفت: متاسفانه ضمن بی تحرکی دولت در بحث ساماندهی بازار مجلس نیز سکوت کرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه راه اندازی سامانه نیما نیز در ساماندهی وضعیت بازار موفق نبود، افزود: متاسفانه سامانه نیمه سناریویی برای خروج دلار از سوی برخی به خارج از کشور بود.
خجسته با بیان اینکه از دولت درخواست ارایه جزییات گشایش های ال سی را داشته ایم، تصریح کرد: متاسفانه دیده شده که گشایش های صوری صورت گرفته و برخی افراد با دریافت ارز دولتی هیچ نوع وارداتی به کشور نداشته اند.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی با ارز دولتی اقدام به واردات و احتکار کالاها کرده اند، گفت: متاسفانه در آینده نزدیک با کمبود کالا مواجه خواهیم شد، از اینرو دولت برای جلوگیری از این نوع بحران ها باید دست به کار شده و به شفاف سازی نسبت به دریافت کنندگان ارز دولتی اقدام کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تغییر در تیم اقتصادی دولت لازم است، افزود: تاخیر دولت در تغییر کابینه به ضرر کشور است از اینرو باید این اقدام هر چه سریع تر انجام شود. خجسته ادامه داد: با توجه به رویه کشورهای استکباری در تحریم های غیرعادلانه علیه ایران باید مدیریت در اقتصاد به شکلی باشد که مشکلی برای مردم رخ ندهد.
رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد و شفافیت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تعلل دولت در ساماندهی اقتصادی با ادامه رویه تحریم ها به صلاح نیست، زیرا اگر تحریم بانک ها و سایر تحریم ها اعمال شود وضعیت اقتصادی از این هم بدتر خواهد شد.