:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مراقب باشید: پیام‌های شارژ رایگان تبلیغاتی است

اپراتور اول به مشترکین خود هشدار داده است پیام‌هایی که با مضمون ارسال کد جهت دریافت شارژ رایگان برای آن‌ها ارسال می‌شود، تبلیغاتی است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
اقتصادگردان- این روزها اخباری مبنی بر سوءاستفاده برخی شرکت‌ها از پیامک‌های تبلیغاتی شنیده می‌شود. یک ماه پیش هم به بهانه‌ی عیدی در عید سعید فطر و دریافت ۲۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان موجب فعال شدن ناخواسته‌ی خدمات ارزش افزوده برای برخی مشترکان شده و اخیرا هم با استفاده از مهندسی اجتماعی و پیام‌هایی که ظاهرا از طرف دوست و آشنا فرستاده می‌شود، کاربران را به فعال‌سازی برخی خدمات ارزش افزوده ترغیب می‌کنند.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همواره مردم از بنده در مواجهه حضوری و یا در فضای مجازی خواسته‌اند که با پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی و فریبکاری‌ها و کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه گاهی صورت می‌گیرد، مقابله جدی شود. پس از آنکه در عید فطر، عده‌ای با پیامک و طرح دروغ اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی، تعدادی از مشترکین را فریب دادند و آنها اجبارا عضو یک سرویس حجمی یکی از اپراتورهای تلفن همراه شدند، اکنون عده‌ای دیگر با سوءاستفاده از سرویس‌های ارزش افزوده‌ اقدام به کلاهبرداری از مشترکین کرده‌اند.

از سوی دیگر مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری - نیز با اشاره به مشاهده ارسال گسترده پیامک‌های تبلیغاتی با متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های شخصی که کاربران را تشویق می‌کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند، گفته است: برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می‌شود.

اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شده‌اند در این باره به مشترکین اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و همچنین به تمامی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.

با توجه به دستور رگولاتوری به اپراتورها مبنی بر اطلاع‌رسانی به مشترکان، اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات ایران اعلام کرد که پیام‌هایی که با مضمون ارسال کد جهت دریافت شارژ رایگان یا هدیه از طریق شماره‌های مختلف پیامک شده یا در فضای مجازی ارسال می‌شود، تبلیغاتی است و عمدتاً با هدف فروش کالا یا خدمات ارسال می‌شود و پاسخ دادن به آن‌ها ممکن است برای مشترک هزینه دربرداشته باشد. همراه اول تصریح کرده است مشترکین باید درباره پاسخ دادن به اینگونه پیام‌ها اطلاع لازم را از نوع پیام و میزان هزینه آن داشته باشند.