:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

گلستان امسال هم دارنده رتبه دوم کشوری تولید گندم

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال یک میلیون و 335 هزار تن گندم در گلستان تولید شد که تاکنون حدود 912 هزار تن از این محصول توسط دولت به‌صورت تضمینی خریداری شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
اقتصادگردان- «حسین کاویانی» اظهار کرد: این میزان گندم با ارزش 1211 میلیارد تومان خریداری شده که تاکنون 600 میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده است. پرداخت مابقی وجه گندمکاران را از طریق پیگیری از تهران و استانداری و سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: کار برداشت گندم در گلستان از 20 اردیبهشت ماه آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد. هنوز در برخی بخش‌های کوهستانی استان گندم برداشت نشده است. پیش‌بینی می‌شود در این مناطق نیز 40 هزار تن گندم تولید شود.

کاویانی خاطرنشان کرد: گلستان امسال با تولید یک میلیون و 335 هزار تن گندم رتبه دوم کشور در تولید این محصول را بدست آورد. سال گذشته نیز گلستان با تولید یک میلیون و 320 هزار تن گندم رتبه دوم تولید گندم را بعد از استان خوزستان به خود اختصاص داده بود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: گندم گلستان با توجه به مواد مغذی آن رتبه اول کشور را از نظر کیفیت داراست.

وی با اشاره به این‌که میزان مصرف سالانه گندم در استان بین 250 تا 270 هزار تن است، افزود: گندم مازاد بر نیاز گلستان به استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.

کاویانی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در استان 115 هزار تن کلزا تولید شد که 112 هزار تن آن به ارزش 306 میلیارد تومان به صورت تضمینی خریداری شد که تاکنون 87 درصد این مبلغ به کشاورزان پرداخت شده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: کلزا خریداری شده از کشاورزان در کارخانجات روغن کشی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: در بحث محصول جو نیز از مجموع 173 هزار تن محصول تولید شده، 25 هزار تن آن از کشاورزان خرید تضمینی شد. ارزش ریالی این میزان جو 260 میلیارد ریال است که 70 درصد آن پرداخت شد.

کاویانی تصریح کرد: از مجموع 180 هزار تن سیب‌زمینی تولید شده، 8 هزار و 700 تن از این محصول توسط مدیریت تعاون روستایی خریداری شد و تاکنون 50 درصد وجه آن پرداخت شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که برای سیب‌زمینی‌های خریداری شده در نظر داریم، صادرات این محصول است. 40 درصد سیب‌زمینی تولید شده در استان با استفاده از واریته‌های جدید کشت شده که ماندگاری آن بیشتر است.

کاویانی خاطرنشان کرد: در طول سال 185 هزار تن محصولات باغی در استان گلستان تولید می‌شود که 50 درصد آن مرکبات است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: سال گذشته بالغ 4 میلیون و 650 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 7400 میلیارد تومان در استان تولید شد که گندم، جو، کلزا، سویا ، پنبه، گوجه فرنگی، سیب زمینی و شلتوک بیشترین محصولات تولیدی بودند.