:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ایران رتبه پنج جهان در حمل و نقل جاده ای؛

بهره وری پایین پاشنه آشیل حمل و نقل و لجستیک کشور در بخش صادرات است

دومین همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک صادراتی با حضور جمعی از مدیران بخش خصوصی و شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل در محل نماشیگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
اقتصادگردان- این همایش که با برنامه ریزی و هماهنگی سازمان توسعه تجارت و با حضور وزارت راه و انجمن لجستیک ایران برگزار گردید با هدف بررسی جایگاه حمل و نقل در چرخه تجارت، نقش سرمایه گذاران خارجی در توسعه حمل و نقل صادراتی، نقش گمرکات، بنادر، مناطق آزاد و بیمه ها در توسعه فعالیت های تجاری و راهکارهای کاهش هزینه لجستیک تجاری، و اشاره به رویکردهای نوین صنعت لجستیک با مشارکت ذی نفعان این حوزه اجرایی شد.
در ابتدای این همایش فرهاد نوری مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه و تجارت ایران در سخنانی هم اندیشی در خصوص راهکارهای تسهیل و توسعه حمل و نقل در زمینه های جاده ای، دریایی، هوایی و ریلی را مد نظر این همایش دانست.
وی ادامه داد: در ساختار لجستیک صادرات موضوع مناطق آزاد، بیمه ها و شرکت های حمل و نقل و صادراتی بسیار مهم و در توسعه کار موثر است.
در بخش دیگری از این همایش رضا مسرور مدیرعامل منطقه منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت های جدید در بنادر کشور و معرفی مناطق آزاد برای توسعه فعالیت های تجاری به سایر کشورها، گفت: موضوع ترانزیت و تجارت بسیار حائز اهمیت است زیرا برای کشور ما ارز آوری به همراه خواهد داشت و در شرایط کنونی ایران نیاز به این مهم دارد.
وی افزود: منطقه آزاد انزلی از آن جهت که زیرساخت های مناسبی در آن ایجاد شده است می تواند یک فرصت مناسب برای فعالان اقتصادی باشد.
مسرور به کریدور شمال- جنوب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخشی اعظمی از صادرات و واردات اروپا از طریق کانال سوئز انجام می شود که حجم تناژی آن در حدود یک میلیارد تن است در حالیکه هزینه انتقال کالا از طریق این کانال بسیار زیاد و مسیر نیز طولانی است.
مسرور تصریح کرد: بندر کاسپین در ایران بهترین فضا برای معرفی به کشورهایی است که در حال حاضر برای تردد های ترانزیتی سوئز را انتخاب می کنند زیرا ما با هزینه کمتر و مسیر مطمئن تری می توانیم کالا ها را از آسیا به اروپا و بالعکس منتقل کنیم.
وی در مورد برنامه چین برای انتخاب مسیر جایگزین برای انتقال کالا های خود بهاروپا اشاره کرد و افزود: سالانه 120 میلیون تن کالای چینی از سوئز عبور می کند که سیاست جدید چینی ها انتقال 85 درصد این میزان به راهی جدید است.
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: مسیر کاسپین حدود 5 هزار کیلومتر راه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز کاهش می دهد و این مزیت می تواند به نفع کشور ما تمام شود.
وی افزود: چینی ها چند مسیر جایگزین برای سوئز معرفی کرده اند که اولی از قطب شمال، دومی از کشمیر پاکستان و سومی از آذربایجان به اروپا می رود و هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت هستند اما ما به ایشان کاسپین را معرفی می کنیم که از مسیر ریلی کالاهای صادراتی را به ترکیه و اروپا منتقل خواهد کرد.
یکی دیگر از مدیرانی که در این همایش سخنرانی کرد، علی اکبر غنجی از کشتیرانی ایران بود که نبود مدیران ارشد و نمایندگان مجلس  در همایش های تخصصی را دلیل بی اثر بودن هم اندیشی های رخ داده دانست و افزود: حمل و نقل دریای یکی از ارزانترین سیستم های ترانزیتی است که در کنار ارزان بودن، ایمنی، قابلیت حجم بالای جابه جایی و دوستدار بودن محیط زیست را می توان به عنوان بخش دیگری از مزیت های آن عنوان کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر تامین سوخت کشتی های ایرانی در داخل و خارج از کشور دشوار شده است و ما در تامین نیاز ارزی نیروی انسانی خود نیز با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.
غنجی تاکید کرد: دوستان باید بدانند که رقبای ما در منطقه منتظر نمی مانند تا ما به خود بیاییم و حتما فعالیت های آنها هر سال توسعه بیشتری می یابد.
در پایان این همایش دکتر الناز میان دوآبچی که به عنوان پژوهشگر از سوی سازمان توسعه تجارت برای آسیب شناسی موضوع لجستیک و حمل و نقل انتخاب شده بود در خصوص نتایج پژوهش خود گفت: در پژوهش های انجام داده معلوم شد که رتبه حمل و نقل دریای و جاده ای ما در میان سایر کشورهای جهان 71   است که اساسا رتبه مناسبی است و همچنین کشتیرانی ایران نیز رتبه 19 را در جهان دارد.
وی افزود: بی شک این نتایج نشان می دهد ما ناوگان مناسبی در دریا و جاده داریم اما هنوز کافی نیست یعنی در بخش جاده ای میزان ناوگان فعال ایران نصف ترکیه است.
میان دوآبچی بهره وری پایین را مشکل اساسی بخش حمل و نقل ایران دانست و افزود: در شبکه بزرگراهی آسیا قرار است 11 هزار کیلومتر از مسیر های ترانزیتی ما نیز معرفی شود و در این شرایط باید فکری به حال بهره وری کم و تعداد ناوگان فعال کشور کرد.
گفتنی است در پایان این همایش بخش از مدیران بخش خصوصی حاضر در همایش از به مشورت گرفته نشدن توسط نهادهای دولتی برای تصمیم گیری در حوزه ترانزیت انتقاد کردند اما حرکت سازمان توسعه تجارت در همراهی با  بخش خصوصی و هم اندیشی با این بخش مثبت ارزیابی کردند.