:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اطلاعيه سازمان توسعه تجارت در مورد ثبت سفارش واردات گروه سوم كالاها

كاهش ۱۱۵ هزار تومانی قیمت سکه به دنبال ورود صرافي ها به بازار ارز ثانويه

۱۰ هزار درهم حاصل از صادرات غیرنفتی با نرخ ۲۰۵۰ تومان (معادل دلار ۷۵۲۳ تومان) در سامانه جامع تجارت معامله شد. نرخ دلار در بازار سیاه که در هفته های گذشته ارقامی بالاتر از ۸ هزار تومان را لمس کرده بود، هم اکنون با رقمی معادل ۷ هزار و ۷۴۰ تومان در حال انجام است
کد خبر: ۱۱۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
اقتصاد گردان - محسن شمشيري 
بازار ثانویه ارز روز سه شنبه با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را به صورت رسمی کلید زد و بر همین اساس ۱۰ هزار درهم حاصل از صادرات غیرنفتی با نرخ ۲۰۵۰ تومان (معادل دلار ۷۵۲۳ تومان) در سامانه جامع تجارت معامله شد.



نرخ دلار همزمان با دومین روز از راه اندازی بازار ثانویه در بازار آزاد روند کاهشی را آغاز کرده و به گفته صرافان نرخ دلار حتی در کوچه پس کوچه های چهار راه استانبول نیز روندی کاهشی دارد. نرخ دلار در بازار سیاه که در هفته های گذشته ارقامی بالاتر از ۸ هزار تومان را لمس کرده بود، هم اکنون با رقمی معادل ۷ هزار و ۷۴۰ تومان در حال انجام است. 
در همین حال صرافان بازار می گویند که نرخ دلار در بازار اصلی ارز و چهار راه استانبول روند نزولی را همچنان طی می کند و پیش بینی می شود ریزش قیمت ها ادامه داشته باشد. البته نرخ دقیق این بازار با توجه به آغاز معاملات هنوز قطعی نشده است.
اما در این میان اولین خریدار بازار ثانویه که روز گذشته معاملات این بازار را آغاز کرد، اظهارداشت: با توجه به اینکه بازار ثانویه ارز بدون سقف و کف قیمتی و به طور کاملا توافقی است، بدون دامنه نوسان به فعالیت خود ادامه می دهد و منافع صادر کنندگان غیرنفتی را تضمین می کند و در عین حال نیاز واردکنندگان گروه کالایی سه را تامین می کند و باعث ثبات نرخ ارز خواهد شد.
این صراف که نخستین معامله در بازار ثانویه را به نام خود ثبت کرده در پاسخ به این سوال که آیا امکان مصرف ارز در این بازار برای گروه های دیگر هم وجود دارد، گفت: قطعا خیر. در بازار ثانویه تامین ارز توسط صادرکنندگان غیر نفتی (گروه کالایی ٣) انجام می شود و برای وارد کنندگان گروه کالایی سه هم مصرف می شود، سایر گروه ها هم ارز خود را دارند. برای مثال گروه کالایی دو از ارز پتروشیمی ها استفاده می کنند و گروه کالایی یک هم از ارز نفتی.
در همین حال صرافان بازار می گویند هر چند در روز گذشته تنها یک معامله در بازار ثانویه ارز انجام شده، اما همین امر محرکی برای تشویق بازار سیاه دلار برای کاهش قیمت ها شده و حتی می توان گفت بازار آرام شده است

