:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
سناریوهای مختلفی را طراحی و بر اساس این سناریوها برنامه‌ریزی کرده‌ایم

معاون اول رییس جمهوری خبر داد: برنامه ریزی دولت برای جلوگیری از تلاطم بعدی اقتصاد

معاون اول رییس جمهوری گفت: در پی اعلام خروج آمریکا از برجام تلاطم کوتاه مدتی در بخش‌های اقتصادی اتفاق افتاد اما حتما تلاش خواهیم کرد که مانع تلاطم های بعدی در اقتصاد کشور شویم.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
اقتصاد گردان -  اسحاق جهانگیری در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری اظهار داشت: مبنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت دکتر روحانی بر اساس تعامل سازنده با جهان و حل مسائل مختلف در منطقه خاورمیانه و بین الملل از طریق گفتگو و راهکارهای سیاسی است.

وی افزود: در راستای این سیاست برای کاهش تنش‌های هسته ای وارد گفتگوی عمیق پیچیده و طولانی با کشورهای ۵+۱ و اتحادیه اروپا شدیم و نهایتاً به برجام رسیدیم.

جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داد که هم در گفتگو صادق است و هم بر اساس اعلام سازمان های بین المللی به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود در راستای برجام عمل کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دستیابی به پیمان ها و توافقات بین المللی یکی از مهمترین دستاوردهای بشر در راستای دستیابی به صلح و مسائل انسانی است٬ گفت: اقدام رئیس‌جمهور آمریکا یک هشدار جدی و خطرناک برای جامعه بین المللی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

وی افزود: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام آن هم بعد از اینکه ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد و اعمال تحریم های گسترده علیه ملت ایران می‌تواند آغاز خطرناکی همزمان با تخلفات و خروج های دیگری که از پیمان های دیگر داشته است، باشد.

جهانگیری اظهار داشت: استراتژی آمریکا ایجاد یک جنگ تجاری علیه ایران است که البته جنگ های تجاری را با سایر کشورها نیز شروع کرده‌اند و  اقتصاد جهانی می‌تواند با اقداماتی که از طرف آمریکا آغاز شده به بی‌ثباتی کشیده شود.

وی افزود: آمریکایی ها در ۶۰ سال گذشته نسبت به ایران اشتباهات بزرگی انجام دادند، از کودتا علیه دولت مردمی و قانونی دکتر مصدق تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس تا تحریم های گسترده ای که در مقاطع مختلف علیه ایران انجام داده اند و ملت ایران در تمامی دوران با سرافرازی بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه شرایط خطیری پیش روی ایران است اما این شرایط به معنای بن بست و ایجاد شرایط بحرانی نیست، افزود: نیازمندیم که راهکارهای تجاری و جدیدی را به کمک دوستان خود ایجاد کنیم، ما نمی‌خواهیم چشمانمان را بر واقعیت‌ها ببندیم یا از واقعیت‌ها فرار کنیم دشواری های پیش روی ما هست اما فرصت های کم نظیر و ظرفیت های بزرگی در ایران و منطقه داریم که می‌توانیم با اتکا بر آنها راهکارهای جدید طراحی کنیم تا ظرفیت‌ها را به فعلیت درآوریم و با موفقیت از این شرایط عبور کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: در آینده نزدیک شاهد مانورهای مختلفی از تفاهم گروه‌های سیاسی مختلف درباره اینکه ایران در این شرایط موفق خواهد شد، خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نیاز به همکاری جدی دولت و بخش خصوصی داریم تا در این مقطع اقتصاد ایران با روش صحیح مدیریت شود،گفت:  نشان دادیم در دوران تحریم قادر هستیم اقتصاد را به خوبی مدیریت کنیم و دو سال و نیم از دولت دکتر روحانی در دورانی بود که تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و کنگره علیه ایران وضع شده بود و اجرا می‌شد اما در این مدت روند شاخص های اقتصادی ایران روند مثبتی بود، تورم روند کاهشی پیدا کرد، سرمایه‌گذاری رشد مثبتی داشت و از منفی ۶.۸ به مثبت ۳ درصد رسید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران قبل از اجرایی شدن برجام تغییر جهت داد، افزود: اگر طرف های برجام به همه تعهدات خود عمل کرده بودند امروز شرایط اقتصادی ایران بسیار مطلوب بود و بسیاری از موانع را پشت سر گذاشته بود اما ملت ایران شرایط را به خوبی درک می کند که از چه محلی تلاش می شود زندگی آنها عقب نگه داشته شود.

