:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
انتقاد ترامپ از سهم بالای آمریکا در بودجه نظامی ناتو

وضعیت بودجه نظامی ناتو در آغاز نشست بروکسل

طبق آمارها امریکا با 686 میلیارد دلار بودجه نظامی حدود 72درصد کل بودجه اعضای ناتو در سال 2017 را به خود اختصاص داده بود. مجموع بودجه نظامی 29 عضو ناتو 957 میلیارد دلار در این سال بوده است. هرچند که ترامپ مدعی شده که امریکا 90درصد بودجه ناتو را پرداخت می‌کند
کد خبر: ۱۱۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
اقتصاد گردان - دیروز نشست ناتو در بروکسل آغاز به‌کار کرد. این نشست هم مانند جلسات اخیر که دونالد ترامپ در آن حضور داشت با نگرانی‌های بسیاری همراه بود؛ چرا که رییس‌جمهوری امریکا سابقه بسیاری در کارشکنی در جلسات بین‌الملل دارد. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، دونالد ترامپ پیش از این در بسیاری از سخنان خود اعلام کرده بود در صورتی که کشورهای دیگر بودجه نظامی خود را جهت حمایت از ناتو افزایش ندهند، امریکا از عضویت ناتو خارج می‌شود. همچنین آن طور که گفته شده، دونالد ترامپ پیش از آغاز نشست در سخنانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در تلاش برای افزایش بودجه اختصاص یافته به ائتلاف نظامی ناتوست. 
او بر این باور است که مالیات‌دهندگان امریکایی فشار بسیاری برای جبران کمبود بودجه ناتو متحمل می‌شوند. طبق آمار منتشر شده، طبق آمارها امریکا با 686 میلیارد دلار بودجه نظامی حدود 72درصد کل بودجه اعضای ناتو در سال 2017 را به خود اختصاص داده بود. مجموع بودجه نظامی 29 عضو ناتو 957 میلیارد دلار در این سال بوده است. هرچند که ترامپ مدعی شده که امریکا 90درصد بودجه ناتو را پرداخت می‌کند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران پیش از نشست بروکسل، بریتانیا باید بودجه نظامی خود را افزایش دهد تا ترامپ از ترک ناتو منصرف شود. این در حالی است که بریتانیا در سال 2017 حدود 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور سهم بودجه نظامی می‌شود. آن طور که گفته شده در سال گذشته میلادی بریتانیا بیش از 55میلیارد دلار بودجه نظامی ناتو اختصاص داده است. فرانسه و آلمان نیز با اختصاص بیش از 45میلیارد دلار بودجه نظامی ناتو، به‌ ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را در میان کشورهای عضو ناتو به خود اختصاص دادند. این در حالی است که در سخنرانی پیش از نشست بروکسل، آن طور که گفته شده بیشترین نقد ترامپ علیه آلمان بود. او در این سخنرانی بابت حمایت آلمان از توافق خط لوله گاز دریای بالتیک با روسیه شدیدا از برلین انتقاد کرد و آنها را «اسیر روسیه» توصیف کرد. ترامپ همچنین آلمان را برای افزایش ‌ندادن بودجه نظامی سرزنش کرد. ایتالیا نیز پنجمین کشور عضو ناتو با بودجه نظامی بالاست؛ هرچند که در میان کشورهایی قرار گرفته که با وجود مخالفت‌های شدید ناتو تلاش می‌کند بودجه دفاعی خود را کاهش دهد. آن طور که گفته شده، حدود 1.1درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور معادل بیش از 23میلیارد دلار صرف بودجه نظامی ناتو می‌شود. این بودجه در کانادا 21میلیارد و 275میلیون دلار و در ترکیه مرز 12میلیارد دلار را رد می‌کند. آن طور که گفته شده، الزام ترکیه به افزایش هزینه‌های نظامی‌اش از سوی ناتو مقامات دفاعی این کشور را به فکر بالا بردن بودجه دفاعی انداخته است.

در گزارش‌هایی که هفته گذشته منتشر شد، دولت اسپانیا به سازمان ناتو متعهد شده که بودجه نظامی خود را تا سال 2024، حدود 80درصد افزایش داده و به 18میلیارد یورو برساند. این در حالی است که طبق آمار منتشر شده بودجه نظامی این کشور در سال 2017 حدود 12میلیارد دلار اعلام شده است. این بودجه در لهستان بیش از 10میلیارد دلار، در هلند حدود 9 میلیارد و 765 میلیون دلار بوده و نروژ نیز، حدود 1.6درصد از تولید ناخالص داخلی خود را معادل بیش از 6 میلیارد دلار صرف بودجه نظامی ناتو می‌کند.

آن طور که در این گزارش دیده می‌شود، تفاوت قابل ملاحظه در توان نظامی کشورهای عضو ناتو نیز از دیگر موارد اختلاف است. آن دسته از کشورهای اروپایی که با بحران اقتصادی دست به گریبان بودند در سال‌های اخیر حاضر به افزایش بودجه نظامی خود نشدند. به ویژه آنکه این کشورها باید برای افزایش بودجه نظامی بودجه بخش‌های رفاهی، آموزشی و خدمات عمومی خود را کاهش دهند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی همواره نگران این هستند که امریکا با تامین بیش از ۷۰درصد بودجه ناتو در پی نفوذ روزافزون بر این اتحاد نظامی در زمینه انتخاب ماموریت‌های‌ ناتو و محتوای آنهاست.