:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
جهش ۱۷۳ هزار تومانی قیمت سکه

شایعات قیمت سکه را گران کرد 18 عيار 240 هزار تومان شد

توزيع بيش از 660 هزار سكه از 26 تيرماه / شایعات پولشويي و خروج طلاي آب شده قیمت سکه را گران کرد/ در يك هفته اخير متاثر از ايجاد بازار ثانويه ارز كه روي نرخ دلار اثرگذاشت و نرخ دلار را در حاشيه بازار كاهش داد، قيمت سكه نيز تا 300 هزار تومان كاهش يافت و نرخ سكه از 3 ميليون به 2.7 ميليون تومان كاهش يافت. اما در سه روز گذشته بار ديگر شايعات مربوط به پولشويي و همچنين خروج طلا از كشور، باعث شده كه نرخ طلا و سكه بار ديگر افزايش يابد. اما كارشناسان معتقدند كه با عرضه سكه هاي پيش فروش شده بار ديگر قيمت سكه و طلا كاهش خواهد يافت زيرا به ميزان 600 هزار سكه توزيع خواهد شد كه باعث كاهش نرخ ها خواهد شد
کد خبر: ۱۱۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
اقتصاد گردان - 
در آستانه توزيع مرحله دوم سكه هاي پيش فروش شده با سررسيد سه ماهه كه پيش بيني مي شود بيش از 660 هزار سكه به بازار توزيع شود، تحت تاثير شايعات مختلف مبني بر پولشويي و جمع آوري طلاي آب شده و خروج آن از كشور... ميزان تقاضاي طلا تاحدودي افزايش يافته و نرخ ها نيز ظرف سه روز گذشته بار ديگر  افزايش يافته به طوري كه نرخ هر گرم طلاي 18 عيار خام به 241 هزار تومان در روز يكشنبه 24تيرماه رسيد و نرخ سكه نيزمتاثر از افزايش نرخ طلا به 2.9 ميليون تومان معامله شد. 
 در يك هفته اخير متاثر از ايجاد بازار ثانويه ارز كه روي نرخ دلار اثرگذاشت و نرخ دلار را در حاشيه بازار كاهش داد، قيمت سكه نيز تا 300 هزار تومان كاهش يافت و نرخ سكه از 3 ميليون به 2.7 ميليون تومان كاهش يافت. اما در سه روز گذشته بار ديگر شايعات مربوط به پولشويي و همچنين خروج طلا از كشور، باعث شده كه نرخ طلا و سكه بار ديگر افزايش يابد. اما كارشناسان معتقدند كه با عرضه سكه هاي پيش فروش شده بار ديگر قيمت سكه و طلا كاهش خواهد يافت زيرا به ميزان 600 هزار سكه توزيع خواهد شد كه باعث كاهش نرخ ها خواهد شد. 
در اين راستا، قیمت انواع سکه روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه در بازار تهران افزایش یافت به طوری که نرخ سکه طرح جدید ۱۷۳ هزار تومان رشد داشت , در شرايطي كه نرخ هر انس طلا با 2 دلار افزايش به 1242 دلار رسيد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی)  به ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۳۰ هزار تومان رشد نسبت به روز شنبه به ارزش ۲ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان داد و ستد شد.
از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸۰ هزار تومان رشد نسبت به روز شنبه  یک میلیون و ۳۸۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴۰ هزار تومان افزایش به ارزش ۷۱۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴۰۴ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی به ارزش ۲۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد.
در بازار ارز رسمي، هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴ هزار و ۳۲۷ تومان قیمت خورد. هر یورو بدون تغییر ۵ هزار و ۵۶ تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۷۲۶ تومان ارزش‌گذاری شد.
كارشناسان بازار معتقدند  بازار آزاد سکه طلا در تهران در آستانه عرضه سکه های پیش فروش شده به بازار، با ترفند دلالان به منظور جلوگیری از زیان شاهد آن بود که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید افزايش يافت. زيرا 26 تیر ماه موعد تحویل سکه های پیش فروش شده در سررسید سه ماهه است و انتظار می رود با ورود بالغ بر 660 هزار سکه جدید به بازار، بخشی از حباب قیمتی موجود در بازار از بین برود، اما دلالان و سفته بازان در این بازار بی کار ننشسته اند و بار دیگر به صورت مصنوعی قیمت ها را بالا برده اند تا با ورود سکه های جدید، متضرر نشوند.
اين موضوع مورد تایید فعالان بازار سکه و طلا نیز هست؛ آنها گفته اند با وجود آنکه قیمت ها بالاست، فروش چندانی در بازار وجود ندارد و تشدید تقاضا وجود ندارد و از این رو افزایش قیمت ها بدور از واقعیت است.

