:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی مطرح کرد

ریشه خاموشی‌ها؛ نپرداختن به اقتصاد برق

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی درباره مشکلات به وجود آمده از خاموشی‌ها اظهار داشت: هیچ دولتی تاکنون به اقتصاد برق نپرداخته تا مشکل به‌طور اساسی حل شود، در حالی که می‌بینیم که مشکل مخابرات حل شد و در اقتصاد آزاد مردم در این زمینه هیچ مشکلی ندارند.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
اقتصادگردان- حمیدرضا صالحی ادامه داد: عدم شجاعت و صداقت داشتن با مردم باعث شده که موضوع برق به بحران برسد، چرا که قیمت تمام شده با قیمت تعیین شده و تکلیفی فاصله دارد و از سال 85 با طرح تثبیت قیمت‌ها این اتفاق افتاد و این چالش هر روز بزرگ‌تر شد.

صالحی یادآور شد: طی سالیان اخیر ما همچنان شاهد سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌ها نبوده‌ایم، اولا در زمان دولت نهم و دهم 42 هزار نیروگاه نصب شده و 17 هزار مگاوات قرارداد داشتیم، برخی از این پروژه‌ها حتی تا 70درصد هم پیشرفت داشته‌اند یعنی 40درصد قرارداد ساخت نیروگاه داشتیم که به سرانجام نرسیده بود.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه صنعت برق یک صنعت زیرساختی است و باید چندساله به آن نگاه کرد، تصریح کرد: نمی‌شود بگوییم امشب این نیروگاه به شبکه گاز وصل می‌شود و فردا برق می‌گیریم، پروسه احداث آن زمانبر است، باید از قبل در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌شد تا امروز دچار مشکل و بی‌برقی نشویم. متاسفانه در دولت و نهم سرمایه‌گذاری نشد و بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های قبلی به بهره‌برداری رسید که باعث شد این بحران خود را نشان ندهد، در دولت یازدهم و دوازدهم هم باید از سرمایه‌گذاری دو دولت قبلی استفاده می‌شد که هیچ سرمایه‌گذاری‌ای صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم هم به بحث کاهش بودجه عمرانی خورد، اگر تا حدی بودجه عمرانی در بخش برق تقویت می‌شد شاید ما این مشکل را نداشتیم، چند نیروگاه در تهران، شمال کشور و خراسان داریم که پیشرفت 70 درصدی دارند اگر چند صد میلیارد پول داده می‌شد و به مدار می‌آمدند، امروز به مشکل بی‌برقی نمی‌خوردیم، درست است که امسال 30درصد کاهش توان استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کمبود آب به ما تحمیل شده است اما در زمینه نیروگاه حرارتی نیز هزینه لازم نشده تا به بهره‌برداری برسند.

صالحی خاطرنشان کرد: مشکل از وزارت نیرو نیست دولت و سازمان برنامه موضوع اقتصاد برق را جدی نمی‌گیرند، امروز 65 درصد قبوض برق در تهران زیر 30هزار تومان است، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌توانست زمان خاموشی‌ها را کمتر کند، قبلا خاموشی‌ها بیشتر مشمول صنایع می‌شد اما امسال برق خانگی نیز دچار مشکل شد، این مساله ممکن است تا جایی پیش برود که در زمینه پرورش طیور و نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی نیز دچار آسیب شویم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی گفت: در حال حاضر یکی از راه‌حل‌ها در شرایط فعلی این است که از کشورهای شمالی که برق بیشتری دارند و زمان پیک مصرف آنها با ما فرق دارد برق بخریم، باید پروژه‌هایی را که از پیشرفت 90 درصدی عبور کرده‌اند، به سرانجام برسانیم، ضمن اینکه قرار نبود از پول برق بابت یارانه‌ها بردارند این پول باید خرج خود این صنعت می‌شد که این مشکل از سازمان برنامه و بودجه است.