:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
بختیار:

برای جلوگیری از رانت و فساد باید نرخ ارز واقعی شود

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون ایجاد بازار ثانویه از این جهت که نرخ ارز را واقعی می‌کند تا مردم بتوانند مشکلات ارزی خود را برطرف کنند امر مثبتی است، اما با سیاست تک‌نرخی کردن ارز در تضاد است.
کد خبر: ۱۱۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
اقتصادگردان- علی بختیار در خصوص بازار ثانویه ارز و کاهش نسبی قیمت سکه و ارز، اظهار کرد: از ابتدا باید بازار ثانویه ایجاد می‌شد. هیچ جای دنیا قیمت سکه و ارز را دولت تعیین نمی‌کند بلکه بازار تعیین کننده قیمت است. قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان می‌گذاریم، اما برای مردم دسترسی به این قیمت امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: قبل از اینکه این به هم ریختگی در اقتصاد کشور ایجاد شود و التهاب به وجود بیاید تقریباً تمام اقتصاددانان هم نظر بودند که ارز تک نرخی و قیمت آن واقعی شود. در آن زمان دولت قیمت ارز را واقعی نکرد. وقتی التهاب در بازار ایجاد شد دولت باز هم قیمت پایین‌تر از بازار را روی ارز گذاشت.

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت می‌توانست سالی ۱۰یا ۱۵ درصد متناسب با نرخ تورم نرخ ارز را افزایش دهد. اما نرخ ارز را ثابت نگه داشته بود و در زمان رییس جمهور وقت، دولت نرخ ارز را ۱۰۰۰ تومان ثابت نگه داشته بود و حتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها تمام اقتصاددانان می‌گفتند هم زمان با واقعی شدن حامل‌های انرژی باید نرخ ارز هم واقعی شود. دولت آن زمان این کار را انجام نداد و در نتیجه ارز ۱۰۰۰ تومان ۳۰۰۰  تومان شد.

بختیار با بیان اینکه برای جلوگیری از رانت و فساد باید نرخ ارز را تک‌نرخی و واقعی کنیم، گفت: در این چند سال هم دولت نرخ ارز را ثابت نگه داشته بود، اما نرخ تورم بالا رفته بود و به همین دلیل به یک‌باره نرخ ارز دو برابر شد. بنابراین دولت باید این نرخ ۴۲۰۰ تومان را به تدریج افزایش دهد و به نرخ واقعی برساند که در غیر این صورت رانت و فساد در آن ایجاد می‌شود.

بازار ثانویه ارز در کوتاه مدت موثر است

وی ادامه داد: هم‌اکنون ایجاد بازار ثانویه از این جهت که نرخ ارز را واقعی می‌کند تا مردم بتوانند مشکلات ارزی خود را برطرف کنند امر مثبتی است، اما از این جهت که باز دو نرخی ایجاد شد و یک ارز ۴۲۰۰ تومان داریم و یک ارز هم داریم که در بازار ثانویه قیمت‌گذاری می‌شود با آن هدفی که ارز تک ‌نرخی شود در تضاد است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: قیمت واقعی ارز ۱۰ هزار تومان نیست بلکه ۷ هزار تومان است، اما علت بالا رفتن آن نبود ساز و کار مناسب بوده است. این ساز و کار بازار ثانویه مقطعی است نه دراز مدت. در دراز مدت قطعاً با  مشکل مواجه می‌شویم. برای اینکه بتوانیم در بازار ارز کار را به درستی جلو ببریم باید قیمت ارز را واقعی کنیم.

بختیار گفت: دولت به این دلیل که می‌خواهد قیمت کالاهای اساسی بالا نرود و وارد کنندگان کالاهای اساسی مانند دارو دچار مشکل نشوند قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان گذاشته است، اما قیمت واقعی ارز ۷۰۰۰ تومان است. بنابراین بازار ثانویه ارز از این جهت که در کوتاه مدت توانسته نرخ سکه و ارز را در بازار تنظیم کند امر مثبتی می‌دانیم، اما در بلند مدت باید نرخ ارز واقعی شود.