:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد

حذف بازار ثانویه ارزی از بورس با صلاحدید اقتصادی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که بازار سرمایه وظیفه داشت نماد و کد معاملاتی را برای افرادی که قصد ورود به بازار ثانویه ارزی داشتند را مهیا کند که این وظیفه به درستی صورت گرفت و گزارشاتی در راستای ایجاد چنین بازاری در بازار سرمایه به دولت اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
اقتصاد گردان - مسعود کریمی|
 او این اظهارات را در حاشیه لیگ ستارگان بورس که در روز سه شنبه برگزار شد، عنوان کرد.  مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در اوایل تیر ماه از راه‌اندازی بازار ثانویه ارزی در بورس تهران خبر داد. بطوری که تعدادی از صادرکنندگان صنایع مشخص می‌توانستند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند و واردکنندگان نیز با خرید آن برگه‌ها ارز مورد نیاز خود را به قیمت بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس از بانک مرکزی تحویل بگیرند. اما در ادامه کشف قیمت ارز در بازار ثانویه از بورس حذف و توسط سامانه نیما صورت گرفت. بر این اساس، شاپور محمدی تصریح کرد: طبق قانون پولی بانکی، بانک مرکزی متولی ارز کشور بوده و بطور قطع اولویت با این نهاد است. از همین رو، در صورتی که سامانه‌یی در بانک مرکزی این کار را انجام دهد تمام افراد آن را ترجیح می‌دهند. شاپور محمدی ابراز داشت: هر زمانی جمع بندی‌ها به این موضوع منتهی شود که از طریق سازوکار بورس این مهم عملیاتی شود همواره بازار سرمایه آمادگی لازم را در راستای تحقق این امر خواهد داشت. به گفته وی شرکت بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری مقدمات لازم را برای راه‌اندازی بازار ثانویه ارز فراهم کردند اما صلاحدید اقتصادی کلی کشور موضوعی است که تمامی ارکان باید به آن احترام بگذارند. دبیر شورای ‌عالی بورس با ابراز امیدواری نسبت به‌ آینده اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی به چنین جمع‌بندی برسد که بازار ثانویه ارزی به واسطه بازار سرمایه به نوعی مدیریت شود، بطور قطع همکاری‌های لازم در این صورت شکل خواهد گرفت. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سازمان بورس همکاری مناسبی با بانک مرکزی و سازمان توسعه و تجارت دارد. این در حالی است که امیدواریم در آینده موضوع بازار ارز به هر شکلی که بتواند برای کشور مفید باشد با ثبات و قوت رو به جلو گام بردارد.

 سرانجام نماد‌های متوقف

شاپور محمدی درباره نمادهای متوقف بورس گفت: در گذشته تعداد نماد‌های متوقف به 67 نماد رسیده بود اما اکنون چنین حالتی در بازار سرمایه وجود ندارد. این در حالی است که، اکثر نمادهای بسته، به خاطر عدم ارائه صورت‌های مالی شفاف بسته هستند. در حال حاضر تاخیر در ارائه صورت‌های مالی از ۴۰ مورد در ماه به سه مورد در ماه و متوسط روزهای تاخیر از ۳۵ روز در سال ۱۳۹۵ به دو روز در سال ۱۳۹۷ رسیده است. وی تاکید کرد: بازار سرمایه نباید حتی شاهد ۱۰ نماد بسته باشد. در طرح جدید ۱۰ روز و در شرایطی خاص فقط ۲۰ روز بسته بودن نماد قابل قبول است. اگر نمادی بیش از ۲۰روز بسته بود آن شرکت را باید خاص تلقی کرد و ترتیباتی را انجام داد تا اطلاعات داده و نماد باز شود. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص بازگشایی نماد «های وب» با توجه به نزدیکی مجمع این شرکت اذعان داشت: حسابرسی قول داده بود صورت‌های مالی را ۲۵‌ام تیرماه ارائه کند، اما پس از آن اعلام شد این صورت‌ها را بیست‌ و ششم تیرماه منتشر خواهند کرد. بنابراین، روز گذشته هم پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شد که امیدواریم صورت‌های مالی را هرچه زودتر ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در این مورد هیات‌مدیره‌های وب باید همکاری کند تا صورت‌های مالی نهایی و ارائه شود. رییس سازمان بورس تاکید کرد: اگر این صورت‌های مالی مورد تایید مجمع ارائه شود و به استحضار سهامداران برسد در مورد بازگشایی آن هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

 ایجاد تعادل در بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اینکه آیا دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا موجب انحصار شده است، تاکید کرد: در خصوص اینکه قیمت پایه چه‌طور تایید می‌شود بورس کالا آمادگی دارد و می‌تواند با توجه به تصمیمی که متولیان قیمت‌گذاری کشور اعلام می‌کنند قیمت‌گذاری انجام دهند، ولی در یک بازار انعطاف‌پذیر تعادل ایجاد می‌شود. اگر قیمت‌گذاری به گونه‌یی باشد بازار به سطح قیمتی نزدیک شود آن قیمت باید مورد دقت بیشتری صورت گیرد. در تعیین قیمت پایه و نرخ ارزی که مدنظر قرار می‌گیرد بطور قطع بورس کالا همکاری خواهد کرد.

 مشوق‌های مالیاتی

شاپور محمدی درباره جذب منابع در بازار سرمایه نیز گفت: سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌تواند یک اقتصاد را زنده نگه‌ دارد. این در حالی است که مشاهده می‌شود شرکت‌های بورسی در گروه شفافیت‌ترین شرکت‌ها در کشور محسوب می‌شوند چرا‌که در کنار پرداخت مالیات مناسب اشتغال خوبی را هم فراهم کرده‌اند. از طرفی، این دست از شرکت‌های فعال در بازار سهام در کنار صادرات موفق سودآوری قابل ملاحظه‌یی را هم به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: وزیر اقتصاد با جدیت در حال پیگیری مشوق‌های مالیاتی پیشنهادی سازمان بورس است بنابراین زمانی که مصوبات قطعی اعلام شود سازمان بورس توضیحاتی در این زمینه ارائه خواهد کرد. دبیر شورای ‌عالی بورس با اشاره به تامین مالی ارزان قیمت نیز گفت: تامین مالی ارزان از وظایف اصلی بازار سرمایه و بازار پول است و باید این مهم برای شرکت‌های بورسی در اولویت قرار گیرد چرا‌که این شرکت‌ها از شرکت‌‌‌های بزرگ و مهم کشور به‌شمار می‌روند. بر این اساس، برای اینکه منابع در بازار سرمایه جذب شود باید ابتدا از سود‌آوری شرکت‌ها شروع کرد تا مردم بپذیرند که وارد چنین بازاری شوند.