:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

اوراق گواهی سپرده سکه در بورس قابل معامله می‌شود

با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس، گواهی سکه‌های پیش‌فروش شده از طریق بورس قابل معامله شد. این اوراق در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی قابل خریدوفروش خواهند بود.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱
اقتصادگردان- بر اساس آمار منتشر شده تاکنون بیش از هفت میلیون قطعه سکه بهار آزادی به متقاضیان پیش‌فروش شده که بخشی از این سکه‌ها پیش از این در سر رسید تحویل شده است. گواهی‌های باقی‌مانده این اوراق، در ۲۲ سررسید مشخص با نماد "عسکه" تجمیع شده و در بورس قابل معامله خواهد بود.

پس از انتشار دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار متقاضیان می‌توانند خریدوفروش اوراق گواهی سپرده سکه در بورس را از طریق ۵۰ شعبه کارگزاری مفید در سراسر کشور انجام دهند. برای معامله گواهی‌های مذکور لازم است متقاضیان به شعب کارگزاری مفید مراجعه و ضمن احراز هویت درخواست فروش یا خرید صادر کنند.

مدارک لازم جهت فروش این اوراق شامل اصل کارت ملی، شناسنامه و گواهی سکه است. فرآیند اخذ کد بورسی برای تمام دارندگان اوراق با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس انجام شده است.

همچنین افرادی که قبلا از طریق بانک موفق به خرید اوراق پیش فروش نشده‌اند و می‌توانند با دریافت کد بورسی نسبت به خریدوفروش این اوراق اقدام کنند. دریافت کد بورسی با مراجعه به  شعب کارگزاری مفید و یا دفاتر پیشخوان منتخب طرف قرارداد با این کارگزاری در سراسر کشور امکان‌پذیر است. این کارگزاری شرایط ویژه‌ای فراهم کرده تا متقاضیان بتوانند به‌صورت حضوری، اینترنتی و  موبایل، خریدوفروش گواهی سکه را انجام دهند.

گفتنی است اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا حکم سکه فیزیکی را دارد و همه مردم به‌راحتی می‌توانند آن را بدون محدودیت خریدوفروش کنند. بانک مرکزی به‌دنبال آن است تا با کمک عرضه این اوراق در بورس به‌صورت بلندمدت و مستمر در بازار حضور پیدا کرده و تعادل موجود در روند معاملات و میزان عرضه و تقاضا را حفظ کند؛ کارگزاری مفید نیز در همین راستا خدمت‌رسانی به متقاضیان را آغاز کرده است.