:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در سن 86 سالگی در تهران

عباس امیر انتظام سخنگوی دولت موقت درگذشت

عباس امیر انتظام عضو نهضت‌ ملی ایران، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه ۲۱ تیر 97 در سن ۸۶ سالگی در تهران به علت ایست قلبی درگذشت
کد خبر: ۱۱۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶


اقتصاد گردان - عباس امیرانتظام، عضو نهضت‌ ملی ایران، سخنگو و معاون نخست وزیر در دولت موقت مهندس مهدی بازرگان، صبح روز پنجشنبه ۲۱ تیر در سن ۸۶ سالگی در تهران به علت ایست قلبی درگذشت. امیر انتظام مدتی نیز به عنوان سفیر در سوئد فعالیت می‌کرد.

«الهه امیرانتظام» همسر شادروان عباس امیر انتظام  در گفت و گو با  ایرنا با تایید خبر در گذشت وی، گفت: همسرم با وجود بیماری هایی که داشت ساعت 7 صبح امروز دچار تشنج شد. تیم پزشکی با حضور در منزل برای احیای مرحوم تلاش کردند اما تلاش ها کارساز نبود و قبل از رسیدن به بیمارستان اختر تهران فوت کرد.



او از سال 1358تا 1377 زندانی بود و پس از آن به عنوان مرخصی استعلاجی در خارج از زندان به سر می‌برد.

 دادگاه انقلاب اسلامی عباس امیرانتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت و سفیر سابق ایران در کشورهای اسکاندیناوی را برای جرائم: شرکت در توطئه انحلال مجلس خبرگان در مقابله با ولایت فقیه، تعهد در تفریق بین مسلمین و جدا کردن برادران انقلابی فلسطین و لیبی از حمایت نهضت اسلامی ایران، فراری دادن سران رژیم فاسد گذشته و ماموران سیاسی سفارت رژیم شاه در اسرائیل و مقامات عالیرتبه مجلس سنای طاغوت و سرمایه‌داران صهیونیست تحت تعقیب، انجام ملاقات‌ها و تماس‌های سرّی و دادن اطلاعات و آگاهی به دشمنان انقلاب و نهضت اسلامی در باره مسائل و مشکلات داخلی و اوضاع سیاسی کشور مجرم شناخته و او را به حبس ابد محکوم کرده بود.


امیرانتظام در مصاحبه با روزنامه «جامعه» در سال ۷۷ مطالبی را مطرح کرد که مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی (دانشجویان پیرو خط امام) با صدور بیانیه‌ای  به اظهارات وی پاسخ داد. محمدعلی امانی رئیس اسبق زندان اوین  و معصومه ابتکار دانشجوی خط امام تسخیر سفارت آمریکا نیز به برخی مطالب امیرانتظام پاسخ داده‌اند. تعدادی از دانشجویان خط امام  نیز که در تسخیر سفارت آمریکا مشارکت داشته اند در سه دهه اخیر موضوعاتی را در رابطه با سال های 59 و 58 مطرح کرده اند 




 امیر انتظام در دادگاه انقلاب که به ریاست آیت‌الله محمدی گیلانی تشکیل  شد  به اتهام جاسوسی بر پایه اسناد منتشره از سفارت آمریکا به حبس ابد محکوم شد. مهندس بازرگان در جلسه دادگاه حاضر شد و شهادت داد مذاکرات او با دیپلمات‌های خارجی در چارچوب « دیپلماسی انقلاب» بوده است.



 از راست: دکتر مصطفی چمران، عباس امیر انتظام، مهندس مهدی بازرگان، داریوش فروهر، آیت‌الله خامنه‌ای در سال 58

دیدار عباس امیرانتظام با فرزندان پس از 36 سال 


نامه قبل از انقلاب امیرانتظام به شاه در مورد به کار گیری سربازان در طرح های عمرانی به نقل از موسسه مطالعات سیاسی




چند مطلب از خبرگزاری فارس