:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در افتتاحيه پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزارو لوازم مهندسی مطرح شد :

60 درصد نوشت‌افزار مصرفی بازار وارداتی است

نشست خبري پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزارو لوازم مهندسی با حضور رئوف قادری مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب ، مهرداد عالی پور رئیس کمیسیون نوشت افزار مجمع عالی واردات، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت افزار و موسی فرزانیان رئیس اتحادیه صنعت نوشت‌افزار برگزارشد
کد خبر: ۱۱۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
اقتصادگردان


اقتصادگرداندر  این نشست مهرداد عالی پور رئیس کمیسیون نوشت افزار مجمع عالی واردات اظهار کرد: یکی از اتفاق‌های ارزشمند پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزار این است که با همدلی انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط نمایشگاه پیش‌رو برگزار می‌شود تا بتواند در فضایی از اقتصاد که قیمت‌ها دستخوش تغییرهای روزانه است، فرصت ادامه تولید را برای تولیدکنندگان فراهم کند.

به گزارش اقتصادگردان ، رئیس کمیسیون نوشت‌افزار مجمع عالی وارداتبا بیان اینکه 60 درصد نرم افزار عرضه شده در بازار داخل وارداتی است گفت: 5 تا 10 درصد نیز نوشت‌افزار قاچاق به کشور وارد می‌شود که کیفیت مناسبی نیز ندارند.
عالی پور عنوان کرد: واردکنندگان شناسنامه‌دار خود را مقید به حمایت از تولیدات داخلی می‌دانند و اگر ظرفیت‌های داخلی را مناسب بدانند از واردات آن کالاها خود‌داری می‌کنند.

رئیس کمیسیون نوشت‌افزار مجمع عالی واردات در باره برآورد خود از تعرفه واردات نرم‌افزار به کشور عنوان کرد: اگر تعرفه و ارزش کالا در کنار هم ارزیابی شوند هم تولید داخل می‌تواند به‌خوبی حمایت شود و هم نیازهای بازار داخلی تأمین شود.

او تعرفه واردات نرم افزار را از 10 تا 50 درصد بسته به نوع کالا اعلام کرد و افزود: تجربه کشورهای بزرگ دنیا مانند سنگاپور و دوبی نشان می‌دهد کاهش تعرفه در کنار اظهار‌واقعی کالا می‌تواند به نفع تولید داخلی باشد.

در ادامه این نشست صنعت‌کار رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر در پاسخ به پرسش پانا درباره برندسازی در صنعت نوشت‌افزار کشور اظهار کرد:‌ متاسفانه به دلیل مشکل‌هایی که در تولید داخلی وجود دارد کار برندسازی تولیدات داخلی با روند مناسبی همراه نیست و می‌توان گفت حمایت از تولیدات داخلی تنها درحد یک شعار باقی مانده است.




اقتصادگردان


سهم تولیدات داخلی نوشت‌افزار به 40 درصد افزایش یافت





 در ادامه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت افزار با اشاره به افتتاح پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزار از افزایش سهم تولیدات داخلی در بازار نوشت افزار کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بخش عمده‌ای از بازار نوشت‌افزار در سال‌های گذشته از محل واردات تأمین می‌شد اما باهمت تولیدکنندگان داخلی این سهم به 40 درصد افزایش یافته است.

رئوف قادری مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصادی کشور گفت:‌12 سال پیش برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در محلی به غیر از نمایشگاه بین‌المللی آغاز شد و در نهایت نتیجه تلاش‌ها منجر به آن شد که مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اکنون، محل برگزاری بسیاری از نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی است.

او با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی، آسان‌ترین، کم هزینه‌ترین و بهترین فرصت است تا فعالان صنایع مختلف در داخل و عرصه بین‌المللی در یک زمان محدود با یکدیگر تعامل و ملاقات کنند اظهار کرد: صنعت نمایشگاهی فرصتی برای گفت‌و گوی رو در رو در سطح داخلی و خارجی است که می‌تواند فرصت‌های بی‌شماری را پیش روی تولید و صادرات کشور قرار دهد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب عنوان کرد: تحلیلگران اقتصادی معتقدند اگر از تمام ظرفیت‌های این صنعت استفاده شود، صنعت نمایشگاهی می‌تواند بیش از 10 درصد در تولید ناخالص داخلی اثر‌گذار باشد. و صنایع تولیدی، گردشگری و توزیعی می‌توانند استفاده مناسبی از ظرفیت نمایشگاهی کشور داشته باشند.

