:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
هندی‌ها به اوپک هشدار دادند

یا قیمت را کاهش دهید یا منتظر کاهش خرید باشید

هند که از سریع‌ترین نرخ رشد مصرف نفت در جهان برخوردار است، به اوپک هشدار داد: کاهش قیمت‌ها را آغاز کنید در غیر این صورت با ضعیف شدن تقاضا روبه‌رو می‌شوید که به معنای محدود شدن خرید خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
اقتصادگردان- به نقل از بلومبرگ، سانجیو سینگ، رییس هیات مدیره ایندین اویل که بزرگترین پالایشگاه نفت هند است، اظهار کرد: اگر افزایش قیمت‌ها با روندی که در یک ماه و نیم اخیر وجود داشته است ادامه پیدا کند، مصرف‌کنندگان این کشور آسیای جنوبی احتمالا به دنبال جایگزین‌های دیگری مانند خودروهای برقی و گاز به عنوان گزینه‌های مقرون به صرفه خواهند بود که جای یک میلیون بشکه مصرف روزانه نفت این کشور را تا سال ۲۰۲۵ خواهد گرفت.

سینگ گفت: تقاضا به خصوص برای کشور حساس به قیمتی مانند هند، نمی‌تواند از قیمت جدا دیده شود و ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد متاثرشدن تقاضا نباشیم، اما در بلندمدت قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه جهانی به دنبال اختلالات عرضه در لیبی، ونزوئلا و کانادا رشد پنج درصدی قیمت‌های نفت از آوریل را به دنبال داشته است. در حالی که اوپک و متحدانش با افزایش تولید به منظور مقابله با کمبود عرضه موافقت کرده‌اند، این نگرانی وجود دارد که افزایش عرضه آنها برای تامین تقاضای رو به رشد کافی نخواهد بود. این مساله دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را به ارسال توییت‌هایی علیه اوپک واداشت.

به گفته رییس هیات مدیره ایندین اویل، انتظارات براین است که مصرف نفت هند تا سال ۲۰۴۰ به ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند که این کشور را برخوردار از سریع‌ترین نرخ رشد در جهان خواهد ساخت و این انتظارات بر مبنای این است که قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۸۳ دلار در هر بشکه و تا سال ۲۰۴۰، ۱۱۳ دلار خواهد بود، اما اکنون که قیمت نفت به نزدیک ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است احتمال دارد که این هزینه بسیار گران دیده شود و تقاضا در مدت هفت سال آینده کاهش پیدا کند.

سینگ گفت: اگر به جای ۸۳ دلار، قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ دلار برسد در آن صورت اشکال دیگر انرژی رقابتی‌تر خواهد بود.

قیمت نفت اهمیت زیادی برای هند دارد. این کشور منابع طبیعی چندانی نداشته و در سال میلادی گذشته حدود ۱.۶ میلیارد بشکه نفت وارد کرد که عمدتا از کشورهای اوپک بوده است، اما اکنون قیمت‌های نفت به بالاترین حد در سه سال و نیم گذشته صعود کرده و قیمت برنت حدود ۳۶ درصد از ابتدای سال گذشته که اوپک و متحدانش توافق کاهش تولید را آغاز کردند، رشد کرده است. در نتیجه صدای هند نیز در انتقاد نسبت به هزینه نفت بالا رفته است.

ایندین اویل که بزرگترین فروشنده سوخت هند است به دنبال جایگزین‌هایی برای نفت بوده و فعالیتش را به حوزه‌های گاز طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و برق برای تامین سوخت خودروها گسترش داده است.