:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

توان تولید نیروگاه‌های حرارتی در پیک مصرف برق ۴۴ هزار مگاوات است

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه در پیک مصرف سال جاری کمتر از سه درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از مدار خارج بوده‌اند، گفت: توان قابل تولید نیروگاه‌های حرارتی در پیک تابستان امسال ۴۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات است که در مقایسه با سال گذشته تولید در بخش افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
اقتصادگردان- عبدالرسول پیشاهنگ، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی به میزان آمادگی نیروگاه‌ها در ایام پیک مصرف برق اشاره کرد و گفت: در پیک تابستان سال جاری به طور متوسط کمتر از سه درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از مدار خارج بوده‌اند که علت خروج یک درصد از ظرفیت نیروگاه‌ها مربوط به کمبود آب جهت استفاده در سیستم‌های خنک کن بوده است.

وی افزود: با توجه به قدرت نامی نیروگاه‌های حرارتی، ضریب خروج اضطراری این نیروگاه‌ها در تابستان سال جاری ۲.۷ درصد بوده است، به عبارتی آمادگی نیروگاه‌های حرارتی جهت تولید برق در ساعات پیک ۹۷.۳ درصد بوده که این رقم در سطح جهانی نرمال است.

پیشاهنگ در ارتباط با تعداد حوادث رخ داده در ایام پیک و اقدامات صورت گرفته در این باره گفت: به دلیل اینکه واحدهای نیروگاه‌های حرارتی در دماها و فشارهای بالا کار می‌کنند بعضاً به دلیل عوامل مختلفی مانند نشتی بویلرها نیاز به تعمیرات جزئی پیدا می‌کنند که در اینگونه موارد با تلاش پرسنل نیروگاه‌ها، در حداقل زمان ممکن واحدها تعمیر و مجدداً در مدار قرار می‌گیرند.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی ادامه داد: نشتی بویلر که به طور معمول نیاز به چند روز زمان جهت رفع نشتی دارد در کمتر از ۲۰ ساعت، برطرف و واحد مجدداً راه‌اندازی می‌شود.

وی شکستن تعدادی از پره‌های توربین LP یکی از واحدهای بخار نیروگاه نکا را تنها حادثه مهم تابستان سال جاری دانست و افزود: در حال حاضر پرسنل این نیروگاه تعویض پره‌ها را انجام داده اند و همزمان ۱۸۰ لوله در بویلر تعویض و با ده روز کار شبانه روزی واحد به مدار تولید بازگشته است.

پیشاهنگ خاطرنشان کرد: در حالت عادی این کار به بیش از یک ماه زمان نیاز دارد.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی به ظرفیت عملی نیروگاه‌های کشور در سال جاری اشاره کرد و افزود: ظرفیت نامی نصب شده نیروگاه‌های حرارتی در کشور بالغ بر ۵۶ هزارو ۵۰۰ مگاوات است که بیش از ۷۵ درصد نیروگاه‌های حرارتی از نوع نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی است و توان قابل تولید آنها متاثر از عوامل مختلف مانند محل نصب در نقاط مختلف کشور، دمای محیط، رطوبت و سایر شرایط محیطی است.
 
توان تولید نیروگاه‌های حرارتی در پیک تابستان امسال ۴۴ هزار مگاوات است

وی افزود: به عنوان نمونه با افزایش ۱۰ درجه‌ای دمای محیط به میزان ۶.۲ درصد از توان تولیدی واحدها کاسته می‌شود از این رو، توان قابل تولید نیروگاه‌های حرارتی در پیک تابستان حداکثر ۴۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات است که نشان می‌دهد نیروگاه‌های حرارتی در سال جاری بیش از سال قبل تولید داشته‌اند.

پیشاهنگ در پاسخ به این سوال که  در چهارشنبه هفته قبل که مصرف کشور از مرز ۵۷ هزار مگاوات گذشت، چه میزان از نیروگاه‌ها در این مدت در مدار بوده‌اند، عنوان کرد: در روز چهارشنبه مورخ ۲۰ تیر ۱۳۹۷ که نیاز مصرف شبکه از مرز ۵۷ هزار مگاوات عبور کرد، توان تولیدی واحدهای نیروگاه‌های حرارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت تولید کشور بوده است. این در حالی است که با توجه به افزایش بی‌سابقه دما، توان قابل تولید واحدها در این روز باید کاهش می‌یافت.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در ارتباط با اینکه چند درصد نیروگاه‌های کشور از سوخت گاز استفاده می‌کنند، گفت: کل سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی در سال جاری تاکنون ۲۶.۰۸ میلیارد(مترمکعب/لیتر) بوده که از این میزان، ۲۴.۷۲ میلیاردمترمکعب (معادل ۹۴.۷۷ درصد) باسوخت گاز و مابقی با سوخت مایع تامین شده است.