:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبير كل بانك مركزي از آغاز تحویل ۹۰۰ هزار سکه پیش‌فروش ۳ ماهه خبرداد

شناسایی و دريافت ماليات از خريداران ارز و سكه، كاهش قيمت سكه و طلا به دنبال تحويل 900 هزار سكه

دلار رسمي 4335 تومان شد / كرباسيان: سازمان امور مالیاتی خریداران عمده سکه را شناسایی کرده‌ و طبق قانون آنها مکلف به پرداخت مالیات بر «سود اتفاقی» هستند.۱۰۰ نفر اول این لیست که بیشترین خرید را انجام داده‌اند، به صورت اولویت دار مورد بررسی و مطالبه مالیات قرار می گیرند
کد خبر: ۱۱۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
در حالي كه نرخ اونس جهاني طلا به 1243 دلار كاهش يافته و تحويل سكه ها با سررسيد سه ماهه پيش فروش از 26 تيرماه 97 شروع مي شود، نرخ طلا و سكه روز دوشنبه 25 تيرماه 97 كاهش يافته و نرخ طلاي 18 عيار به 233 هزار تومان و نرخ سكه طرح جديد به زير 2.8 ميلون تومان رسيد. 


عده اي از كارشناسان و فعالان بازار ارز نيز ديدار روز يكشنبه 24 تيرماه 97 هيات دولت با رهبرانقلاب را مثبت ارزيابي كرده و معتقدند كه روز دوشنبه نرخ ارز در حاشيه بازار فروكش كرده است زيرا فعالان بازار معتقدند كه حمايت رهبري از دولت، مي تواند در تنظيم و ساماندهي و اقدامات دولت در بازار طلا و ارز موثر باشد. در نتيجه طبيعي است كه بازار واكنش مثبت داشته و نرخ ارز فروكش كرده است.

از سوي ديگر، محمود احمدی  دبیر کل بانک مرکزی از آغاز تحویل سکه های پیش فروش سه ماهه از روز سه شنبه 26 تيرماه 97 در شعب بانک ملی خبر داد وگفت: بر همین اساس ۹۰۰ هزار قطعه سکه به متقاضیان تحویل می شود و تحويل اين سكه ها به مدت دو ماه به طول خواهد کشید.
دبیر کل بانک مرکزی تاکید کرد که این بانک به تعهد خود برای تحویل سکه‌های ثبت نامی عمل خواهد کرد و تمامی کسانی که برای سکه‌های پیش فروش اقدام کرده بودند، به طور حتم در زمان سررسید آن، این سکه‌ها را به طور فیزیکی تحویل خواهند گرفت و تردیدی در این موضوع وجود ندارد، تصریح کرد: ثبت نام کنندگان می توانند از فردا به همان شعبه ای از بانک  ملی که ثبت نام پیش فروش سکه را انجام داده اند مراجعه و سکه ها را تحویل بگیرند.
وی با اشاره به تحویل سکه های پیش فروش برای دوره یک ماهه توسط بانک مرکزی، اظهارداشت: حدود ۱۰ درصد از ثبت نام کنندگان سکه های پیش فروش یک ماهه تاکنون اقدامی برای تحویل سکه ها نکرده اند. اما هر آنچه که دارندگان سکه‌های پیش فروش تحویل نگرفتند، نزد بانک امانت باقی مانده و هر وقت که اراده کنند، می‌توانند مراجعه کرده و آن را دریافت کنند. وی تاکید کرد: در همین حال سکه‌های تحویل سه ماهه که از فردا تحویل آن آغاز می شود، به روال قبل بوده و دارندگان می‌توانند آن را تحویل بگیرند، اما اگر در زمان آن مراجعه نکردند سکه ها نزد بانک به امانت باقی خواهد ماند.
طرح پیش فروش سکه از بهمن ماه سال گذشته در شعب بانک ملی آغاز و تا فروردین ماه سال جاری ادامه داشت البته این پیش فروش تا فروردین‌ماه در دو سررسید شش ماهه و یک ساله بود که در ادامه به سررسیدهای یک، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغییر کرد. در پایان طرح پیش فروش هم اعلام شد که حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفت که نزدیک به یک میلیون آن سکه‌های یک ماهه و مابقی در سررسیدهای دیگر بود. سکه‌های یک ماهه در اردیبهشت‌ماه تحویل شد و اکنون زمان تحویل سکه‌های سه ماهه است.

