:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

قرارداد اختیار معامله سکه سر رسید دی ۹۷ راه‌اندازی می‌شود

معاملات قرارداد اختیار معامله سکه طلا سررسید دی ماه ۹۷، از روز سه‌شنبه در بورس کالا راه‌اندازی شده و قابل انجام خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
اقتصادگردان- مطابق بند ۱۷ مشخصات قرارداد اختیار معامله سکه طلا در شرکت بورس کالا، قراردادهای اختیار خرید و فروش سکه طلا، سررسید دی ماه ۱۳۹۷ از روز سه‌شنبه (۲۶ تیرماه) به شرح زیر راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود:

. قرارداد اختیار خرید سررسید دی ماه ۹۷ با قیمت اعمال ۲۷ میلیون ریال
. قرارداد اختیار خرید سررسید دی ماه ۹۷ با قیمت اعمال ۲۸ میلیون ریال
. قرارداد اختیار خرید سررسید دی ماه ۹۷ با قیمت اعمال ۲۹ میلیون ریال
. قرارداد اختیار فروش سررسید دی ماه ۹۷ با قیمت اعمال ۲۷ میلیون ریال
. قرارداد اختیار فروش سررسید دی ماه ۹۷ با قیمت اعمال ۲۸ میلیون ریال
. قرارداد اختیار خرید سررسید دی ماه ۹۷ با قیمت اعمال ۲۹ میلیون ریال

این گزارش می‌افزاید: قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می یابد.

همچنین در صورت افزایش قیمت سکه به بیش از ۲۹ میلیون ریال یا کاهش آن به کمتر از ۲۷ میلیون ریال، مطابق با نحوه درج قراردادهای اختیار معامله در مشخصات قرارداد، نماد معاملاتی جدید به نمادهای معاملاتی روز سه‌شنبه (۲۶ تیرماه) اضافه خواهد شد.

گفتنی است، قرارداد اختیار معامله یا آپشن (option) قراردادی است بین خریدار و فروشنده، به‌ نحوی که خریدار از فروشنده اختیار معامله حق خرید یا فروش یک دارایی را در یک قیمت معین خریداری می‌کند.

در این نوع قرارداد نیز همانند تمام قراردادها، هر طرف امتیازی را به طرف مقابل اعطاء می‌کند (خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان حق شرط پرداخت می‌کند) که در واقع همان قیمت اختیار معامله است. فروشنده نیز حق خرید یا فروش دارایی مذکور را، در یک قیمت معین به خریدار اعطاء می‌نماید.

همچنین اختیار معامله مدت معینی دارد که بر این اساس حق خرید یا فروش دارایی در یک قیمت معین فقط تا تاریخ انقضایی که قبلا مشخص شده، امکان خواهد داشت. پس از اینکه تولیدکننده، برای یکی از مشتریان (سهامداران یا یکی از ذینفعان) خود، اختیار خرید یا فروش صادر نمود، این اختیار خرید یا فروش در بورس، مورد معامله قرار می‌گیرد.

گفتنی است، نرخ خرید یا فروش یک قرارداد اختیار، بر اساس رقابت در بورس، تعیین می‌شود.