:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
متوسط هر متر مسكن در تهران 6.5 ميليون تومان

افزایش ۴۵ درصدی قیمت مسکن، كاهش معاملات، رشد اجاره درشهرها + گزارش كامل خرداد 97

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۷ به ۱۴.۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲.۱ و ۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۰.۴ درصد رشد نشان می‌دهد. سهم هزینه مسکن معادل ۳۳.۱ درصدمخارج خانوار است
کد خبر: ۱۱۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
اقتصاد گردان - متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خرداد ماه ۶۵.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۹ و ۴۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.


 حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که از مجموع ۱۴ هزار و ۸۸۶ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۳.۷ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با خردادماه سال قبل ۳.۱ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۹ درصد از کل معاملات ، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۸.۹ و ۸.۳ درصد در رتبه‌های  بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۷۱.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در خردادماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱، ۸، ۷، ۱۵ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۸.۴ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.



تحولات قیمت مسکن

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۷، معادل ۶۵.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۹ و ۴۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ (معادل ۶۳.۶ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۲۰ (معادل ۱۶.۶ درصد) تعلق دارد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۴۱.۸ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۲۹ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۳.۵ و ۲۶.۴ درصد افزایش نشان می‌دهند.

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷

در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۵.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۶۰.۱ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تحولات اجاره بهای مسکن

در خردادماه سال ۱۳۹۷ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۰.۴ درصد رشد نشان می‌دهد. سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) معادل ۳۳.۱ درصد است.