:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
پيش بيني كاهشي انس طلا در نظر سنجی کیتکو

رشد قیمت سکه تا 2.8 ميليون؛ دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده ۲۶ تیرماه جاری

سيستم بانكي با امضا تفاهم نامه در توزيع سكه به دنبال اعتماد عمومی در جهت ثبات بازار و کاهش قیمت سکه است. كميجاني افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و سایر اتفاقات و انتظاراتی تاثیر گذار دانست وخاطرنشان ساخت: باید هر چه سریعتر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شود.در کنار آن بانکها و کارگزاران عرضه سکه مشخص شده و اطلاع رسانی لازم برای مردم و خریداران سکه صورت گیرد
کد خبر: ۱۱۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
اقتصاد گردان   -  در شرايطي كه نرخ انس طلا در بازار جهاني طبق هفته هاي اخير تقريبا ثابت بوده و 1269  اعلام شده است، قیمت سکه طرح جدید در روز يك شنبه 3 تيرماه 97 بازار  تهران به ۲ میلیون و ۸۲۰هزار تومان افزايش يافت 




 همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۸۳ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز  شنبه، ۲ میلیون و ۶۶۳ هزار تومان داد و ستد شد.از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۹۲ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه، یک میلیون و ۳۸۲ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۳۴ هزار  و پانصد تومان رشد قیمت نسبت به روز شنبه ۷۴۴ هزار و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.
بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رشد نسبت به روز شنبه با قیمت ۴۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۲ هزار و ۹۳۰ تومان رشد ۲۵۲ هزار و ۱۱۰تومان قیمت خورد.
 در بازار ارز نيز، قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴ هزار و ۲۵۱ تومان تعیین شد. نرخ هر یورو نیز بدون تغییر ۴ هزار و ۹۵۳ تومان هر پوند نیز بدون تغییر به ۵ هزار و ۶۳۸ تومان قیمت‌گذاری شد.

جلسه ویژه ارزی در ریاست جمهوری و نرخ ارز صادركنندگان خرد 

عصر يكشنبه 3 تير 97 جلسه ویژه ارزی برای اتخاذ سیاست های جدید ارزی در ریاست جمهوری  برگزار شد تا نرخ ارز صادرکنندگان خُرد بررسي و اعلام شود. 
براين اساس، سیاست‌های جدیدی در خصوص نرخ ارز گرفته می‌شود که این جلسه در دفتر آقای روحانی در حال برگزاری است. براساس بخشنامه جدید دولت هزینه‌های حمل و نقل بار به صورت هوایی و دریایی و... براساس ارز تک نرخی (دولتی) محاسبه می‌شود. براین اساس سازمان ها که وظیفه حمل و نقل را برعهده دارند خدمات خود را با نرخ دولتی محاسبه می‌کنند و دستگاه‌های ناظر باید در این زمینه نظارت های لازم را داشته باشند.دولت برای صادر کنندگان اجباری به ارائه ارز خود به نرخ ارز دولتی ندارند.
در روزهای گذشته صادرکنندگان به ما اعلام کردند که نمی‌دانند که باید نرخ ارز صادراتی خودرا با چه قیمتی محاسبه کنند که این امر در دولت در دست بررسی است و بزودی اعلام می‌شود. گفته شده این نرخ توسط اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهوری اعلام رسمی خواهد شد.

