:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

جزئیات طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بر اساس طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود هم عرضه و تقاضای سکه در بازار مدیریت می‌شود و هم از تصاحب مقدار هنگفت سرمایه در یک شب توسط یک فرد جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
اقتصادگردان- علی بختیار در رابطه با جزئیات طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود، بیان کرد: متاسفانه ما افرادی داریم که ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سکه پیش خرید کرده‌اند. در این طرح در واگذاری سکه‌ها محدودیت در نظر گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال اگر کسی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سکه پیش خرید کرده باشد، ۱۰ سکه را تحویل می‌گیرد و مابقی پول به آن باز می‌گردد.

وی در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی با هدفی که از پیش فروش سکه داشت این بود که بتواند عرضه و تقاضا را کنترل کند. اگر این تحلیل درست باشد باید توزیع متوازن انجام شود تا بتوان بازار را کنترل کرد، اما اگر سکه را به صورت نامحدود بفروشیم این اتفاق نمی‌افتد.

بختیار افزود: امروز ما می‌بینیم که ۷.۵ میلیون سکه توزیع شده است و یک نفر ۳۰ هزار سکه خریداری کرده است و یک شبه سرمایه هنگفتی در اختیار یک نفر قرار می‌گیرد. طرح دو فوریتی که ارائه شده هم خواسته بانک مرکزی را محقق می‌سازد و هم از رانت و اینکه سرمایه‌های هنگفتی در یک شب در اختیار یک فرد قرار گیرد جلوگیری می‌کند.

وی در پایان گفت: بر اساس این طرح حتی اگر افراد سکه پیش خرید کرده باشند جلوی واگذاری آن گرفته می‌شود. این طرح در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.