ریزش ۱۱۸ هزار تومانی قیمت سکه 

 خبرها از بازار طلا و سكه نيز حكايت از كاهش ۱۱۸ هزار توماني قيمت سكه دارد و طرح جدید با رقم ۲ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۰ هزار تومان افت به ارزش ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۳۸۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز بدون تغییر به ارزش ۷۱۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴۱۱ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی به ارزش ۲۳۳ هزار تومان فروخته شد.
در بازار ارز رسمي نيز، هر دلار آمریکا با ۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۳۳۵ تومان قیمت خورد. هر یورو بدون تغییر ۵ هزار و ۵۶ تومان و هر پوند نیز با ۱۴ تومان رشد ۵ هزار و ۷۴۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

تجدید نظر ارائه ارز مسافرتی تا پایان ماه جاری

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت لغو ارایه ارز دولتی به مسافران، گفت: طبق رایزنی ها تجدیدنظری در حوزه ارایه ارز دولتی تا پایان ماه جاری از سوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.
او با اشاره به رویه فعلی برای پرداخت ارز دولتی به مسافران، گفت: پرداخت ارز دولتی به مسافران رویه نامطلوبی را در جهت رشد صنعت گردشگری برخی کشورهای همجوار به راه انداخته است.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دولت با تجدید نظر در ارایه ارز دولتی به مسافران بساط بازار سیاه فروش ارز را جمع خواهد کرد، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری افراد با دریافت ارز دولت و فروش آن در بازار سیاه امرار معاش می کنند.
وی با بیان اینکه، اختصاص ارز دولتی به مسافران تنها برای مباحث درمانی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی و غیره مجاز است، گفت: لزومی به ارایه ارز دولتی به مسافران برای مباحث گردشگری وجود ندارد.
بت کلیا با تاکید براینکه طبق رایزنی ها تجدیدنظری در حوزه ارایه ارز دولتی تا پایان ماه جاری از سوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت، افزود: در حوزه ارز مسافری هر نوع ارزی که به ایجاد اشتغال و رشد صنعت گردشگری کشور مقصد کمک کند باید قطع شود. با ارایه ارز دولتی به مسافران متاسفانه صنعت گردشگری داخلی با رکود بی سابقه مواجه شده و بسیاری از توجه ها به گردشگری خارجی معطوف شده است.
دولت باید با اتخاذ تدابیری به جای فرستادن گردشگر به خارج توریسم جذب کرده و به این ترتیب ارز خارجی را تامین کند. بت کلیا با تاکید بر اینکه تجدیدنظر در ارایه ارز دولتی باید در دستور کار بانک مرکزی با فوریت قرار بگیرد، افزود: ادامه رویه فعلی به تقویت بازار سیاه فروش ارز از سوی مسافران وحتی برخی شرکت های هواپیمایی دامن زده است.
در صورتی که شکایتی از تخلف شرکت های هواپیمایی در خصوص ایجاد بازار سیاه ارز در سفرهای خارجی به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شود با فوریت به بررسی آن خواهیم پرداخت.

