:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان:

شاغلان لرستان،‌ معادل ۲ درصد تمام کارکنان کشورند

رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان گفت: شاغلان استان، معادل ۲ درصد تمام کارکنان کشور هستند.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
اقتصادگردان- علی هادی چگنی در جلسه شورای اداری استان که با حضور دکتر جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور برگزار شد، اظهار کرد: کل شاغلین استان بالای ۶۰ هزار نفر هستند که معادل دو درصد تمام کارکنان کشور است. تعداد شاغلان استان معادل ۳.۳ درصد جمعیت کل آن است که بالای ۷۵ درصد رسمی و پیمانی و  ۲۵ درصد به صورت قراردادی، کار معین کارگری و ساده هستند.

چگنی بیان کرد: ۷۵ درصد شاغلان استان تحصیلات دانشگاهی دارند که ۶۳ درصد کل نیروها مرد و ۳۷ درصد از بانوان هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به بحث میز خدمت اشاره کرد و گفت: به صورت حضوری و یکسال الکترونیکی این خدمات ارائه می‌شود که در این راستا کمیته نظارتی تشکیل داده‌ایم و در اکثر دستگاه‌ها میز خدمت استقرار پیدا کرده است.

وی به موضوع فوق العاده بدی آب و هوا اشاره کرد و گفت: این مطالبه به حقی است و باید در این مورد لرستان نیز دیده شود تا کارکنان مرکز استان که حدود ۱۱ هزار نفر هستند از این فرصت استفاده کند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: ۵۸۰۰ فضای آموزشی قابل استفاده و متروکه در لرستان وجود دارد.

رضا زینی وند مقدم، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در این جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: اساس و ستون فقرات توسعه و اعتلای کشور تربیت نیروی انسانی شایسته است که در دستگاه آموزش و پرورش این کار انجام می‌شود. هرگونه هزینه در این دستگاه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی که داریم یکی از مشکلات ما موضوع اقتصاد و اشتغال است و اگر می‌خواهیم کار بنیادی انجام دهیم باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این موضوع به خوبی هدف گذاری شده و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی لرستان را استانی با تمدن بلند و فرهیختگان ارزشمند عنوان کرد که دارای پتانسیل‌های بالایی است و گفت: این استان با وجود ظرفیت‌هایی که دارد از قافله توسعه بازمانده و پیشرفتی نکرده که یکی از دلایل آن نگاه انحرافی به آموزش و پرورش است.

زینی وند مقدم، جمعیت دانش آموزی استان را ۳۶۰ هزار نفر برشمرد و افزود: در گذشته عدم نیاز سنجی در جذب نیروهای سازمان باعث شده که مشکلاتی به لحاظ افت تحصیلی به وجود بیاید. بیشتر این مشکلات به علت نفوذ عده‌ای در سازمان که باعث شده در این سازمان به اشتغال افراد توجه شود و موضوع استفاده از افراد متخصص لحاظ نشود.

وی، سهمیه استان سهمیه آموزش و پرورش را در استخدامی‌های کشور ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سهم لرستان به حداقل رسیده که در پاسخ به این موضوع گفته می‌شود لرستان اشباع شده است. پراکنش و عدم توازن نیروها در مناطق از دیگر مشکلات آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان استخدامی و اداری: آزمون استخدامی اواخر پاییز برگزار می‌شود

همچنین دکتر جمشید انصاری، رئیس سازمان استخدامی و اداری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال آمار نیروی انسانی دولت بر مبنای ابتدای سال جاری، دو میلیون و ۶۷۲ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته با حدود ۶۰ هزار نفر کاهش مواجه بوده است. این کار در راستای کوچک سازی دولت بوده که بر اساس ماده ۲۸ برنامه ششم از سوی مجلس ابلاغ شده است و قرار است در طول دو سال اول برنامه پنج درصد نیروی انسانی دولت را کاهش دهیم.

انصاری تصریح کرد: کاهش نیروی انسانی دولت بیشتر از طریق مدیریت کردن استخدام‌های جدید انجام می‌شود. بر اساس قانون، یک سوم نیروی خروجی را می‌توانیم استخدام کنیم و اگر به فرض مثال ۹۰ هزار خروجی داشته باشیم ۳۰ هزار نفر را در جاهایی که ضرورت دارد به عنوان جایگزین استخدام می‌کنیم.

رئیس سازمان استخدامی و اداری کشور گفت: امسال هم همین برنامه را پیگیری خواهیم کرد، مرحله اول آزمون در هفته گذشته برگزار شد و حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ نفر از تعدادی از دستگاه‌ها در این آزمون شرکت داشتند؛ معمولاً آزمون بعدی در اواخر پاییز برای دستگاه‌هایی که مراحل استخدامی آنها در این تاریخ برنامه ریزی شده است، برگزار می‌شود. احتمال می‌دهیم که همین حدود ۳۰ هزار نفر در طول سال را بتوانیم استخدام کنیم.

انصاری با بیان اینکه بخش عمومی فقط دولت و قوه مجریه نیست، گفت: در نیروهای مسلح و نهادهای غیر دولتی مانند شهرداری‌ها نیز استخدام هایی صورت می‌گیرد که اگر آنها را ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در نظر بگیریم مجموعه نیروهایی که در دولت و حاکمیت استخدام می‌شود بین ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر خواهد بود که این کار از طریق آزمون های استخدامی انجام می‌شود.