:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی:

خاموشی‌های اخیر ربطی به توافق پاریس ندارد

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص فیلمی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در آن گفته شده که خاموشی‌های اخیر مربوط به تعهدات ایران در توافق پاریس است، گفت: به هیچ عنوان خاموشی‌های اخیر ارتباطی با معاهده پاریس ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
اقتصادگردان- محسن طرزطلب با بیان این‌که در شرایط فعلی کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌های حرارتی به‌خاطر تعهدات ایران در توافق پاریس، نه در دستور کار ما قرار دارد و نه به ما ابلاغ شده است، اظهار کرد: به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای برنامه‌هایی را در نظر داریم که بتوانیم موجب افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی شویم.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد برسد. در همین راستا نیز به دنبال کاهش آلایندگی‌ها و ارتقاء تکنولوژی در تجهیزات نیروگاهی هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، در همین راستا اوایل هفته آینده واحد گاز نیروگاهی جدید با راندمان ۴۰ درصد در بخش گاز و راندمان بالای ۵۸ درصد به ظرفیت ۴۵۶ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد.

طرزطلب در خصوص موضوع مطرح شده دیگری در راستای کاهش ساخت نیروگاه حرارتی از سال ۱۳۹۲ به بعد نیز گفت: آمار و اطلاعات ساخت نیروگاه‌ حرارتی به طور کامل موجود و مشخص است و موضوعی که دراین رابطه گفته شده که با کاهش ۴۲ درصدی نرخ رشد نیروگاه‌ها مواجه هستیم به هیچ عنوان صحیح نیست.

وی با بیان این‌که نیاز کشور ایجاد ظرفیت تولید برق معادل  ۵۰۰۰ مگاوات در سال است، ادامه داد: عمده این نیروگاه‌ها در بخش حرارتی برنامه‌ریزی‌ شده اما به دلیل متعادل نبودن تعرفه‌های برق و نبود سرمایه‌ گذاری مناسب نتوانسته‌ایم به هدف ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در سال برسیم.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، سال گذشته ۲۰۲۱ مگاوات و سال قبل از آن ۱۹۶۴ مگاوات وارد مدار شد، اما امسال اگر تامین منابع محقق شود اوایل سال بعد بیش از ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۴ در پاریس طی بیست و یکمین اجلاس متعهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا، رژیم حقوقی مقابله با گرمایش جهانی موسوم به توافق‌نامه پاریس شکل گرفت. بر اساس اهدافی که برای این توافق‌نامه پیش‌بینی شده ۱۹۵ کشور با اجماع در پاریس به این توافق‌نامه پیوستند. توافق‌نامه پاریس تا سال ۲۰۳۰ اجرایی خواهد شد. برنامه مشارکت ملی جمهوری اسلامی ایران (INDC) برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شامل دو بخش ۴ درصد غیر مشروط و ۸ درصد مشروط  به لغو تحریم‌ها است.

در اواخر فروردین‌ماه ۹۵ بود که هیئت وزیران طی مصوبه‌ای به محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه - مأموریت داد تا در مراسم امضای توافق‌نامه پاریس به نمایندگی از ایران حضور یابد و با امضای آن تمایل به الحاق و پذیرش این توافق‌نامه را اعلام کند. در داخل کشور نیز  «توافق‌نامه پاریس»  به تصویب دولت و مجلس رسید، اما از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت و به مجلس بازگردانده شد.

کریم شافعی - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست- در این مورد به ایسنا گفت: شورای نگهبان به توافق‌نامه پاریس ایراد گرفت و ریاست مجلس شورای اسلامی توافق‌نامه پاریس را برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارجاع داد.

وی تاکید کرد: این تشخیص درست بوده است؛ چون ملاحظات بین‌المللی درباره این توافق‌نامه وجود دارد و ایران با امضای این توافق تعهداتی را برعهده می‌گیرد که دارای هزینه‌هایی است.