:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

دردسر پالایشگاه‌های هندی برای تامین نفت مضاعف شد

صادرات نفت خام ونزوئلا به هند که سومین بازار بزرگ این کشور است، ۲۱ درصد در نیمه اول امسال کاهش یافت و به مشکلات تامین پالایشگاه‌های هندی افزود.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
اقتصادگردان- به نقل از رویترز، تولید نفت ونزوئلا به دلایل متعدد از جمله کمبود سرمایه‌گذاری، سرقت، فرار مغزها و کمبود تجهیزات به پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال گذشته سقوط کرده و تاخیر در تحویل نفت تقریبا همه مشتریان این کشور عضو اوپک را به دردسر انداخته است.

اما تاثیر کاهش صادرات ونزوئلا برای هندی‌ها شدیدتر بوده زیرا در زمانی روی داده که پالایشگاه‌های هندی با تهدید تحریم‌های آمریکا برای کاهش خرید نفت ایران به صفر روبرو هستند.

مقامات شرکت نفتی PDVSA ونزوئلا به تازگی با مدیران شرکت‌های ریلاینس اینداستریز هند و روس‌نفت روسیه که سهام عمده در شرکت نایارا انرژی در اختیار دارد، دیدار کرده‌اند.

به گفته منابع آگاه، این گفت و گوها پیرامون نحوه جبران تاخیرهای صادرات بوده است.

طبق اسناد تجاری PDVSA، ونزوئلا تقریبا ۲۸۰ هزار بشکه در روز نفت سنگین در نیمه اول امسال به هند صادر کرد که در مقایسه با ۳۵۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۱ درصد کاهش داشت.

این دومین افت شدید صادرات پس از آمریکاست که وارداتش از ونزوئلا امسال حدود ۳۰ درصد سقوط کرده است. به گفته تحلیلگران، اگر واردات نفت از ایران و ونزوئلا که دو تامین‌کننده بزرگ هند هستند، در ماه‌های آینده مختل شود، برخی از پالایشگاه‌های هندی ناچار خواهند بود برای تامین نفت سنگین مورد نیازشان تماما به عراق متکی باشند.

رابرت کمبل، تحلیلگر شرکت "انرژی اسپکتس" در این باره گفت: پالایشگاه‌های هندی نسبت به وضعیت تامین نفت از ایران و ونزوئلا به شدت نگران هستند.

انتظار می‌رود عربستان سعودی صادرات به هند را در کوتاه مدت افزایش دهد اما بشکه‌های اضافی با کیفیت نفت ونزوئلا نمی‌توانند برابری کنند. کمبود نفت سنگین تنها مشکل حوزه آتلانتیک نیست بلکه در کل آسیا وجود دارد.

هند چهارمین پالایشگر بزرگ جهان پس از آمریکا، چین و روسیه است. در حالی که شرکت‌های چینی و روسی بخش زیادی از نفت ونزوئلا را در راستای توافق‌های نفت در برابر وام، مجددا به فروش می‌رسانند پالایشگاه‌های هندی به نفتی که از طریق قراردادهای تامین با شرکت PDVSA دریافت می‌کنند، نیاز دارند.