:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
فرآيند ايجاد بازار ثانويه ارز زمان بر و نيازمند همكاري وزارت صمت، بورس، صادركننده و واردكننده است

تحويل فقط 10 سكه براساس طرح ممنوعيت نامحدود، سكه در مرز 3 ميليون، 18 عيار 242 هزار تومان

بر اساس این طرح هر کس هر تعداد سکه که پیش خرید کرده باشد ۱۰ سکه تحویل می‌گیرد و در رابطه با مابقی نیز پولش را دریافت می‌کند. اگر بانک مرکزی تشخیص دهد می‌تواند سودی به افراد پرداخت کند اما بیشتر از ۱۰ عدد سکه تحویل داده نمی‌شود
کد خبر: ۱۱۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
در حالي كه بازار ارز و طلا در انتظار ايجاد بازار ثانويه ارز براي اعلام نرخ رقابتي و توافقي بين صادر كننده و وارد كننده است نرخ طلا و سكه همچنان در بازار روند افزايشي دارد و روز شنبه 9 تيرماه 97 سكه طرح جديد به 2 ميليون و 985 هزار تومان رسيد و در آستانه مرز 3 ميليون تومان قرار دارد. 

 برخي فعالان و مسوولان اتحاديه هاي صنفي اعلام كرده اند كه  تسریع در تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت نخست حل مشكلات اصناف است و براين اساس انتظار دارند كه كار اداري تشكيل بازار ثانويه ارز سريعتر به پيش برود، اما در عين حال،  در بازار آزاد خريداران و فروشندگان به خاطر افزايش زياد نرخ طلا و سكه در حالت ترديد به سر مي برند و اين درحاليست كه مجلس نيز به دنبال ارائه طرح طرح ممنوعیت واگذاری سکه به‌صورت نامحدود است و البته در اين زمينه هنوز مشخص نيست كه مشمولان اين طرح چه كساني هستند و افراد تا چه سقفي مي توانند سكه بخرند و چه افرادي قادر به خريد خواهند بود؟
از سوي ديگر، روز شنبه بازار ثانويه ارز در بورس راه اندازي نشد و معامله و اعلام نرخي صورت نگرفت و  طبق اعلام سازمان بورس،‌ ايجاد بازار ثانويه ارز، يك كار زمان بر است و در كش و قوس مسائل فني و اداري و انجام معاملات و اعلام نرخ است كه برخي كارشناسان نرخ آن را حول و حوش 6 هزار تا 6600 تومان برآورد كرده اند.
در بازار آزاد نيز خبرها حكايت از آن دارد كه سکه طرح جدید با ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به پنج شنبه گذشته با رقم ۲ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. طرح قدیم با ۱۰۱ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز پنج شنبه به ارزش ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان داد و ستد شد.
نیم سکه بهار آزادی با ۳۲ هزار تومان افزایش نسبت به پنج شنبه گذشته یک میلیون و ۴۶۹ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان افزایش به ارزش ۷۹۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۵ هزار تومان رشد ۴۲۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت ۶ هزار و ۲۳۰ تومانی به ارزش ۲۴۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.
در بازار ارز نيز هر دلار آمریکا با ۲ تومان افزایش نسبت به پنج شنبه گذشته ۴ هزار و ۲۶۱ تومان قیمت خورد. همچنین هر یورو با ۵۴ ریال رشد نسبت به پنج شنبه گذشته ۴ هزار و ۹۸۰ تومان و هر پوند نیز با ۴۲ ریال افزایش قیمت، ۵ هزار و ۶۲۷ تومان ارزش‌گذاری شد.