وی تصریح کرد: ایران رتبه اول ذخایر نفت و گاز دنیا را دارد و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح آماده در بخش نفت و گاز ایران وجود دارد که قابل ارائه برای سرمایه‌گذاری است. و بیش از چند صد میلیارد دلار در بخش‌های حمل و نقل، صنایع معدنی، صنایع فلزی و رشته های مختلف صنعتی برای اجرا آماده شده بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: شرایط اقتصادی ایران مهیا بود که بتواند برای اقتصاد دنیا در برهه ای از زمان به کانون مهم سرمایه‌گذاری تبدیل شود و ما دنبال شرکای واقعی بودیم تا تفاهم‌نامه های سرمایه گذاری امضا کنیم.

وی افزود: ایران از نظر ذخایر معدنی رتبه قابل توجهی دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به ایران فرصت بسیار مهمی داده تا بتواند به کشورهای آسیای میانه و همسایگان خود سرویس های مختلفی از نظر ترانزیت کالا دهد.

جهانگیری تاکید کرد: بنادر مختلفی در حاشیه دریای خزر داریم و کریدورهای راه آهن ایران از ایران تا چین از ایران تا اروپا اتصال دارد، همچنین چندین کریدور ریلی و جاده ای با ۱۵ کشور همسایه فرصت هایی است که در اختیار ایران قرار دارد و چنین کشوری را امکان ندارد بتوان حبس کرد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران خود را برای شرایط جدید آماده کرده از طرفی انتظار داریم که اعضای برجام به تعهدات برجامی در عمل پایبندی نشان دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها گفته‌اند که از نوامبر نفت ایران خریداری نخواهد شد اما بارها گفته‌ایم که اینها خیالات واهی است که آمریکایی‌ها در سر دارند چرا که همه دنیا نیازمند نفت ایران است و هم ایران روش هایی را پیش بینی کرده که بتواند نفت خود را صادر کند.

وی تاکید کرد: سناریوهای مختلفی را طراحی و بر اساس این سناریوها برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ ایران در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی داشته و به بخش قابل توجهی از این منابع در دوره جدید نیز نیاز داریم و باید بتوانیم کالاهای خود را صادر کنیم و منابع ارزی حاصل از صادرات را در دسترس داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دست کشور های دوستی که در این مقطع به سیاست یکجانبه گرایی آمریکا بی اعتنایی کنند و آمادگی همکاری با ایران را داشته باشند به گرمی می فشاریم و دوستان دوران سخت خود را در آینده فراموش نخواهیم کرد. همچنین شرکت هایی که ایران را ترک می کنند و در این مسیر ایران را تنها می گذارند باید بدانند در کارنامه همکاری آنها با ایران این مسائل ثبت خواهد شد و ایران از این مسائل بی تفاوت عبور خواهد کرد.

جهانگیری درباره اقدامات انجام شده گفت: کالاهای وارداتی را گروه بندی کرده‌ایم و سعی کرده ایم قیمت ارز را در داخل کشور به نوعی مدیریت کنیم، ممکن است در پی اعلام خروج آمریکا از برجام تلاطم کوتاه مدتی در بخش‌های اقتصادی اتفاق افتد اما حتما تلاش خواهیم کرد که مانع تلاطم های بعدی در اقتصاد کشور شویم و برنامه ها به شکلی تنظیم شده که اقتصاد کشور از این ناحیه آسیب نبیند.