شایعات قیمت سکه را گران کرد

 رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت:‌ علت افزایش قیمت سکه شایعات مطرح‌ شده درخصوص پولشویی است.
محمدولی درباره علت افزایش قیمت‌ها توضیح داد: اگر به تعهدات درست عمل شود در کوتاه‌مدت در کاهش قیمت اثرگذار است، در غیر این صورت هم قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و هم نوسانات و شدت چالش‌ها بیشتر می‌شود. این روزها حرف و حدیث و شایعات در بحث ارز و سکه مطرح می‌شود و زمزمه هایی در بحث پولشویی شده که باعث افزایش قیمت‌هاشده است.
رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: در قیمت طلای داخلی با قیمت جهانی خیلی فاصله نداریم. عرضه و تقاضا هم روی بازار سکه اثرگذار است و از طرفی بحث تحریم‌هاست که روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و افراد هم ممکن است حرف‌هایی را بیان کنند که در بحث طلا و ارز اثرگذار باشد.
محمدولی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تقاضا از روز گذشته باعث افزایش قیمت سکه شده است، گفت: افزایش تقاضا اثرگذاری جزئی دارد اما در روزهای اخیر علت اصلی افزایش قیمت طلا افزایش تقاضا نبوده است. ممکن است افراد حضور پیدا کنند و بخواهند به صورت‌های خاصی سکه و طلاهای آب‌شده خریداری و سرمایه خود را از مملکت خارج کنند، اما اینکه افراد مصرف‌کننده مراجعه کرده و تقاضای سکه داشته باشند، بعید است و ظواهر این را نشان نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه نمی‌شود با وضعیت موجود قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد، گفت: اگر همین روالی که در یکی - دو روز اخیر بوده ادامه پیدا کند، ممکن است افزایش قیمت داشته باشیم اما اگر  نوسانات آرامش پیدا کند، ممکن است کاهش قیمت داشته باشیم.

راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله سکه

مدیریت بازار مشتقه بورس کالای ایران به راه‌اندازی اختیار معاملات سکه طلا مربوط به سررسید دی ماه ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت که قیمت بازگشایی این نمادها از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
از ۲۶ تیر ماه سال جاری قرارداد اختیار معامله سکه طلا سررسید دی ماه ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و به این ترتیب از سه‌شنبه این هفته این معاملات قابل انجام خواهد بود.
 این طور که مدیریت بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرده در صورت افزایش قیمت سکه به بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، یا کاهش آن به کمتراز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مطابق با نحوه درج قراردادهای اختیار معامله در مشخصات قرارداد، نماد معاملاتی جدید به نمادهای معاملاتی روز سه شنبه اضافه خواهد شد.

پیش بینی كاهش قیمت طلاي جهاني

بانک بی ان پی فرانسه در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت به کمتر از ۱۲۰۰ دلار خواهد رسید.
به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران بانک بی ان پی پاریباس فرانسه به سرمایه گذاران بین المللی هشدار دادند که قیمت جهانی طلا احتمالا در کوتاه مدت با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.
بر اساس این گزارش تحلیلگران بی ان پی اعلام کردند که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه مدت به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید.
پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده نیز نرخ بهره را افزایش دهد که این مساله به ضرر قیمت جهانی طلا و به نفع ارزش دلار خواهد بود.