تسریع در تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت نخست اصناف
همچنين  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوسانات بازار ارز در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی اصناف و بازاریان است و بیشترین مسئله این قشر از جامعه عدم ثبات در بازار ارز است بنابراین باید در تشکیل بازار ثانویه ارز به عنوان اولویت نخست بازاریان و اصناف، تسریع شود.
همچنين علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور با قدردانی از اهتمام و توجه رئیس کمیسیون به موضوع حل مشکلات اقتصادی بازاریان و اصناف گفت: عدم ثبات بازار ارز، کمبود نقدینگی و ساماندهی ممنوعیت کالاهای وارداتی از مسائلی بود که در نشست مشترک با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت
فقط 10 سكه 
از سوي ديگر، یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اجرای طرح پیش فروش سکه به این منظور بود تا نیاز افراد تامین شود و این طبیعی است که یک فرد به ۴۰ هزار سکه نیاز ندارد.
علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا ، بیان کرد: این طرح قرار است در جلسه علنی یکشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری تقدیم هیات رییسه مجلس شود.ما در این طرح به دنبال این هستیم تا بتوانیم در بازار وضعیت عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم. اگر دولت و بانک مرکزی نتوانستند در این زمینه موفق عمل کنند مجلس وظیفه دارد وارد عمل شود. قانونگذار تصمیم گرفته تا در این زمینه محدودیت ایجاد کند و این طرحی است که از طرف مجلس داده شده و لایحه‌ای از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است که به هویت بانک مرکزی آسیب وارد کند.
بختیار افزود: اگر فردی بتواند در یک شب ۳۰ هزار یا ۴۰ هزار سکه را پیش خرید کند و در بازار به قیمت دو برابر بفروشد و بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سود کند مجلس وظیفه دارد واکنش نشان دهد و جلوی رانت را بگیرد.
وی با اشاره به نحوه واگذاری سکه‌های پیش فروش شده بر اساس این طرح، بیان کرد: در این طرح هر کس هر تعداد سکه‌ای که پیش خرید کرده باشد تنها ۱۰ سکه به او واگذار می‌شود و مابقی پولش برگردانده می‌شود.
این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: هدف از پیش فروش سکه این بود که چون تعدادی افراد حقیقی و حقوقی زیادی به سکه نیاز دارند و در بازار سکه وجود ندارد لذا برای تنظیم بازار این طرح اجرا شد در حالیکه زمانی که بورس وجود دارد و سرمایه در اختیار ما است می‌توانیم از طریق بازار سرمایه و سازوکارهای شفاف و به دور از رانت سکه عرضه کنیم. هدف اصلی، تامین نیاز افراد است و این امر طبیعی است که یک فرد به ۴۰ هزار سکه نیاز ندارد لذا ما در طرح دوفوریتی می‌خواهیم محدودیتی ایجاد کنیم و خدشه‌ای به بانک مرکزی وارد نخواهد شد.
وی گفت: بر اساس این طرح هر کس هر تعداد سکه که پیش خرید کرده باشد ۱۰ سکه تحویل می‌گیرد و در رابطه با مابقی نیز پولش را دریافت می‌کند. اگر بانک مرکزی تشخیص دهد می‌تواند سودی به افراد پرداخت کند اما بیشتر از ۱۰ عدد سکه تحویل داده نمی‌شود.

