:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
مدیرعامل صندوق ضمانت بخش تعاون اعلام کرد

حل مشکل آورده متقاضیان با تشکیل تعاونی

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون مشارکت و حضور جدی‌تر تعاونی‌ها در طرح اشتغال روستایی را خواستار شد و گفت: اگر متقاضیان وام اشتغال روستایی در قالب تعاونی‌ها تشکیل و ساماندهی شوند، احتمال شکست طرح کمتر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
اقتصادگردان- مهدی حسین‌نژاد حضور پررنگ بخش تعاون در طرح اشتغال روستایی را خواستار شد و گفت: وزارت تعاون در حال اجرای طرح "روستا-تعاون" برای بهره‌مندی از دستاوردهای طرح اشتغال روستایی است و معتقدم باید طرح‌های تعاونی را بانک‌پذیر کنیم تا تعاونی‌ها بتوانند از فرصت پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت ساماندهی ۱۱ استان مرزی در این طرح را به معاونت تعاون وزارتخانه واگذار کرده‌اند که سرعت کار بیشتر شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون متذکر شد: تعاونی‌ها به دلیل آنکه عده بسیاری از افراد را گرد هم آورده و مشارکت اجتماعی به وجود می‌آورند بهترین قالب برای اجرای طرح اشتغال روستایی هستند. در بخش تعاون، هزینه اشتغال نسبت به سایر بخش‌ها کمتر است، البته بسته به ایده دارد ولی درمجموع تعاونی‌ها سرمایه‌های خرد و اندک را تجمیع کرده و از فقر و تبعیض و بی‌عدالتی جلوگیری می‌کنند.

به گفته حسین‌نژاد درصورتی که متقاضیان وام اشتغال روستایی در قالب تعاونی‌ها متشکل شوند، هم مشکل آورده افراد برطرف و اعضاء تامین مالی می‌شوند، هم موفقیت طرح با ورود تعاونی‌ها بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و اولویت تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها و رفع بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری می‌شود. مجلس سال گذشته با تصویب برداشت مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی موافقت کرد که از این میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان به عنوان پشتوانه اجرای طرح "روستا تعاون" با اولویت مناطق مرزی و عشایری و برای اشتغال در مناطق محروم روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شد.