:
كمينه:۷°
بیشینه:۱۷°
به‌روز شده در: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
انگیزه تداوم تخلفات واردات خودرو چیست؟
می گویند که تخلف واردات خودرو تنها به این 6400 دستگاه و با ثبت سفارش در ساعت نیمه شب خلاصه نمی شود... همچنان فشار برای ترخیص تعدادی از خودروهایی که وارد شده وجود دارد و گمرک اگرچه مقاومت کرده اما نامه نگاری و فشار برای ترخیص تعدادی دیگر از خودروها توسط افراد صاحب نفوذ و آقازاده ها ادامه دارد. در دوره های قبل هم سود بالای خودروهای لوکس برای طبقه مرفه نوظهور و رژه خودروها دلیل اصلی این تخلفات بوده که قیمت خودرو را تا سه برابر بالابرده و سود سرشار 200 تا 400 درصدی داشته به خصوص در شرایط رشد نرخ دلار و تحریم ها، حرص و ولع عجیبی برای واردات خودرو ایجاد کرده است و جالب است که در سخت ترین سال های تحریم و درآمد ارزی، میلیاردها دلار صرف واردات خودرو می شود...
کد خبر: ۱۱۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
اقتصاد گردان -  پرونده تخلف واردات خودرو اگرچه وارد فاز تازه‌یی شده است، اما هنوز جزئیات آن روشن نیست و ابهاماتی در این ماجرا وجود دارد. آنچنان که رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید، بر اساس گزارش دستگاه‌های امنیتی بیش از یکصد هزار خودرو با تخلف وارد کشور شده است.
 امیر خجسته همچنین می‌گوید ادعای هک شدن سایت وزارت صنعت در زمان ثبت سفارش این خودروها صحت ندارد. اما از آن سو، حراست وزارت صنعت خبر ادعای واردات ۱۰۰هزار خودرو با تخلف را تکذیب می‌کند و می‌گوید: تعداد تخلف 6 هزار و 481 خودرو بوده که مرکز حراست وزارتخانه در بهمن ماه ۹۶ آن را شناسایی و به گمرگ، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی اعلام کرد. همین نهاد همچنین اعلام می‌کند: متخلفان کارمند سازمان توسعه تجارت بوده‌اند. این در حالی است که مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت می‌گوید فهرست متخلفان احتمالی به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده است.

 سایت هک نشده بود

امیر خجسته رییس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: بیش از آنکه ثبت سفارش خودرو ممنوع شود، 5 خانواده خودروهای لوکس وارد کرده بودند که پس از اعلام ممنوعیت 6ماهه ثبت سفارش خودرو آنها را فروختند. به گزارش تسنیم، او گفت: پس از اعلام ممنوعیت ثبت سفارش خودرو از 13/10/95 تا 21/10/95 سی و چهار هزار خودرو در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت هر شب از ساعت 2 تا 4 بامداد ثبت شد که اسناد آن موجود است. خجسته افزود: از این تعداد واردات 6 هزار و 481 خودرو قطعی شده است. او گفت: اینکه می‌گویند سامانه ثبت سفارش در آن مدت هک شده است چنین چیزی نیست بلکه ورود به این سامانه غیرقانونی است و ورود این خودروها نیز قاچاق محسوب می‌شود.

خجسته همچنین افزود: تحقیق و تفحص را با امضای 50 نماینده از گمرکات آغاز کردیم و مشخص شد که گمرک از ورود این خودروها در عین ممنوعیت واردات اطلاع داشته است. او گفت: گروه مشخص شده به وسیله مجلس در گمرک برای ادامه بررسی‌ها مستقر می‌شود. خجسته افزود: نباید این‌طور باشد که 30 دستگاه نظارتی واردات غیرقانونی خودرو را می‌بینند اما به دوش یکدیگر می‌اندازند. از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم قدرتمند وارد این مسائل شوند.

خجسته افزود: در جلسه با رییس گمرک و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنان خواهیم گفت که 6 هزار و 481 خودرو، چطور و از چه طریقی وارد کشور شده است؟! او گفت: چند ماه است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم، فهرست تعداد ال‌سی‌های باز شده، ثبت سفارش 34هزار خودرو و تضامین گمرکی که پرداخت نشده است را به ما اعلام کنند اما تاکنون چنین فهرستی به ما داده نشده است.

 پاسکاری نهادی ادامه دارد

از دیگر سو قائم‌مقام اجرایی دیدبان شفافیت که در این برنامه حضور داشت، گفت: در تخلف واردات خودرو، پای گمرک و سازمان توسعه تجارت وسط است. محسن جلواتی قائم‌مقام اجرایی دیدبان شفافیت گفت: معاون اول رییس‌جمهور در تاریخ 12/10/95 به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که از تاریخ 13/10/95 واردات خودرو به وسیله غیر از نمایندگی‌ها ممنوع است و نام 27 نمایندگی نیز اعلام شد اما از 13 دی تا 21 دی، 34 هزار خودرو به وسیله غیرنمایندگی‌ها ثبت سفارش شد. او افزود: سازمان توسعه تجارت اعلام کرد ثبت سفارش 34 هزار خودرو غیرفعال شده، اما این مساله می‌تواند سوءاستفاده‌های بعدی را ایجاد کند و باید پرسید چرا ثبت سفارش این تعداد خودرو از سامانه حذف نشده است؟! جلواتی گفت: گمرک باید پاسخ دهد برای خودروهایی که غیرقانونی وارد شده‌اند چه اقدامی انجام داده است؟ او افزود: اقدامات سازمان توسعه تجارت از اواخر سال 96 انجام شد در حالی که تخلفات مربوط به واردات خودرو از 28/4/96 صورت گرفت.