دلار بورسی چقدر قیمت می‌خورد؟
همچنين،  روز شنبه 9 تيرماه 97 و در حالي كه قرار بود كه نرخ دلار در بورس براساس توافق صادركننده و واردكننده تعيين شود و نوعي نرخ رقابتي بر بازار دوم ارز حاكم شود، اما به دليل مشكلات فني و اداري، مسوولان بورس اعلام كردند كه به دليل زمان بر بودن اين طرح هنوز امكان مبادله و تعيين نرخ در بازار وجود ندارد. اين در حاليست كه به گفته برخي كارشناسان،‌دولت به دنبال ايجاد بازار ثانويه و حركت به سمت نرخ رقابتي و تعادلي حول و حوض 6200 تا 6600 تومان بوده است كه البته به نظر مي رسد تا باز شدن بازار دوم ارزي و اعلام نرخ توافقي بين صادركننده و واردكننده بايد چند روزي منتظر باشيم. براين اساس،  در حالی در هفته پیش رو بازار بورس میزبان بخشی از ارزهای صادراتی و آغاز معاملات آن است که تاکنون به طور رسمی هیچ گونه شفاف‌سازی در رابطه با نحوه معاملات و قیمت‌گذاری آن از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام نشده است، اما خبرها از این حکایت دارد که احتمالا نرخ پایه حدود ۶۵۰۰ تومان برای دلار تعیین و معاملات بورسی انجام خواهد شد.
بعد از آنکه اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به تمامی واردکنندگان موجب ایجاد رانت و مشکلاتی در حوزه ارزی شد، سرانجام سیاستگذاران تصمیم به اولویت‌بندی کالاهایی که شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات می‌شوند، گرفتند و در سوی دیگر بیش از ۱۰۰۰ قلم کالا را از واردات ممنوع کردند.
در اولویت‌بندی انجام شده برای اختصاص ارز سه گروه کالایی قرار گرفت؛ یکسری از کالاها اساسی و حیاتی بوده و بر اساس درآمدهای نفتی تامین ارز می‌شود. دومین گروه مواد اولیه کارخانجات و کالاهای ضروری هستند که از طریق صادرات کالاهای غیرنفتی تامین ارز خواهند شد. اما سومین گروه آنهایی هستند که بر اساس درآمد ارزی از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و همچنین ارز صادرکنندگان خرد به آنها ارز اختصاص یافته و در اولویت بعدی قرار دارد.
اما اخیرا دولت تصمیم گرفت تا برای کالاهای گروه سوم سیاست دیگری را در پیش بگیرد و آن ورود ارز ناشی از ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی به بورس و معاملات آن بر مبنای نرخی توافقی بود که این نرخ می‌تواند سومین نرخ تعیین شده برای واردات کالا باشد. بر اساس بخشنامه دولت کلیه صادرکنندگان به غیر از صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) اعلام شده، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمی به واردات کالاهای گروه سه که توسط وزارت صمت ابلاغ می‌شود، اختصاص دهند. آنها می‌توانند حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با نرخ رقابتی به واردکنندگان این گروه از کالاها واگذار کنند. نحوه فروش ارز حاصل از صادرات این قبیل از کالاها و واگذاری گواهی صادراتی آنها قرار بود که به موجب دستورالعملی توسط سازمان بورس و با همکاری بانک مرکزی به وزارت صمت ارائه شود.
گرچه توضیح مشخصی از هیچ یک از دستگاه‌های مربوطه درباره جزئیات معاملات ارز در بورس اعلام نشده و ساز و کار آن رسانه‌ای نشد، اما اخبار دریافتی از مسئولان مربوطه از این حکایت داشت که ظاهرا قرار است صادرکنندگانی که مشمول ارائه ارز خود در سامانه نظام یکپارچه ارزی(نیما) نمی‌شوند، بتوانند با دریافت برگه‌ای از بانک مرکزی ارز خود را در بورس معامله کرده و واردکنندگان آنها را خریداری کنند. آنچه که اعلام می‌شود این است که این برگه‌ها با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شود. تاکنون نیز نرخ مشخصی اعلام نشده و تنها معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرده که از هفته آینده قیمت جدیدی برای ارز شکل خواهد گرفت.
با این حال شنیده‌ها از این حکایت دارد که قیمت ارز که بر اساس نرخ بازار آزاد خواهد بود، بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان بوده و احتمالا ۶۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۸۰۰۰ تومان و بالاتر می‌رسد.
گرچه دولت و بانک مرکزی بعد از اجرای سیاست جدید ارزی خود از ۲۱ فروردین ماه رسما اعلام کردند که بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند، اما در هر صورت اگر قرار باشد که نرخ جدیدی برای ارز صادراتی خارج از ۴۲۰۰ تومان تعیین شود، رسما دلار چهار نرخی خواهد شد به گونه‌ای که در حال حاضر نرخ ۳۸۰۰ تومان برای کالاهای اساسی(شامل دریافت یارانه ۴۰۰ تومانی)، ۴۲۰۰ تومان برای وارداتی که در سامانه نیما مشمول دریافت ارز هستند، نرخ سوم در بورس تعیین می‌شود و نرخ چهارم همانی خواهد بود که در بازار آزاد وجود دارد.

