:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کارگران فعلا به دفاتر پیشخوان نروند!

در حالی که قرار بود از اواخر این هفته سامانه جامع روابط کار در تهران و چند استان دیگر به شکل آزمایشی به اجرا درآید، شنیده‌ها حاکی است که نواقص این سامانه هنوز برطرف نشده و کارگران و کارفرمایان از هفته‌های آینده می‌توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۱۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
اقتصادگردان- قرار بود سامانه جامع روابط کار در گام اول به منظور ثبت قراردادهای کار و دادخواست‌ها از امروز در تهران و چهار استان البرز، اردبیل، قزوین و سمنان راه‌اندازی شود اما اداره روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اعلام کرده که این امر به هفته‌های آینده موکول شده و از کارگران و کارفرمایان خواسته تا فعلا  به دفاتر پیشخوان مراجعه نکنند.

به نظر می‌رسد وجود پاره‌ای مشکلات و نواقص و ناهماهنگی‌ها از جمله عدم تعیین تعرفه ثبت نام که قرار بود از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شود، موجبات تاخیر در فرایند ثبت نام و راه اندازی سامانه را فراهم کرده باشد.

با رونمایی از سامانه جامع روابط کار، امکان ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان پذیر و کارفرمایان ملزم به ثبت قرارداد کار با نیروهای کار خود از طریق این سامانه می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند که راه اندازی سامانه جامع روابط کار موجب تجمیع و یکپارچه‌سازی آمار و اطلاعات مربوط به حوزه کار و حل مشکلات میان کارگر و کارفرما و شفاف سازی می‌شود. به زعم آن‌ها، این سامانه قابلیتهایی دارد که شناسایی بنگاه‌های مشکل‌دار و متخلف، اطلاع از وضع بیکاری یا اشتغال نیروهای کار، جلوگیری از انعقاد قراردادهای غیرقانونی و سفید و نظارت بر قراردادهای کار، حفظ مشاغل موجود و اطلاع از روند پرداخت مقرری بیمه بیکاری از جمله آنها به شمار می‌آید.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور می‌گوید: با توجه به ساختار وزارت کار و زیرمجموعه‌های متعددی که دارد، لزوم ایجاد چنین سامانه‌ای احساس می‌شد و باید سالها قبل این اتفاق می‌افتاد تا از بروز سوء استفاده‌ها، اختلافات و شکایات جلوگیری شود.

فتح الهی، نبود بانک اطلاعاتی قوی در دستگاه‌ها را یکی از نقاط ضعف موجود دانسته و می‌افزاید: این مساله بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چراکه اگر آمار و اطلاعات درست و مشخصی در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم در زمان‌های مختلف تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم.

البته او تاکید دارد که سامانه جامع روابط کار هنوز تکمیل نشده و نیازمند کامل شدن است، به همین دلیل به شکل پایلوت در چند شهر به اجرا درخواهد آمد تا پس از رفع نواقص و تکمیل آن در تمام کشور عملیاتی شود.

به گزارش ایسنا، با رونمایی از سامانه ثبت دادخواست‌ها، امکان ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکان‌پذیر خواهد بود؛ همچنین تمام کارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای کار با نیروهای کار خود از طریق این سامانه خواهند بود.

کارشناسان معتقدند راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، ضمن تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت، کنترل و نظارت بر انعقاد قراردادها را بهبود بخشیده، زمینه شناسایی و ساماندهی قراردادها را فراهم کرده و از بستن قراردادهای سفید جلوگیری می‌کند.