:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر نیرو

تنش آبی در ۳۳۴ شهر/ مصرف برق کاهش یافت

وزیر نیرو با اعلام اینکه ۳۳۴ شهر کشور با جمعیت ۳۴ میلیون نفر با مشکل آب مواجه هستند، بیان داشت: تصمیم تغییر ساعت کاری در مردادماه به منظور صرفه جویی مصرف برق با استانداران است
کد خبر: ۱۱۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
اقتصاد گردان -  رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با تاکید بر اینکه در پی جبران کم آبی هستیم افزود: در حال حاضر آب با کیفیت و قابل شرب در اختیار برخی شهرهای استان خوزستان هست. ​درپی فعال سازی فاز سوم آبرسانی هستیم که همه شهرهای خوزستان را از آب قابل شرب بی نیاز کنیم.

وی با بیان اینکه امسال به طور متوسط دچار ۲۶ درصد کم بارشی بودیم ادامه داد: در استان هایی مانند سیستان بلوچستان و خوزستان، فارس و کرمان تا حدود ۸۰ درصد کم بارشی را تجربه کرده ایم. اخبار صادرات آب به کشورهای عربی کذب است اما توقع نداریم این شایعات متوقف شود زیرا نان برخی در گرو آتش زدن و فرافکنی موضوع کم آبی است. در حال حاضر دولت هیچگونه برنامه ای در خصوص انتقال آب به کشورهای همسایه نداشته و ندارد وزارت نیرو هم در این امر بسیار مصمم است.

اردکانیان در خصوص وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: سدهای کشور نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد با کاهش آب مواجهند، آن بخشی از کشور که به آب های سطحی متکی است با مشکل آبی بیشتری مواجه است اما دولت برای مدیریت این موضوع با اولویت تامین آب شرب،​ جدیت خوبی نشان داده است. از تعداد حدود یک هزار و ۱۵۷ شهر کشور، ۳۳۴ شهر با مشکل کم آبی مواجه است و جمعیت این شهرها بالغ بر ۳۴ میلیون نفر است.

وی ادامه داد:​ طرح های اضطراری را برای کمک به این شهرها آماده کرده ایم.دولت برای تامین مالی این طرح های اضطراری حدود یک هزار و بیست میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است و ما شروع به اجرای طرح ها کرده ایم.

وزیر نیرو گفت: برای رفع کردن مشکل کم آبی کشور به دنبال شیرین کردن و انتقال آب دریا به داخل کشور هم هستیم، همچنین به دنبال باروری ابرها و بازیابی پساب های کشور هستیم زیرا همه اینها از مقولات تامین آب کشور است اما اینها باعث نمی شود که به دنبال رفع بدمصرفی نباشیم.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار ایران سهم آب و برق و فاضلاب در سبد هزینه خانوار فقط از سهم دخانیات، کمی بیشتر بود و از بقیه اقلام، کمتر بود. باید تعرفه آب را را نه با هدف درآمدزایی بلکه با هدف اصلاح مصرف مشترکان پُرمصرف، اصلاح کنیم.

وی گفت: بحث مدیریت مصرف برق را از ۱۹ خرداد امسال از سازمان های دولتی آغاز کردیم و دولت هم اقداماتی را برای کنترل و کاهش مصرف آب و برق آغاز کرد. با تغییر ساعات کار توانستیم به طور متوسط ۲ هزار مگاوات در اوج بار، مصرف برق را کاهش دهیم.

اردکانیان افزود: در تهران، ۲۵۰ گروه آغاز به کار کردند و می توانند پس از پایان ساعت کاری ادارات، دستگاه های سرمایشی را قطع کنند. اگر این صرفه جویی را نداشتیم برای تامین این ۲ هزار مگاوات باید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می کردیم تا نیروگاه بسازیم.

وی افزود: از ۵۵ هزار مگاوات اوج بار، ۲۱ هزار مگاوات به دستگاه های سرمایشی مربوط است. اردکانیان با اشاره به اینکه به نظر متخصصان، دمای آسایش بدن ۲۳ تا ۲۵ درجه است، گفت: با افزایش دمای کولر گازی از ۱۸ به ۲۵ درجه، ۴ هزار مگاوات صرفه جویی می شود.

اردکانیان در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر ساعات کاری ادارات در مرداد تمدید می شود؟ گفت: دولت به استانداران اختیار داده که در هماهنگی با شرکت های توزیعی برق با توجه به وضع دما تصمیم بگیرند. وی افزود: استاندار تهران فعلا این تغییر ساعت را به مدت ۲ هفته تعیین کرد.