افت ۱۱۵ هزار تومانی قیمت سکه در بازار

به دنبال اعلام ورود صرافي ها به خريد و فروش ارز توافقي صادركنندگان، بازار طلا و سكه واكنش نشان داده و در شرايطي كه اونس جهاني به نرخ 1250 دلار اعلام شده، قیمت سكه با ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان كاهش ۲ میلیون و ۷20 هزار تومان به فروش رسید
چهارشنبه بیستم تیر ماه ۹۷ در بازار تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت به ارزش ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳۰ هزار تومان افت یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان کاهش به ارزش ۶۹۷ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۳۹۶ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۶ هزار و ۷۰۰ تومانی به ارزش ۲۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.
در بازار رسمي نيز هر دلار آمریکا با ۹ تومان رشد ۴ هزار و ۳۱۰ تومان قیمت خورد. همچنین هر یورو با ۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۵۴ تومان و هر پوند نیز با ۱۵ تومان افزایش ۵ هزار و ۷۱۵ تومان ارزش‌گذاری شد.
به گفته فعالان بازار، نرخ ارز در حاشيه بازار نيز كاهش قابل توجهي داشته و نرخ هايي كه قبلا تا 9 هزار تومان بالا رفته بود اكنون به زير 8 هزار تومان رسيده و برخي از نرخ 7740 تومان خبر داده اند و پيش بيني مي شود كه با ورود صرافي ها به بازارثانويه، بخش عمده اي از تقاضاي ارز براي واردات كالاهاي گروه سوم تامين شده و در نتيجه فشار بر حاشيه بازار ارز كاهش يابد و در نتيجه مي توان انتظار داشت كه حداقل  تا 15 مرداد و شروع تحريم هاي ارزي و طلا، نرخ دلار و ارز روند كاهشي و يا با ثبات نسبي داشته باشد.  

اطلاعيه سازمان توسعه تجارت

از سوي ديگر، سازمان توسعه تجارت نيز در اطلاعیه ای از مهیا شدن امکان خرید و فروش ارز به نرخ توافقی از طریق صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی در سامانه جامع تجارت از چهارشنبه ۲۰ تیرماه خبر داد.
واردکنندگان لازم است  با ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت با ویژگی‌های نوع عملیات ارزی بانکی؛ -محل تأمین ارز: از محل صادرات؛ انتخاب کالاهای گروه ۳ و مراجعه به بانک عامل و ثبت درخواست گواهی ثبت آماری از نوع «ارز اشخاص از محل صادرات» در پرتال ارزی توسط بانک عامل،  ارائه وثایق و تعهد لازم به بانک عامل پس از تأیید گواهی ثبت آماری در بانک مرکزی و تأیید دریافت تعهد توسط بانک عامل در پرتال ارزی،  مراجعه به سامانه جامع تجارت، بخش خرید ارز و طی کردن فرایند خرید ارز از صرافی  اقدام كنند. 
مسیر دسترسی به بخش خرید ارز شامل عملیات ارزی، مدیریت عملیات ارزی بانکی  وخرید ارز است. فرایند خرید ارز در سامانه جامع تجارت همچون گذشته است؛ درخواست واردکنندگان از طریق سامانه نیما برای صرافی‌های مجاز ارسال می‌شود و آنها می‌توانند پیشنهادهای خود را روی درخواست ثبت کنند، سپس واردکننده با انتخاب یکی از پیشنهادها فرایند خرید ارز را طی می‌کند. تنها تفاوت در توافقی بودن نرخ ارز است.
 صرافي ها مي توانند  با توجه به درخواست های خرید ارز موجود بابت واردات ثبت سفارش شده با اولویت سوم، به خرید ارز با نرخ اعلام شده اقدام كرده و پس از خرید و تسویه با صادرکننده، بايد به فروش ارز خریداری شده به متقاضی خرید ارز (واردکننده) برای واردات ثبت سفارش شده اولویت سوم اقدام کند. این امکان نیز از در سامانه نیما فراهم شده است.
بانك مركزي در اين زمينه اعلام كرد: ساز و کار لازم برای انجام معاملات ارز بین صادرکنندگان گروه ۲۰ درصدی براساس تقسیم بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صرافان مجاز و واردکنندگان کالاهای دارای اولویت سوم وزارت صمت نهایی شده و فعالیت بازار دوم ارز آغاز شده است.
این معاملات به دوطریق قابل انجام است: خرید و فروش ارز و امتیاز واردات به صورت توافقی و خرید و فروش ارز و امتیاز واردات در سامانه نیما.
در روش اول که خرید و فروش ارز و امتیاز واردات به صورت توافقی است صادرکننده به صورت توافقی، ارز و امتیاز واردات خود را با استفاده از سامانه جامع تجارت ایران به واردکننده واگذار می کند و واردکننده کالاهای اولویت سوم پس از طی مراحل ثبت سفارش، تشکیل پرونده در بانک عامل و اظهار کالا به گمرک، نسبت به واردات اقدام می کند. این روش از روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه اجرایی شده است.
در روش دوم که خرید و فروش ارز و امتیاز واردات در سامانه نیماست صادرکننده به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما اقدام می کند و در طرف مقابل، صراف با توجه به درخواست های خرید ارز موجود بابت واردات ثبت سفارش شده با اولویت سوم، به خرید ارز با نرخ اعلام شده اقدام می کند. پس از خرید و تسویه با صادرکننده، صراف بایستی به فروش ارز خریداری شده به متقاضی خرید ارز (واردکننده) برای واردات ثبت سفارش شده اولویت سوم اقدام کند. این امکان نیز از امروز در سامانه نیما فراهم شده است.