شناسایی خریداران عمده سک و دريافت از  فعالان ارز و سكه 

 از سوي ديگر، همچنان برخي مسوولان مقصر وضعيت نوسان و التهاب بازار سكه و ارز عده اي از فعالان بازار و دلالان معرفي كرده و به نام هايي با عنوان سلطان سكه و ارز و... اشاره دارند. وزارت اقتصاد و سازمان مالياتي نيز به دنبال دريافت ماليات از درآمدهاي اتفاقي از خريد و فروش ارز و سكه هستند. 
وزیر اقتصاد با اعلام شناسایی خریداران عمده سکه و برخی گروه‌هایی که مبادرت به خرید و فروش ارز کرده اند، گفت: مالیات ستانی از سود اتفاقی در دستور کار است. برای پیگیری امور مربوط به اتفاقات اخیر و در راستای عمل به دستور رییس جمهور به سازمان امور مالیاتی رفتم و در جمع تمامی مدیران سازمان از آنها خواستم که با جدیت وارد عمل شوند؛ چرا که در راه مبارزه با رانت و فساد و برای حفظ ثبات اقتصادی و حراست از منابع کشور هیچ خط قرمزی وجود ندارد.
 مقام معظم رهبری هم در دیدار با هیات دولت بار دیگر بر اصل مبارزه با فساد و برخورد با متخلفان تاکید کردند، بر این اساس اقدامات اجرایی صورت خواهد گرفت: سازمان امور مالیاتی خریداران عمده سکه را شناسایی کرده‌ و طبق قانون آنها مکلف به پرداخت مالیات بر «سود اتفاقی» هستند.۱۰۰ نفر اول این لیست که بیشترین خرید را انجام داده‌اند، به صورت اولویت دار مورد بررسی و مطالبه مالیات قرار می گیرند.
همین روند در مورد بازار ارز هم صورت می گیرد. هر مجموعه ای یا فردی که از طریق خرید و فروش ارز سود اتفاقی به دست آورده، مشمول این مالیات می شود و دایره بررسی ها و مطالبه‌گری ما شامل تمام بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.خوشبختانه سازمان امور مالیاتی این گروه را نیز شناسایی کرده و طی روزهای جاری آنها مکلف به پرداخت مطالبات دولت می شوند.
وزیر اقتصاد افزود: همچنین موسسات و آژانس های مسافرتی هم به دقت رصد می‌شوند و با برخی از آنها که از موضوع پرداخت ارز مسافری برای سفر به کشورهای بدون نیاز به روادید سوء استفاده کرده اند، برخورد خواهد شد و همچنین شامل دریافت مالیات می شوند.کسانی هم از وضعیت ارز مسافری سوء استفاده کرده اند و با برخی اقداماتشان سودهایی به دست آورده اند که این گروه نیز باید مالیات سود اتفاقی را پرداخت کنند.

لیست ۵۰ نفره خریداران عمده سکه در اختیار پلیس 

 در اين رابطه، فرمانده انتظامی پایتخت از قرار گرفتن لیست لیست ۵۰ نفره خریداران عمده سکه با همکاری بانک مرکزی در اختیار پلیس خبر داد.
سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی پایتخت درباره آخرین وضعیت پرونده سلطان سکه و دستگیری عوامل مرتبط با این فرد اظهار داشت: پرونده‌های مختلفی در پلیس در حال رسیدگی است که یکی از این موارد همین سلطان سکه است؛ وحید مظلومی فردی که نامش را دیروز سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد.
بالغ بر ۱۸ نفر از نوچه‌ها و عوامل باند سلطان سکه به پلیس احضار شده‌ که برخی بازداشت و برخی نیز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. با کمک بانک مرکزی، حساب‌های این افراد به طور دقیق در حال بررسی است؛ تمام عوامل این باند نیز شناسایی شده‌اند و پرونده به صورت کامل و با ابعاد جدیدی از جرائم در دستور کار است.
وی به دستگیری این فرد در سال ۹۱ پرداخت و گفت: این فرد در آن سال به اعدام نیز محکوم شده بود و در حال حاضر پلیس این پرونده را با تمام قدرت و به طور شبانه‌روزی در دستور کار دارد. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: برخی از افرادی که به عنوان عوامل سلطان سکه دستگیر شده‌اند جزو ۹۰ نفری بودند که در ۲۵ اسفند ۹۶ دستگیر شده بودند و با قرار وثیقه ۸ و ۱۰ میلیاردی آزاد بودند.
سردار رحیمی با اشاره به وضعیت بازار سکه و ارز اعلام کرد: ۵۰ نفر از لیست خریداران عمده سکه در اختیار پلیس است؛ همچنین ۳۵ شرکتی که در بحث ورود موبایل به کشور اقدام کرده بودند نیز در اختیار پلیس‌ است و سه بازپرس ویژه از طرف دادستان تهران مسئول این پرونده شده‌اند. بعد از دستگیری سلطان سکه و احضار عوامل وی، روند صعودی موجود متوقف و در حال حاضر روند رو به کاهش است؛ البته عده‌ای به صورت خزنده در بازار سکه و طلا فعالیت می‌کنند که تمام اقدامات آنها تحت کنترل است. بازار تهران پلیس با اشراف اطلاعاتی به صورت نامحسوس فعالیت دارد و در این زمینه نیز دستگیری‌هایی داشته‌ایم.

