:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وزیر نیرو

پول آب و برق مشترکان پرمصرف تصاعدی محاسبه می‌شود

وزیر نیرو گفت: ما دوست نداریم با ابزار قیمت، مشترکین آب و برق را جریمه کنیم، اما در صورت تداوم این وضعیت بهای آب و برق مصرفی پرمصرف‌ها تصاعدی محاسبه خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
اقتصادگردان- رضا اردکانیان اظهار کرد: ما هم در بخش خانگی و هم به شکل عمومی با در نظر گرفتن شرایط تولید برق و کاهش منابع آب و افزایش دما در شرایط خاص قرار داریم و همه باید همت کنند تا ۱۰ درصد صرفه‌جوئی انجام شده و بخشی از خاموشی‌ها تعدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی بکارگیری دستگاه‌های سرمایشی فشار زیادی را روی سیستم برق ما وارد می‌کند به طوری که امیدواریم هموطنان در مناطق گرمسیر دمای کولر گازی خود را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند تا با توجه به گرمای هوا مصرف برق در این حوزه شرایط متفاوتی را در خاموشی‌ها و قطعی‌های روزانه به وجود نیاورد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با توجه به اینکه ۲۱ هزار مگاوات از ۵۶ هزار مگاوات بار برق مصرفی روی دستگاه‌های سرمایشی است، تصریح کرد: اگر صرفه‌جوئی در مصرف برق به شکل صحیح و درست انجام شود ما تا آخر تابستان با آرامش و آسایش بیشتری می‌توانیم این روزهای گرم را سپری کنیم.

اردکانیان از مردم کشورمان خواست تا با رعایت موارد مصرف بهینه به ویژه در ساعات اوج بار و با خاموش کردن وسایل برقی خود در این ساعات و استفاده حداقلی از آنها به پایداری منابع برق کمک کرده و به وزارت نیرو و بخش توانیر کمک کنند تا خدمات مناسب و مستمری را به هموطنان ارائه کنند.

وی ساعات اوج بار مصرف برق را ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ اعلام کرد و گفت: مصرف برق در بخش خانگی و صنعت در کلانشرها با توجه به شرایط اقتصادی و گستردگی این مناطق بسیار بالاست و ما در این شهرها با تغییر ساعات کار ادارات و اکیپ‌هایی که در ادارات با هدف پیمایش وسایل سرمایشی دستگاه‌ها مستقر کردیم تلاش می‌کنیم تا مصرف را به نوعی کاهش داده و تعدیل کنیم.

وزیر نیرو افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق را به نسبت سال گذشته یادآور شد و افزود: ما مذاکراتی را با صاحبان واحدهای تولیدی و چاه‌های کشاورزی داشتیم تا نسبت به توقف واحد تولیدی خود در ساعات اوج بار اقدام کنند تا در سایر ساعات برق مصرفی آنها به صورت رایگان محاسبه شود.

اردکانیان اضافه کرد: دو مسئله امسال در کشور در اعمال این خاموشی‌ها و شرایط خاص رخ داده است که اولی مربوط به کمبود تولید برق با توجه به کاهش بارندگی‌ها و در مرحله بعدی افزایش مستمر دمای هوا در شهرهای مختلف است که سبب شده هموطنان بیش از گذشته از وسایل سرمایشی استفاده کنند.

وی گفت: ما با ۵ هزار مگاوات کاهش تولید برق به دلیل کم بارشی‌ها در نیروگاه‌های برق آبی روبرو هستیم و در کنار آن هر یک درجه افزایش دما مصرف ۱۵۰۰ مگاوات برق را در ساعات اوج به نیروگاه‌های ما تحمیل می‌کند که همه این شرایط می‌طلبد تا با یک مدیریت صحیح در مصرف برق همه ملت ایران توجه بیشتری را به این موضوع داشته باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه صرفا با ابزار قیمت نمی‌توانیم مدیریت مصرف را انجام دهیم، اظهار کرد: اگر مشترکان ما به توصیه‌های مسئولان بی‌توجهی کرده و برق و آب زیادی را مصرف کنند به یقین مانند سایر کشورها قیمت تصاعدی را برای آنها محسابه خواهیم کرد.

اردکانیان به تنش آبی کشور و برخی شهرها اشاره کرد و گفت: ما در برخی از شهرهای کشور با توجه به کاهش بارندگی‌ها و افزایش بیش از ۱۰ درصد مصرف آب با تنش آبی روبرو هستیم که تلاش می‌کنیم با راهکارهای مناسب به نوعی این مشکل را برطرف کنیم.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر از ۱۱۰۰ شهر کشور تعداد قابل توجهی با تنش آبی روبرو هستند که دولت هزار میلیارد تومان برای حل این مشکل در نظر گرفته تا به نوعی این تنش‌های آبی تعدیل شده و با رعایت الگوی مصرف صحیح در این حوزه با فشار کمتری تابستان سخت امسال را سپری کنیم.