:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان:

سمنان سالانه 11 برابر یک سد آب از دست می‌دهد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: متوسط کسری مخزن آب در استان سمنان سالانه 150 میلیون متر مکعب است و این میزان کسری مخزن آب در سال، 11 برابر حجم آب سد شهید شاهچراغی دامغان در استان سمنان است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
اقتصادگردان- ایرج حیدریان در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، از کاهش 24 و 14 درصدی آب دهی رودخانه ها و آب چشمه های استان سمنان نسبت به سال گذشته در استان سمنان خبر داد و افزود: استان سمنان سالانه چیزی حدود 11 برابر حجم فعلی سد دامغان به ظرفیت 12 میلیون متر مکعب، آب از دست می دهد که این از طریق اضافه برداشت، برداشت های غیرمجاز و ... صورت می گیرد.

وی افزود: میزان آورد آب رودخانه ها و آب چشمه های استان سمنان به ترتیب به میزان 38 و 27 درصد در مقایسه با دوره بلندمدت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: میزان بارش های استان سمنان نیز از ابتدای سال زراعی جاری (ابتدای مهر 96 تا این تاریخ 20 تیرماه 97) نسبت به مدت مشابه دوره گذشته به میزان یک درصد کاهش پیدا کرده است، همچنین در مقایسه با دوره بلندمدت نیز 15 درصد کاهش یافته است.

حیدریان با بیان اینکه شرایط خشکسالی روز به روز بدتر می شود، گفت: متوسط بارندگی در استان سمنان سالانه 140 میلی متر است، این در حالی است که متوسط جهانی بارندگی در دنیا سالانه 860 میلی متر و در کشور حدود 240 میلی متر در سال است. مصرف آب در جهان، در بخش کشاورزی 70 درصد است، این در حالی است که مصرف آب کشاورزی در کشور 86 درصد و در استان سمنان نیز بالغ بر 88 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان اضافه کرد: در بخش نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های کشاورزی استان سمنان نیز استان سمنان با تجهیز 80 درصد چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند، رتبه برتر کشوری را داراست. از مجموع یک هزار و 699 چاه کشاورزی مشمول نصب کنتور هوشمند در استان، حدود یک هزار و 352 چاه کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

وی همچنین تعامل و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی استان سمنان را در راستای اجرای طرح ها و برنامه های مختلف در راستای مدیریت بهینه مصرف آب در استان سمنان و همچنین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این بخش خواستار شد.