ایران  قطب ارزهای رمزنگاری شده

  از سوي ديگر،  عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در مورد راه اندازي ارزهاي رمزنگاري شده گفت: ایران نقاط کویری گسترده‌‍ ای دارد که در این نقاط می‌توان نسبت به تولید برق با انرژی خورشیدی اقدام کرد.
خسرو سلجوقی در گفتگو با ایبِنا درباره ارزهای رمزنگاری شده گفت: پدیده ارزهای رمزنگار از جمله مهم ترین بحث‌های فناوری اطلاعات بر بستر پولی و بانکی است که در داخل کشور از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی به صورت جدی در حال پیگیری است، اما مهم ترین بحثی که هم اکنون در داخل و حتی خارج از کشور وجود دارد عدم ماهیت جنس اصلی این پدیده است، در حقیقت اگر این پدیده را پول عنوان کرد، بانک مرکزی به عنوان رگولاتور به شمار می‌رود اما اگر کالا یا اوراق بهادار باشد باید سازمان بورس کالا یا بورس اوراق بهادار رگولاتوری رمز ارزها را بر عهده بگیرند. از سویی دیگر عدم درک درست از این پدیده و احتمال تصمیم گیری در زمینه پولشویی برای ایران باعث شد تا شورای عالی پولشویی معامله هرگونه ارزهای رمزنگاری شده حتی بیت کوین را ممنوع کند، اما با این وجود بانک مرکزی قرار است تا بزودی سیاست جدید خود در این حوزه را اعلام کند که شفافیت در این حوزه را به دنبال داشته باشد.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ایران می‌تواند یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید و ماینینگ ارزهای رمزنگار باشد، گفت: از مهم ترین بحث‌های مرتبط با بلاکچین بحث انرژی و مصرف بالای برق است و با توجه به اینکه ایران نقاط کویری گسترده‌‍ ای دارد که در این نقاط می‌توان نسبت به تولید برق با انرژی خورشیدی اقدام کرد تا ایران به قطب تولید و استخراج ارزهای رمزنگاری تبدیل شود چرا که در این وضعیت قیمت تمام شده استخراج ارزهای رمزنگار در ایران یک دهم سرانه جهانی خواهد بود.
سلجوقی با اشاره به رمز ارز ملی رمزنگار وعده داده شده از سوی محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اعتقاد دارم که ارزهای رمزنگار با توجه به شرایط ضد تحریمی می‌تواند بهترین فرصت برای ادامه تجارت ایران با کشورها باشد که در مجلس نیز به این موضوع تاکید شده است.
وی افزود: امیدوار هستم پست بانک با همکاری مسئولان ذیربط در این حوزه موفق شود، اما مهم ترین نکته در زمینه نوآوری در سیستم بانکی، ریسک و خطرپذیری پایین از سوی بانک‌های دولتی است که باید با فناوری‌های نوین و جدید در زمینه کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری از جمله بلاک چین و ارزهای رمزنگار مرتفع شود.