:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴

هند در دوراهی انتخاب نفت ارزان ایران یا حرف‌شنوی از ترامپ

تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند را در شرایط بغرنجی قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
اقتصادگردان- به نقل از بلومبرگ، اگر هند به حرف آمریکا گوش کند، ممکن است از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تجارت امتیاز بگیرد اما تامین ارزان و ارزشمند نفت ایران را از دست خواهد داد.

ارزش واردات نفت هند از ایران در سال مالی منتهی به مارس به حدود ۹ میلیارد دلار بالغ شد و جایگزینی آن با نفت آمریکا به دهلی‌نو کمک خواهد کرد ۲۴.۵ میلیارد دلار مازاد تجاری که با بزرگترین اقتصاد جهان دارد را کمتر کند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی و اداره آمار آمریکا، هند در حال حاضر نفت بیشتری از آمریکا خریداری می‌کند.

پایان دادن به خرید نفت از ایران به قیمت سنگینی برای هند تمام می‌شود زیرا این کشور دیگر نمی‌تواند در هزینه‌های حمل و مدت اعتبار طولانی که ایران نسبت به سایر صادرکنندگان عرضه می‌کرد برخوردار شود. اما هند ممکن است در کاهش مازاد تجاری با آمریکا در قلب جنگ تجاری ترامپ با چین سود کند. به عنوان نمونه ممکن است آمریکا در مسائلی مانند قرار گرفتن هند در فهرست دستکاری کنندگان، ملایمت نشان دهد.

آبشیک کومار، تحلیلگر انرژی در شرکت "اینترفکس انرژی" در این باره اظهار کرد تحریم‌های نفتی علیه ایران فرصت طلایی برای فروش بیشتر نفت آمریکا به بازار هند است. تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین نیز میزان بیشتری از نفت آمریکا را به بازار هند هدایت خواهد کرد.

هند که در نیمه اول امسال به طور میانگین ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد، هنوز موضع رسمی خود در قبال خرید نفت از ایران را اعلام نکرده است، با این حال مقامات هندی به پالایشگاه‌های این کشور گفته‌اند در صورت عدم دریافت معافیت از واشنگتن، خود را برای یافتن نفت جایگزین آماده کنند.