:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آغاز به کار همایش توسعه صادرات در دریای خزر

تخصیص زمین به تولیدکنندگان در بندر امیرآباد، کالاها متنوع می‌شوند

همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر صبح امروز (چهارشنبه) رسما کار خود را در بندر امیرآباد آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
اقتصادگردان- هدف از این همایش که با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاونین این سازمان، استاندار مازندران و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و مقاماتی از کشورهای حاشیه دریای خزر و دیگر شرکای تجاری ایران در منطقه برگزار می‌شود، گسترش همکاری‌های لازم میان طرفین در افزایش نقش بندر امیرآباد در توسعه صادرات ایران است.

سیاوش رضوانی – مدیر منطقه ویژه بندر امیرآباد – در این همایش با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان و توسعه صادرات، گفت: به دنبال این دستورها سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری‌های جدی خود را در این زمینه آغاز کرد و این همایش حاصل چهار ماه تلاش برای نهایی شدن کارهاست. ما تلاش کردیم که در این همایش چالش‌ها را بررسی کرده و برای هر یک از آنها راهکارهایی ارائه دهیم.

به گفته وی نقش بندر در افزایش کیفیت خدمات، بررسی قوانین و مقررات موجود، بررسی شرایط ارائه‌ی تسهیلات و بررسی وضعیت سیاسی کشورها و سرمایه‌ گذاری در بنادر ایران بخش اصلی برنامه‌های این همایش بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

مدیر منطقه ویژه بندر امیرآباد با بیان این‌که تنوع کالا در بنادر ایران اهمیت بسیار زیادی دارد، بیان کرد: علاقه کشورهای حاشیه خزر به کالاهای صادراتی ایران باعث شده شرایط برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر ایران فراهم شود و ما توانستیم در سه ماهه ابتدایی امسال آمار صادرات را از این بنادر به ۲۲۵ هزار تن برسانیم. بندر امیرآباد در سال گذشته ۵۰۰ هزار تن صادرات را به ثبت رسانده که امیدواریم این روند در سال جاری نیز تکرار شود.

رضوانی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بندر امیرآباد، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما نهایی شدن مسیر ریلی در این بندر است که بخشی از کالا را به عرصه ریلی انتقال دهد که امیدواریم این روند در سال جاری به نتیجه نهایی برسد.

همچنین در این نشست محمد اسلامی – استاندار مازندران – با اشاره به اهمیت افزایش همکاری‌های اقتصادی در ایجاد امنیت و ثبات در منطقه، تاکید کرد: دریای خزر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز اقتصادی ایران در سال‌های گذشته مطرح بوده و جمهوری اسلامی ایران با هدف دسترسی کشورها به آب‌های آزاد برای توسعه این منطقه تلاش‌های زیادی کرده‌ است.

به گفته وی طرح کریدور شمال به جنوب یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در این حوزه به شمار می‌رود که می‌تواند به توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه بینجامد.

استاندار مازندران با اشاره به طرح برقی‌سازی گرمسار به اینچه‌برون، تاکید کرد: این طرح که می‌تواند ظرفیت جابه‌جایی ریلی در این منطقه را از ۲.۵ میلیون به ۱۰ میلیون تن در سال برساند و سرعت حرکت قطارها را از ۶۰ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر افزایش دهد، توان آن را خواهد داشت که توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه را با همکاری و مشارکت عرصه ریلی پیگیری کند.

اسلامی با اشاره به اهداف کلان استان مازندران در توسعه زیرساخت‌های بندری خود، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما توسعه گردشگری دریایی در این منطقه است که امیدواریم با فعال شدن شناورهای لازم امکان تبادل مسافران و جابه‌جایی آنها فراهم شود. از سوی دیگر باید تنوع کالاها در منطقه افزایش پیدا کند که در این زمینه فضای ۱۰۰۰ هکتاری پس‌کرانه بندر امیرآباد در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار خواهد گرفت تا تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از این فضا نسبت به صادرات کالاهای خود اقدام کنند.

همچنین در این نشست نمایندگان استان مازندران از شهرهای ساری و بهشهر نیز با اشاره به دغدغه‌های خود از برنامه مجلس شورای اسلامی برای حمایت از طرح‌های اقتصادی در این منطقه و توسعه صادرات خبر دادند.

این همایش امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) در بندر امیرآباد برگزار می‌شود.