:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سرپرست وزارت اقتصاد ودارايي در دولت احمدي نژاد

صمصامي: چون ساز و کار شناسایی ارزهای خانگی مشخص نیست، به احتمال قوی خبر بی‌اعتبار شدن ارزهای خانگی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا شایعه است

حسین صمصامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فارس، توانا، در واکنش به خبر ابطال 22 میلیارد دلار ارز خانگی گفت: چون ساز و کار شناسایی ارزهای خانگی مشخص نیست، به احتمال قوی خبر بی‌اعتبار شدن ارزهای خانگی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا شایعه است
کد خبر: ۱۱۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
اقتصاد گردان - یک کارشناس اقتصادی با ارائه سه راهکار برای بازگشت ارز خانگی به چرخه اقتصاد گفت: انباشت 20 الی 30میلیارد ارز در خانه‌ها موجب راکد شدن سرمایه‌های کشور شده و این سرمایه می‌تواند در بخش‌ مولد با اشتغال‌زایی پایدار سرمایه‌گذاری شود.
حسین صمصامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فارس، توانا، در واکنش به خبر ابطال 22 میلیارد دلار ارز خانگی گفت: چون ساز و کار شناسایی ارزهای خانگی مشخص نیست، به احتمال قوی خبر بی‌اعتبار شدن ارزهای خانگی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا شایعه است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به دپو شدن 20 الی 30 میلیارد ارز در خانه‌ها اظهار داشت: در واقع این میزان ارز خانگی موجب راکد شدن سرمایه‌های کشور می‌شود، درحالی که این حجم از سرمایه می‌تواند در بخش‌های مولد با اشتغال‌زایی پایدار سرمایه‌گذاری شود، تا به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

وی افزود: هم‌اکنون این منابع محصور در خانه‌ها موجب زایل شدن ثروت ملی شده و اثرات مخربی را برای اقتصاد به دنبال دارد.

*سه راهکار برای بازگشت ارز خانگی به چرخه اقتصاد

صمصامی با اشاره به اینکه دولت با سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند این ارزها را به چرخه اقتصاد بازگرداند، گفت: دولت می‌تواند از طریق 3 شیوه «تثبیت یا کاهش نرخ ارز»، « جمع‌آوری سفته‌بازی در بازار ارز» و «وضع مالیات بر عایدی سرمایه و مبادلات بازار ارز» ارزهای خانگی را به چرخه اقتصاد کشور باز گرداند.

وی همچنین با اشاره به راهکار «سپرده‌گذاری ارزی» برای بازگرداندن ارزهای خانگی خاطرنشان کرد: در اطلاعیه شماره یک بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز نیز قرار بود، سپرده‌های ارزی روانه شبکه بانکی شود، اما عده‌ای که منابع ارزی در اختیار آن‌ها قرار دارد، به دلیل نبود اعتماد به نظام بانکی، تمایلی به این نوع سپرده‌گذاری ندارند.

*2پیامد منفی تخصیص ارز برای سفرهای خارجی

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با اشاره به شیوه غلط تخصیص ارزهای مسافری در شرایط فعلی اظهار داشت: شیوه کنونی تخصیص ارز مسافری موجب افزایش سفرهای غیرضروری شده و منافع کلانی را هم برای عده‌ای خاص به خصوص آژانس‌های مسافرتی در پی داشته است.

وی افزود: شیوه فعلی تخصیص ارز برای سفرهای خارجی قطعا اشتباه بوده و باید متوقف شود، چرا که موجب تلف شدن منابع ارزی دولت می‌شود.