:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ادعای تحلیل‌گران غربی درباره کاهش صادرات ایران پس از تحریم

تحلیلگران غربی در جدیدترین گزارش‌های خود مدعی شدند صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌های جدید آمریکا ممکن است تا پایان امسال حداکثر دو سوم کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
اقتصادگردان- واشنگتن در ابتدا اعلام کرده بود صادرات نفت ایران به بازار جهانی را به‌کلی متوقف خواهد کرد و از همه کشورها خواسته بود خرید نفت از ایران را تا چهارم نوامبر که تحریم‌ها علیه تهران به اجرا گذاشته می‌شود، متوقف کنند.

آمریکا از آن زمان از موضع خود کوتاه آمده و اعلام کرده ممکن است به برخی از کشورها که وابستگی بالایی به عرضه نفت ایران دارند معافیت اعطا کند.

با این حال اکثر تحلیلگران غربی اصرار دارند که تحریم‌ها، صادرات نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد و در جدیدترین سناریویی که مطرح کرده‌اند مدعی شده‌اند صادرات نفت ایران دو سوم کاهش خواهد یافت و به ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

شرکت مشاوره انرژی "فکتس گلوبال انرژی" در گزارشی مدعی شده است صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها به ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. این صادرات عمدتا به چین و بخش کمتری نیز به هند، ترکیه و سایر خریدارانی که معافیت دریافت کرده‌اند انجام خواهد شد. میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز میعانات ممکن است به چین و خریداران دارای معافیت و احتمالا امارات متحده عربی و کره جنوبی صادر شود.

طبق آمار تامسون رویترز ایکان، چین با واردات ۶۵۰ هزار بشکه در روز،  بزرگترین واردکننده نفت ایران است و احتمالا تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته و به وارداتش ادامه خواهد داد.

هند که در نیمه اول امسال به طور میانگین ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد، هنوز موضع رسمی خود در قبال خرید نفت از ایران را اعلام نکرده است، با این حال مقامات هندی به پالایشگاه‌های این کشور گفته‌اند برای یافتن نفت جایگزین در صورت عدم دریافت معافیت از واشنگتن خود را آماده کنند.

کره جنوبی و ژاپن که به اتفاق حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را در نیمه اول سال ۲۰۱۸ وارد کردند، اعلام کرده اند اگر موفق نشوند از آمریکا معافیت بگیرند ناچار خواهند شد وارداتشان را متوقف کنند.

اروپا نیز در نیمه اول امسال نیز بزرگترین سهم را از صادرات نفت ایران داشت و ایتالیا و ترکیه بزرگترین واردکنندگان نفت ایران بودند، اما پس از این‌که بانک‌های غربی در آستانه ظهور تحریم‌های آمریکا به دلیل واهمه از مجازات سنگین واشنگتن پا پس کشیدند، پالایشگاه‌های متعدد اروپایی خرید نفت ایران را متوقف کردند.

پالایشگاه‌ها در یونان و اسپانیا کاهش واردات از ایران را آغاز کردند، اما ترکیه اعلام کرده روابط تجاری با ایران را قطع نخواهد کرد.