:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
معاون وزیر صنعت تاکید کرد:

ضرورت ایجاد صنایع پایین دستی برای معادن کردستان

معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان زمین شناسی گفت: در کردستان باید صنایع پایین دستی برای معادنی که شناسایی می شوند ایجاد شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
اقتصادگردان- راضیه لک، امروز در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی استان کردستان، ضمن تاکید بر اینکه کردستان نیازمند توسعه معادن خود است، خاطرنشان کرد:سازمان زمین شناسی به بخش خصوصی که علاقمند به کارهای اکتشافی باشند محدوده های اکتشافی را واگذار می کند.

رئیس سازمان زمین شناسی تصریح کرد: کردستان از لحاظ ظرفیت معدنی وضعیت خوبی را داراست و در بخش طلا دارای رتبه دوم، سنگ آهن رتبه چهارم و باریت رتبه سوم کشور را در اختیار دارد. استان کردستان را برای کارهای اکتشافی انتخاب کرده‌ایم و فاز یک و دو نقشه راه استان تاکنون تدوین شده و امیدواریم که فاز سوم را هم به انجام برسانیم.

وی افزود: سازمان زمین شناسی، نقشه راه و معدن ۳۲ استان کشور را تدوین کرده است. در این نقشه ویژگی های اجتماعی، اقتصادی، سرزمینی، چالش ها و ظرفیت های استان را شناسایی کرده ایم.

لک در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: استان کردستان در بخش مخاطرات زمین شناسی همچون سیل، زمین لرزه و ... در پایین ترین رده ها قرار دارد به همین دلیل پتانسیل توسعه را داراست.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه استان کردستان رتبه ۱۳ از مساحت کل کشور را دارد، عنوان کرد: خوشبختانه کردستان منابع آبی خوبی را هم داراست و میانگین بارندگی آن بالاتر از میانگین بارندگی کشوری است. مصرف عمده آب استان در بخش کشاورزی است و حدود چهار درصد از مصرف آب استان باید در بخش صنعت باشد که در اشتغالزایی هم بسیار موثر است.

لک همچنین وضعیت راه های ارتباطی و زیرساخت های این بخش را در استان دارای ضعف دانست و اعلام کرد: کردستان یک درصد از راه های ایران را دارد که حتما باید به زیرساخت های راه آن توجه جدی شود.

وی جمعیت استان کردستان را یک درصد جمعیت کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعادل جمعیتی در استان وجود ندارد و مرکز استان دارای بیشترین جمعیت در استان است.

نحوه واگذاری معادن در کردستان شفاف‌سازی شود

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع واگذاری معادن استان کردستان، باید نحوه واگذاری معادن با ارائه مدارک و اسناد شفاف‌سازی شود.

علی‌محمد مرادی امروز در پنجمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور معاون وزیر صنعت در استانداری کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه استخراج و بهره‌برداری از معادن اقدامی مثبت و پسندیده است، اظهار کرد: استخراج از معادن باید بهینه باشد، در غیر این صورت متضرر خواهیم شد.

وی افزود: بنا به پیش‌بینی‌های صورت گرفته معادن تا 50 سال آتی قابل استحصال خواهد بود و بعد از آن باید به منابع دریایی روی آورد.کشور ما در اقلیم خشکی قرار گرفته است و در صورت ادامه این روند و برداشت‌های بی‌رویه از معادن، در 50 سال آینده یک کشور فقیر خواهیم بود که باید محتاج به دنیا باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان در بحث استخراج طلا در جایگاه دوم کشور و از نظر استخراج سنگ آهن، استان چهارم است، تصریح کرد: اگر صادقانه بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم شاهد خواهیم بود که از این معادن هیچ نفعی به استان کردستان نمی‌رسد. استعمار معادن استان تا بدان جاست که جوانان استان از حق کارگری معادن نیز محروم هستند و برای نمونه می‌توان به معدن داشکسن قروه اشاره کرد که به قزاقها واگذار شده است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع معدنی، تصریح کرد: باید نحوه واگذاری معادن شفاف سازی شود و با اسناد و مدارک این شفاف سازی برای مردم توضیح داده شود.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه یکی از هشدارهای دیگر که در بحث معادن مطرح است، آلودگی های محیط زیست است، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه نیز تدابیر لازم لحاظ شود.
انتهای پیام

امکانات وزارت صنعت یاریگر ظرفیت‌های کردستان در راستای توسعه شود

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در این نشست خواستار کمک هرچه بیشتر وزارت صنعت برای استفاده از ظرفیت های کردستان در راستای هم افزایی و ایجاد توسعه در استان شد و  با استناد به سخنان دکتر لک در خصوص ظرفیت های معدنی و پهنه های دست نخورده کردستان، اظهار کرد: کمک کنید با امکاناتی که در اختیار شماست و ظرفیت هایی که کردستان دارد هم افزایی ایجاد کنیم. 

وی با اشاره به نقشه برداری انجام شده طی ماه گذشته در کردستان، افزود: امیدواریم این کار سریع تر ادامه پیدا کند و ما هم از راهکار قانونی برای استخراج معادن که موجب ایجاد ثروت در استان می شود استفاده کنیم. 

مرادنیا همچنین ابراز امیدواری کرد: بحث ژئوفیزیک هوایی منطقه دیواندره در برنامه های وزارت برای کردستان قرار گیرد و به عنوان مصوبه جلسه شورای برنامه ریزی استان در زمینه مطالعات بیشتر در کردستان، همکاری ها افزایش یابد.

استاندار کردستان در ادامه بر درخواست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مبنی بر نیاز استان به آزمایشگاه، امکانات و نیروی انسانی تاکید کرد و در بخش دیگری از سخنان خود از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خواست نظارت بر بر نحوه واگذاری ها افزایش یابد و اگر ابهامی برای مردم وجود دارد شفاف سازی شود.