:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعدادی از مدیران بیمه‌ای در نامه‌ای به وزیر اقتصاد به دنبال تازه‌ترین تحولات صنعت بیمه خواستار شدند

انتخاب رییس بیمه مرکزی از بین مدیران فعلی

در روزهای اخیر به دنبال انتشار خبر خروج عبدالناصر همتی از بیمه مرکزی و انتصاب ایشان به عنوان سفیر ایران در چین فعالان صنعت بیمه و ناظران اقتصادی با این پرسش اساسی مواجه هستند که چه کسی سکان امور بیمه مرکزی به عنوان مقام ناظر را بر عهده خواهد گرفت و در شرایطی که مدیران صنعت بیمه و شرکت‌های مختلف انتظار دارند که فردی توانمند و محبوب و مورد قبول فعالان این صنعت انتخاب شود، آیا وزیر اقتصاد شخصی را از خارج صنعت بیمه برای مدیریت مهم‌ترین رکن صنعت بیمه انتخاب خواهد کرد یا فردی از بین مدیران بیمه مرکزی برای این منظور انتخاب خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
اقتصادگردان- احسان شمشیری _  در شرایطی که مدیران و فعالان صنعت بیمه در آستانه چهل و هفتمین سالروز تصویب قانون بیمه مرکزی ایران قرار دارند، این انتظار وجود دارد که در شرایط تحریم و خروج امریکا از برجام، شخصی در مدیریت بیمه مرکزی قرار گیرد که دارای نفوذ کلام در بین مسوولان کشور، آگاه به مسائل صنعت بیمه باشد و همچنین بتواند در مذاکره با شرکت‌های خارجی، بیمه‌های اتکایی اروپا و مدیریت شرکت‌های داخلی از کارآمدی و اثرگذاری مناسب برخوردار باشد و فعالان صنعت بیمه و تصمیم‌گیران کشور را در مسیر رفتار و عملکرد منطقی و عقلایی، پشتیبانی و راهنمایی کند تا نرخ‌ها و قانون و مقررات بیمه بتواند به عملکرد بهتر در عبور از تحریم‌های پیش‌رو کمک کند.

بیمه مرکزی به عنوان نهادی که قرار بود در قالب رگولاتور وظیفه تعمیم و هدایت صنعت بیمه را بر عهده بگیرد، اکنون با گذشت 47سال تبدیل به سازمان عریض و طویل دولتی شده که با وجود گذشت سالیان دراز از فعالیت خود با قوانین نیم قرن پیش اداره می‌شود و لازم است افرادی صاحب ذوق و با استعداد و توانمند در مسند مدیریت ارشد بیمه قرار گیرند. از همه مهم‌تر برای ایجاد همدلی و همراهی و افزایش کارایی لازم است که از خود مدیران فعلی صنعت بیمه و شخصی که با فراز و نشیب‌های بیمه در سال‌های اخیر آشنا بوده، انتخاب شود و از بین مدیران ارشد بیمه مرکزی یا مدیران شرکت‌های بیمه دارای مقبولیت شخصی را انتخاب کنند.

به گزارش «تعادل» در این رابطه مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌یی در نامه‌یی خطاب به وزیر اقتصاد از ایشان درخواست کردند تا رییس کل جدید بیمه مرکزی را از درون صنعت بیمه و از بین مدیران کارآمد و شناخته شده و بیمه‌یی انتخاب کند. همچنین برخی صاحب‌نظران معتقدند که مدیر بیمه‌یی به مسائل بیمه‌یی آگاه است و اگر فردی خارج از بیمه انتخاب شود، مدتی طول می‌کشد که مدیران و فعالان صنعت بیمه بتوانند درخواست و انتظارات خود را مطرح کنند و مدیر جدید بتواند موضوعات مورد نظر صنعت بیمه را به موقع و با کارایی لازم پیگیری کند. اما از آنجا که خود مدیران بیمه در جریان مشکلات قبلی، چالش‌ها و شاخص‌ها و همچنین اثر تحریم بر فعالیت‌ها هستند، در نتیجه مدیر بیمه‌یی بهتر می‌تواند شرایط را برای تحقق این برنامه‌ها فراهم کند.

این نامه که به امضای تعدادی از مدیران شرکت‌های بیمه امضا شده و از جمله امضاکنندگان نامه نام افرادی چون عباس‌زادگان از بیمه تجارت‌نو، کاردگر بیمه آسیا، بیانیان بیمه آرمان، شیرکانی بیمه سینا، تحسیری بیمه معلم، کریمخان زند بیمه نوین، آسوده بیمه اتکایی ایرانیان، ابراهیمیان بیمه ملت، اویارحسین بیمه پارسیان و... به چشم می‌خورد، خواستار آن شده‌اند که مدیران بیمه‌یی برای مدیریت صنعت بیمه و بیمه مرکزی انتخاب شود.

به اذعان کارشناسان، صنعت بیمه امروزه در شرایطی قرار دارد که دیگر توان آزمون و خطای مدیران را ندارد و فرصتی هم برای آموزش ضمن خدمت باقی نمانده است، زیرا بیمه در ایران صنعتی 83ساله است و برای خانواده بزرگ این صنعت چه دردی می‌تواند بزرگ‌تر از آن باشد که سکاندار نهاد ناظرش به آنچه در صنعت بیمه روی داده و آنچه قرار است، روی دهد اشراف وسیع و کامل نداشته باشد، زیرا هنوز وزارت اقتصاد برای تعیین گزینه نهایی جایگزین عبدالناصر همتی هم به نتیجه نرسیده است و تردید در خصوص گزینه‌هایی که اتفاقا بیمه‌یی هم نیستند، وجود دارد. براساس ماده ۲۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری اذعان دارد که رییس کل بیمه مرکزی ایران بالاترین مقام اجرایی و اداری بیمه مرکزی ایران است.

در ماده ۲۲ همین قانون آمده است که وظایف و اختیارات رییس کل بیمه مرکزی ایران، نظارت در اجرای این قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به آن، نمایندگی بیمه مرکزی ایران در مقابل اشخاص و موسسات دولتی یا خصوصی و دادگاه‌ها و سایر مراجع قضایی و غیر قضایی با حق توکیل و سازش و سایر اختیارات مندرج در ماده ۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی، تفویض قسمتی از اختیارات خود و حق امضا به قائم‌مقام یا معاونان یا روسا یا کارمندان و تعیین وظایف آنان، تقدیم گزارش وضع حساب‌ها و امور بیمه مرکزی ایران به مجمع عمومی، تقدیم گزارش عملیات و فعالیت‌های موسسات بیمه در ایران و شورای عالی بیمه است از سوی دیگر در ماده ۱۱ این قانون آمده که ریاست شورای عالی بیمه بدون شرکت در اخذ رای با رییس کل بیمه مرکزی ایران و در غیاب او با قائم‌مقام خواهد بود.

به‌عبارت دیگر، رییس کل بیمه مرکزی باید یک کارشناس بیمه‌یی تمام عیار باشد که با اشراف کامل به مسائل و موضوعات بیمه‌یی مشکلات و مصائب صنعت بیمه را دقیق و موشکافانه ببیند تا نه تنها ذره بین نظارت را به صورت دقیق بر عملکرد شرکت‌ها بگیرد بلکه در تعامل با نهادهای قانونگذار و تاثیرگذار بتواند نماینده ذی‌نفوذ و آگاهی از سوی صنعت بیمه باشد.