برای تعیین نرخ ارز باید صبر کرد
 
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با استقبال از راه اندازی ثانویه ارز از روز گذشته گفت: با این حال هنوز برای تعیین قیمت ارز در این بازار باید صبر کرد.
سیدحسین سلیمی در گفتگو با خ ایبِنا درباره راه اندازی بازار ثانویه گفت: روز گذشته تنها یک معامله با درهم امارات در بازار ثانویه ارز انجام شد و در حال حاضر نمی توان براساس یک معامله درباره نرخ ارز در این بازار اظهار نظر کرد.
وی تصریح کرد: دستکم باید ۱۰ معامله با ارزهای مختلف در این بازار توسط صادرکنندگان و واردکنندگان انجام شود تا بتوان به قیمتی برای نرخ ارز در آن دست یافت. عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه گفت: راه اندازی بازار ثانویه ارزی از سوی بانک مرکزی اقدام درستی بود زیرا در شرایط موجود خریدار و فروشنده ارز می توانند در آن داد و ستد کنند.
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهارداشت: راه اندازی بازار ثانویه قطعا به از بین رفتن حباب در نرخ ارز کمک می کند؛ با این حال بخش خصوصی معتقد بود که بازار ثانویه باید در بورس باشد و صادرکننده به عنوان فروشنده و واردکننده به عنوان خریدار در بورس به قیمت توافقی برای ارز دست پیدا کنند.
سلیمی درباره قیمت ۷ هزار و ۵۲۳ تومانی درهم معامله شده در روز گذشته در بازار ثانویه نیز اظهارداشت: به دلیل آنکه تنها یک معامله با این ارز در بازار ثانویه انجام شده نمی توان درباره نرخ ارز صحبت کرد زیرا رقابتی برای آن انجام نشده و برای تعیین قیمت همچنان باید صبر کرد.
وی ادامه داد: راه اندازی بازار ثانویه ارزی اقدام درستی بود زیرا روش قبلی که دولت در پی اجرای آن بود، با مخالفت بخش خصوصی روبرو بود؛ صادرکنندگان با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ارز خود را وارد بازار نمی کردند و از طرف دیگر واردکنندگان نیاز به ارز برای تامین مواد اولیه و کالاهای خود داشتند.
سلیمی خاطرنشان کرد: استفاده از سامانه نیما نیز از آنجایی که نیاز به ثبت نام و نوبت گیری دارد، زمان بر است و برخی از واردکنندگانی که به ارقام کوچک برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود احتیاج دارند می توانند از بازار ثانویه استفاده کنند. روز گذشته بازار ثانویه ارزی برای فروش ارز صادراتی صادرکنندگان به واردکنندگان کالاهای دارای اولویت سوم راه اندازی شد.