سفر حج با ارز ۳۹۰۰
از سوي ديگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج با بیان اینکه طی رایزنی‌هایی که با رییس جمهور و رییس بانک مرکزی داشته‌ایم درصدد هستیم که ارز مبادله‌ای حذف شده را در مورد حجاج استفاده کنیم و حجاج با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند، گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها و با توجه به شعار سال، صلاح نیست زائران ما پول ایرانی به بازارهای عربستان ببرند و پول ملی را تحقیر کنند.
قاضی عسکر در ادامه با اشاره به تفاوت قیمت بازار ارز یادآور شد: با توجه به آشفتگی بازار ارز در این روزها، قیمت دلار بر روی اعزام حجاج نیز اثر گذاشت، اما با رایزنی‌های انجام شده با رییس جمهور و همچنین رییس بانک مرکزی قرار شد با وجود حذف ارز مبادله‌ای این امر برای حجاج مستثنی شود و از این رو حجاج ما بتوانند با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند.

ترديد در خريد طلا و سكه 
همچنين برخي كارشناسان با اشاره به نوسانات نرخ سكه و طلا در بازار معتقدند كه اخيرا ترديد در بين خريدار و فروشنده زياد به چشم مي خورد و به خاطر بي ثباتي، نوعي ركود در خريد و فروش احساس مي شود و مردم در خريد طلا و سكه و آينده نرخ آن دچار ترديد شده اند  و افزايش شديد نرخ در چند ماه اخير باعث شده كه عملا از بازار تقاضاي طلا و سكه خارج شوند. 
بهمن مهرکیش، فعال باسابقه بازار طلا و جواهر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که نرخ طلا بر اساس اُنس جهانی و ارز داخلی محاسبه می‌شود خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت دلار که ارز مبادلاتی در کشور محسوب می شود از ثبات و امنیت برخوردار نباشد، بالطبع نوسانات آن بر بازار طلا اثر مستقیم داشته و باعث تشنج در آن می‌شود. آشفتگی بازار طلا سبب شد تا مردم به سمت بازارهای کاذب دیگر حرکت کنند و با این تغییر نگرش دیگر ضرورتی برای خرید طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای وجود ندارد.
وی، سرگردانی تولید کننده و وارد کننده در محاسبه مقدار واحد طلا برای مدت مشخص در بازار ایران را به دلیل عدم ثبات ارز موجب استرس و تنش بازار طلا دانست و تصریح کرد: به دلیل این که قیمت دلار در کشور به خصوص در چند ماه اخیر نرخ ثابتی را تجربه نکرده پس فروشنده عمده نمی تواند مبلغ مشخصی را مدنظر داشته و این سردرگمی باعث دلسردی مردم برای خرید از این بازار می شود.
وی با اذعان بر این که طلا کالایی است که همچنان بعد سرمایه‌ای خود را حفظ کرده است، گفت: در صورتی طلا وجه سرمایه به خود خواهد گرفت که مشمول بعد زمان بعنوان مثال بازه 20 تا 30 ساله قرار گیرد ولی این که بخواهیم این کالا را در بازه چندماهه مورد ارزیابی سرمایه ای قرار دهیم و انتظار سودهی داشته باشیم کاری عبث و بیهوده است.
عبدالهیان سازنده طلا و جواهر با اشاره به این که طلا و جواهر حرفه و مهارتی است که نیاز به تخصص دارد خاطرنشان کرد: وجود افراد ناآشنا و آماتور در این گرایش شغلی باعث بروز عدم اطمینان مشتری، دادن قیمت های گمراه کننده و موجبات ناامنی بازار خواهد شد که نیاز دارد اتحادیه در این خصوص مشکلات را رفع کند.
وی، دستان خالی تولیدکننده از سهم ذخایر بی شمار کشور را متاثر از عدم شفاف سازی دستگاه ها در جامعه دانست یادآور شد: چرا بانک مرکزی ایران تاکنون آماری رسمی از میزان ذخیره طلای خود فرضاً از سال 1357 به بعد و یا اینکه چه میزان سکه عرضه کرده منتشر نکرده است؟
سازنده طلا و جواهر با اشاره به واردکننده های بی نام و نشانی که تنها به فکر منافع شخصی و سودجویی از وضعیت کنونی جامعه هستند گفت: ایران جزء کشورهایی است که نتوانسته خود را با صنعت طلا و جواهر دنیا تطبیق دهد چراکه وادات بی رویه و انحصاری در کشور دست تولیدکننده را در پوست گردو نهاده است.

تداوم سقوط بیت کوین

ارزش بیت کوین در آخرین معاملات به زیر ۶۰۰۰ دلار رسید تا بدین ترتیب این ارز مجازی ۶۰ درصد ارزش خود را در سال جاری از دست داده باشد.
به گزارش سی ان بی سی، بیت کوین که بزرگ‌ترین ارز مجازی جهان از نظر اندازه بازار محسوب می‌شود تا پایان آخرین معاملات به ازای ۵۷۹۹ دلار مبادله شد که کمترین سطح از نوامبر سال گذشته محسوب می شود. این ارز مجازی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۷ درصد ارزش خود را از دست داده است.
از سوي ديگر،‌ در بازار جهاني، دلار تا پایان معاملات هفتگی در بورس وال استریت به پایین ترین سطح ۳ روز گذشته خود در برابر یورو رسید.
به گزارش رویترز، پس از آن که سران اتحادیه اروپا در نشست خود بر سر رسیدگی یک پارچه تر به مساله پناهجویان به توافق رسیدند هر یورو با ۰.۸۳ درصد افزایش به ۱.۱۶۶۳ دلار رسید. شاخص دلار که نرخ برابری دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می گیرد با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۹۴.۶۶۳ واحد رسید.
با این حال دلار سه ماهه دوم سال را در حالی به پایان رساند که ارزش آن در برابر همتایانش ۵ درصد افزایش یافت که یکی از اصلی ترین دلایل آن، اتخاذ سیاست های عادی سازی بانک مرکزی آمریکا با سرعتی بیشتر از سایر بانک های مرکزی بود. در بین کشورهای نوظهور نیز پزوی مکزیک توانست به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود در برابر دلار برسد.
دلار کانادا نیز در برابر دلار آمریکا روندی صعودی داشت و به بالاترین ارزش ۱۰ روزاخیر خود رسید. این در حالی است که یوان چین نیز به مانند دلار روندی نزولی داشت و بزرگ‌ترین افت ماهانه خود را به ثبت رساند.