جلواتی گفت: گمرک که می‌دانست از 28/4/96 واردات خودرو ممنوع است، چه طور زمان ثبت سفارش خودروها را در سامانه ندیده و به جای آن در یکی از گمرکات با تعهد ثبتی خودروها را ترخیص کرده است؟ جلواتی گفت: از 34 هزار خودرو ثبت سفارش شده 6 هزار و 481 خودرو بر اساس فهرستی که رییس کل گمرک به وزیر اقتصاد ارائه کرده وارد و هزار و 900 خودرو نیز ترخیص شده است.

 متخلف چه کسی بوده؟

این در حالی است که رییس مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: تعداد تخلف در واردات خودرو تنها 6 هزار و 481 مورد بوده که مرکز حراست وزارتخانه در بهمن ماه 96 آن را شناسایی و به گمرگ، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی اعلام کرد. سید علی حسینی افزود: گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد تا 4 هزار و 581 خودرو از گمرگ خارج نشود، اما 1900 خودرو قبل از شناسایی از گمرگ خارج شده، که واردکنندگان متخلف خودروهای باقیمانده به دستگاه‌های امنیتی و تعزیرات اعلام شده‌اند. او تصریح کرد: حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شفاف‌سازی در 30 بهمن 96 و 5 تیر 97 در اطلاعیه‌های جداگانه این مهم را به مردم اطلاع‌رسانی کرده بود.

از دیگر سو مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: همان‌گونه که در سامانه ثبت سفارش برای ثبت ۳۴ هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک نیز این اتفاق افتاد و بیش از هزار و ۹۰۰ خودرو از گمرک ترخیص شد که غیرقانونی است. علی علی‌آبادی افزود: از 13/10/95 تا 22/10/95 همان سال بیش از 34 هزار خودرو ثبت سفارش شد و در آن تاریخ سامانه ثبت سفارش به صورت خودکارشناسانه بود. او افزود: این ثبت سفارش‌ها به صورت غیرفعال درآمده و به معنای آرشیو کردن و دیده نشدن آنها در سامانه است.

علی‌آبادی گفت: اگر ثبت سفارش 34 هزار خودرو از آرشیو خارج شود، غیرقانونی است. او افزود: همان‌گونه که در سامانه ثبت سفارش برای ثبت 34 هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک نیز این اتفاق افتاد و بیش از هزار و 900 خودرو از گمرک ترخیص شد که غیرقانونی است. علی‌آبادی گفت: در حالی که واردات 6 هزار و 481 خودرو غیرقانونی است؛ برای برخی از آنها چگونگی ایجاد شدنش اشکال دارد اما برای برخی مانند ثبت سفارش اولیه 3 نماینده رسمی این موضوع اصالت داشته اما تمدید آن یا واریز کارمزد غیرقانونی بوده است.

او افزود: برخی نیز در دوره توقف ثبت سفارش، واردات خودرو را ثبت کرده‌اند که غیرقانونی است. علی‌آبادی گفت: این مساله را با نامه رسمی به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده و گمرک ارسال کردیم و هیچ‌گاه ورود 6 هزار و 481 خودرو و ثبت سفارش 34 هزار خودرو را تکذیب نکردیم.

به گفته او، سامانه ثبت سفارش جز خودرو برای 8 هزار تعرفه گمرکی است و بر این اساس اشکالاتی که در ثبت سفارش‌ها انجام می‌شود به حراست و شرکت پیمانکار اعلام می‌گردد. علی‌آبادی گفت: در جریان این بررسی‌ها به واردات غیرقانونی 6 هزار و 481 خودرو پی برده شد. او افزود: پیش از 28/4/96 ثبت سفارش‌های قانونی که 6 ماه اعتبار داشتند وجود داشت و بر این اساس خودروهایی که از گمرک ترخیص می‌شدند مشخص نبود چه زمانی ثبت سفارش شدند.

علی ‌آبادی گفت: زمانی که گمرک از ما استعلام کرد رسما به آنان اعلام کردیم از 28/4/96 تا 9/10/96 هیچ ثبت سفارش خودرویی انجام نشده است. او افزود: هر کس که از ما مساله را پیگیری کند شفاف پاسخ می‌دهیم اما اینکه گفته می‌شود در نیمه شب سامانه ثبت سفارش باز شد و عده‌یی ثبت سفارش خودرو کردند، تشویش ذهن مردم است زیرا اگر کسی توان نفوذ به سامانه داشته باشد در روز نیز می‌توانست این کار را انجام دهد.

علی‌آبادی همچنین توضیح داد: پیش از دستور رییس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام‌ها را درباره واردات غیرقانونی 6 هزارو 481 خودرو انجام دادیم و آن را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم. او با بیان اینکه من از متخلفان اطلاعی ندارم افزود: در جلسه با بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری موارد را مطرح و اسنادی را برای آنها ارسال کردیم و اکنون مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری مساله است. علی‌آبادی گفت: فهرست افراد ثبت سفارش‌کننده 34 هزار خودرو و وارد‌کنندگان 6 هزار و 481 خودرو را به رییس کمیسیون اصل 90 ارائه کرده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر: