:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

اصلاح تعرفه اینترنت تا پایان تابستان، پیامک تبلیغاتی اپراتورها خلاف قانون است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تصمیم برای آزادسازی تعرفه اینترنت در راستای اصلاح تعرفه‌ها، از جلساتی با اپراتورهای اینترنتی برای ارائه پیشنهادهایشان خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان تابستان حوزه تعرفه‌گذاری در بخش رقابتی یک بار برای همیشه جمع‌بندی شود.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
اقتصادگردان- حسین فلاح جوشقانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مبنی بر اصلاح تعرفه اینترنت اظهار کرد: اصلاح تعرفه اینترنت به نظرسنجی گذاشته شده و برای نظام صنفی و اپراتورها ارسال شده است. بحث ما آزادسازی در حوزه خرده‌فروشی و رقابتی است. پیش‌نویس این اصلاحیه روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار دارد و اگر جمع‌بندی شود، آن را به کمیسیون می‌بریم و مصوب می‌کنیم تا با مشارکت نظام صنفی این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به تعرفه اینترنت برای مشترکان کم‌مصرف بیان کرد: اصلاحیه تعرفه به این صورت است که به سمت آزادسازی تعرفه پیش برویم. سازمان نظام صنفی از ما این درخواست را دارد که بخشی از این کار که از نظر قانونی قابل واگذاری است را در حوزه‌های رقابتی به صنف واگذار کنیم. وقتی نظام به سمت آزادسازی برود، اپراتور خودش می‌داند برای مشترکین کم مصرف و پرمصرف چه تعرفه‌ای ارائه دهد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به زمان تعیین شده برای تصویب این طرح اظهار کرد: اپراتورها حدود دو هفته زمان داشتند که در حال حاضر اواخر آن است. ما پیشنهادهای آنها را دریافت و ظرف دو هفته جمع‌بندی می‌کنیم. این موضوع حتما باید به کمیسیون تخصصی برود و همه اپراتورها هم به جلسه‌ای برای بررسی موضوع دعوت می‌شوند. امیدواریم به یک جمع‌بندی برسیم که یک بار برای همیشه حوزه تعرفه گذاری در بخش رقابتی جمع بندی شود و ما دخالت‌مان را کمتر کنیم تا فضای بازار و رقابتی این موضوع را بررسی کند. در نهایت امیدواریم این موضوع تا پایان تابستان به نتیجه برسد.

جوشقانی در پاسخ به اینکه آیا در صورت آزادسازی تعرفه خطر دامپینگ وجود ندارد؟ توضیح داد: آزادسازی به معنای رهاسازی نیست. ما باید حواسمان به اپراتورهای غالب باشد. بنابراین برای اپراتورهایی که سهم بالای ۵۰ درصد از بازار را دارند و یا شرایط‌شان می‌تواند تعیین کننده باشد؛ محدودیت‌های خود را داریم و مصوبه کمیسیون در خصوص این اپراتورها همچنان پابرجاست. سازمان همچنین در حوزه کاهش هزینه خدمات  در حوزه‌های زیرساختی طرح‌هایی را دارد.

مسدودیت بیش از ۳۰ هزار سیم کارت

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات ادمه‌دار در زمینه پیامک‌های تبلیغاتی بیان کرد: رگولاتوری مدت‌هاست سامانه‌ای را برای این کار طراحی کرده است. ما شکایات را مشاهده و بررسی و موارد مزاحم را مسدود می‌کنیم. اخیرا هم در سایت‌مان اعلام کردیم و اپراتورها پنل کاربری ایجاد کردند که خود مردم می‌توانند پیامک‌هایشان را انتخاب کنند و حتی به اپراتورها اجازه دادیم بسته‌های تشویقی داشته باشند. اما با وجود همه این عوامل و مدیریت و کنترل، ممکن است هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده باشیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر چگونگی مدیریت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها اظهار کرد: ما برای سیم‌کارت‌ها محدودیت داریم و این موضوع در سامانه شاهکار کنترل می‌شود. به این ترتیب هیچ کس به هیچ عنوان نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد و یا بیش از ۱۰ سیم کارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم کارت بگیرد، برای همه شماره‌های شهر پیامکی ارسال می‌شود که سیم‌کارتی به نامش فعال شده، بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است.

جوشقانی در ادامه با بیان اینکه موضوع پیامک‌های تبلیغاتی چند بعدی است و نمی‌توان همیشه برخورد سلبی داشت، گفت: تمام توان ما روی مدیریت این موضوع است. اما از طرفی برای کسب و کارها راهکاری در اقتصاد دیده نشده که بتوانند تبلیغ کنند. چرا همه به سمت پیامک هجوم می‌آورند؟ چون راهکار دیگری ندارند. بنابراین لازم است بخش‌های دیگر هم به کسب و کارها برای تبلیغات کمک کنند. مضافا اینکه در حوزه پیامک طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد هم مسئول مدیریت است که مجوز می‌دهد و برنامه‌ریزی می‌کند و از آنها هم باید پرسید که در این زمینه چه کار کرده‌اند؟

وی با اشاره به تبلیغات خود اپراتورها نیز بیان کرد: این موضوع نیز مورد تایید ما نیست و به آنها تذکر دادیم اگر اپراتوری از سرشماره خودش غیر از اطلاع‌رسانی و صورتحساب و خدمات مشترکین پیامک تبلیغاتی بفرستد، تخلف محسوب شده و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه از سه ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار سیم کارت مسدود شده، گفت: اگر کسی از طریق #۸۰۰* پیامکش را بسته باشد، برایش پیامکی ارسال نمی‌شود. ما همچنین سیم‌کارت‌ها را رفتارشناسی می‌کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که شماره‌ای قصد تبلیغات دارد، حتی شماره‌های شخصی را هم می‌بندیم، اگر مردم شکایت کنند، هم شماره‌ها را مسدود می‌کنیم. در هفته‌های اخیر هم پنل کاربری را راه‌ انداختیم که به مرور جا می‌افتد.

با محدودیت های حوزه USSD موافق نیستیم

جوشقانی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در جلوگیری از فعالیت کدهای USSD بیان کرد: رفتن به سمت اپلیکیشن‌ها روند تکنولوژی است. با وجود این ما از بهمن ماه با بانک مرکزی مذاکره و مکاتبه کرده‌ایم. بانک مرکزی درباره کدهای USSD بحث ناامنی را مطرح می‌کنند اما ما قبول نداریم که حوزه USSD ناامن است. بلکه تراکنش‌های مردم کاملا حفظ می‌شود و تاکنون موردی بر ناامنی گزارش نشده است. ما به هیچ عنوان با محدودیت این حوزه موافق نیستیم البته ممکن است بحث‌های هزینه و کارمزد مطرح باشد که باید از خود بانک پرسید.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین در حوزه امنیت USSD راهکارهایی را ارائه دادیم و در خصوص دغدغه‌های بانک مرکزی اعلام آمادگی کردیم که بانک مرکزی باید آنها را بررسی کند. اگر قرار باشد سرویسی ارائه شود، باید دغدغه‌های بانک مرکزی را رعایت کنیم.