قادری با بیان اینکه تا کنون در کشور ما نگاه مناسبی به این صنعت وجود نداشته است، اظهار کرد: شهرداری تهران مسئولیت ایجاد این نمایشگاه را بر عهده گرفت و اکنون این ظرفیت عظیم ایجاد شده، تلاش می‌کند تا فرصت‌های بهتری را پیش روی فعالان اقتصادی قرار دهند.

او از توافق بین دولت و شهرداری برای ایجاد شهر نمایشگاهی در محل کنونی نمایشگاه شهر آفتاب خبر داد و افزود:‌ در شهر نمایشگاهی هتل‌ها، مراکز و سالن‌های مخصوص همایش‌های بین‌المللی و مراکزی تفریحی و رفاهی مستقر هستند و با ایجاد این شهر نمایشگاهی نمایشگاه شهر آفتاب بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه خواهد بود که می‌تواند محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بزرگ باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب استراتژی دیگر برای رونق نمایشگاه شهر آفتاب را ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جنوب شهر تهران اعلام کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری مناطقی هستند که موجب تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی می‌شوند و ایجاد این منطقه در جنوب تهران با استفاده از ظرفیت فرودگاه امام می‌تواند ظرفیت‌‌های بالقوه صنعت نمایشگاهی را فعال کند.

در ادامه این نشست موسی فرزانیان رئیس اتحادیه صنعت نوشت‌افزار با اشاره به روزهای برگزاری پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزار خاطرنشان کرد: پنجمین نمایشگاه صنعت نوشت‌افزار در مساحت 4 هزار مترمربع و با حضور 70 شرکت داخلی در کنار واردکنندگانی از کشورهای ترکیه ، چین و هند برگزار می‌شود و از امروز تا 15 تیر از ساعت 10 تا 6 بعد از ظهر آماده بازدید علاقه‌مندان و فعالان این صنف است.

او با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با رشد 40 درصدی همراه شده است اظهار کرد: صنعت نوشت‌افزار در چند سال اخیر بیشتر به سمت واردات حرکت کرده بود اما باهمت تولیدکنندگان داخلی سهم نوشت افزار تولید داخلی از بازار به 40 درصد افزایش یافته است.

دولت حمایت از تولیدکنندگان داخلی را ادامه دهد

وی با تأکید بر اینکه دولت باید حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان داخلی انجام دهد عنوان کرد: مشکل‌هایی در واردات برخی از مواد اولیه تولید نوشت‌افزار در کشور وجود دارد و با وجود آنکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصول‌های پتروشیمی است تولیدکنندگان نوشت‌افزار برای تأمین نیاز بازار و تولید با مشکل‌هایی در تأمین مواد اولیه مواجه هستند.

فرزانیان افزود: مواد اولیه تولید از محل پتروشیمی‌ها 15 درصد گران‌تر از نرخ صادراتی آن به تولیدکنندگان داخلی ارائه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنعت نوشت‌افزار با بیان اینکه نمایشگاه محل عرضه آخرین محصول‌هاست، اظهار کرد: برخی از اجناس عرضه شده در نمایشگاه ممکن است وارداتی باشد اما این فرصتی است تا تولیدکنندگان از آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های تولید نوشت‌افزار در جهان آگاه شوند و بتوانند تولیداتی در سطح بین‌المللی به بازار عرضه کنند.

او در باره کیفیت و قیمت نوشت‌افزار داخلی اظهار کرد: تولیدات داخلی باکیفیت متوسط و قیمتی اندکی بالاتر از محصول‌های چین که کیفیت نامناسب دارند، عرضه می‌شود.