اعتماد عمومی، ثبات بازار و کاهش قیمت سکه 

همچنين در آستانه دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده (۲۶ تیرماه جاری)، جلسه هماهنگی بانک مرکزی با سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد.
در این نشست که با حضور اکبر کمیجانی قائم مقام، سیدمحمود احمدی دبیرکل و پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و نمایندگان سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد، تمهیدات لازم برای این مهم اندیشیده و تفاهم نامه در این زمینه توسط حاضران امضاء شد.
همچنين مقرر شد در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش فروش حاوی جزییات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و ...اقدام شود.
همچنین در زمینه اطلاع رسانی دقیق در مورد عرضه سکه و چگونگی تبدیل آن به گواهی سکه، مقرر شد اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و بورس در اختیار مردم و ذی نفعان قرار گیرد.
دکتر کمیجانی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تضمین تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی و اعتمادسازیها در این راستا تاکید کرد: امیدواریم اعتماد عمومی، بازار ثانویه پررونقی را ایجاد کرده و بر ثبات بازار و متعادل شدن قيمت ها موثر واقع شود. 
قائم مقام بانک مرکزی در ادامه افزود: در حال حاضر،  مولفه¬هاي مختلف بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته اند و برآیند نیروها به گونه ای بوده که سکه را چه در بازار آتی و چه در بازار جاری، با قیمت بالاتری روبه رو کرده است. 
وی همچنین افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و سایر اتفاقات و انتظاراتی تاثیر گذار دانست وخاطرنشان ساخت: باید هر چه سریعتر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شود.در کنار آن بانکها  و کارگزاران عرضه سکه مشخص شده و اطلاع رسانی لازم برای مردم و خریداران سکه صورت گیرد .
کمیجانی افزود: خریداران سکه‌های طلا از طیف‌های مختلفی تشکیل شده اند از فعالان این بازارگرفته  تا افرادی عادی که صرفا چند قطعه سکه پیش خرید کرده و چندان نسبت به فراز و فرود بازار و مکانیزم عرضه و فروش سکه آگاهی ندارند. بنابراین وظیفه ماست که اطلاعات لازم را در اختیار مردم و رسانه قرار دهیم و باید هر چه در توان داریم را عرضه کنیم تا اعتماد در بین مردم دوچندان شود .
وی ضمن تاکید بر این که عرضه اوراق سکه در اصلاح قیمت و شتاب آن موثر است و می تواند نظم و آرامش ایجاد کند، افزود:  بانک مرکزی از آمادگی لازم برای پیش فروش های مجدد سکه از طریق بانک کارگشایی یا شیوه کنونی برخوردار است و با شروع عملیات عرضه سکه، جلسات هماهنگی در این زمینه با جدیت بیشتری از سر گرفته خواهد شد.
در ادامه نشست، سید‌محمود احمدی دبیرکل بانک نیز گزارش جامعی در مورد اقدامات و هماهنگیهای انجام شده ارایه کرد. 
احمدی در عین‌حال که تاکید کرد هیچ مشکلی برای عرضه سکه وجود ندارد و ۸ میلیون سکه پیش فروش شده مهیاست و تاخیرهای موردی در موعد ثبت نام بخاطر کسب آمادگیهای لازم بود، افزود: بانک مرکزی علاقه‌مند است تا گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.
احمدی در ادامه خواستار هوشیاری تمامی دست اندرکاران اجرای طرح شد و گفت: همه عوامل، با تمامی توان و نیرو  برای نیل موفقیت در صحنه حضور داشته باشند. 
قربانی معاون اقتصادی بانک نیز همراهی مردم را مهمترین گام در نیل به موفقیت هر طرح برشمرد و تاکید کرد: مهمترین نکته‌ای‌که باید به اطلاع مردم برسد این است که این اوراق، عین سکه بوده و در هر زمان قابل معامله هستند. اگر مردم نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.
در ادامه نشست هم نمایندگان بورس‌کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ضمن ارائه اطلاعات لازم برای بسترسازی های نرم افزاری و ظرفیت‌های سامانه ای برای تحویل سکه های پیش فروش شده، دیدگاه ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوع مطرح و با امضای تفاهم نامه ای، همسویی خود را با سیاستهای بانک مرکزی اعلام کردند.

نظر کارشناسان بازار در نظر سنجی کیتکو

کالین سیزینسکی رئیس استراتژیست بازار در SIA نظر ناموفق خود را در هفته قبل تغییر داد و به صعود امیدوتر شد.
طلا به موقعیت بیش فروش رسیده است و کندل چکش در چارت آن مشاهده می شود. در سمت دیگر واگرایی منفی در چارت دلار به وجود آمده با تمام اخبار از سوی بانکمرکزی وجنگ تجاری ، فکر میکنم طلا و دلار هر دو در صدد اصلاح بر آیند.
کن موریسون ویراستار خبرنامه موریسون نیز نظر صعودی داشت " تمایلات طلا از دسامبر 2016 به پایین ترین حد خود رسیده بود و در حال حاضر بازار میتواند طلا را به مقاومت های 1288 و 1305 برساند
دنیل پاویلونیز بروکر ارشد کالا در RJO نیز به دنبال اصلاح بود  دلار ضعیف خواهد شد و برای فلزات نقش حمایتی خواهد داشت
در این حین جیم وایکوف تکنیکالیست ارشد کیتکو طلا را در نقطه ای پایین تر در این هفته دید.
رالف پرستون رئیس Heritage West Fanincial نیز پتانسیل ضعف طلا را بیشتر از سناریوی رشد آن پیش بینی کرد و دلایل آن را ضعف طلا در شکست مقاومت های  خود بیان کرد.

اقدامات اساسي دولت در جهت كنترل بازار ارز و طلا

همچنين معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور از اقدامات مهم دولت به منظور كنترل كردن بازار ارز و طلا در كشور خبر داد و گفت: مقدار منابع ارزي، بيش از مصرف است و هر كس كه نياز به ارز دارد مي‌تواند دلار ۴۲۰۰ توماني خريد كند ولي در مقابل بايد كالايي كه با استفاده از آن ارز تهيه شده را مشخص كند.

وجه تضمین سکه آتی ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شد

همچنين  بورس کالا با صدور اطلاعیه ای رسما از افزایش ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا از فردا دوشنبه چهارم تیرماه ۹۷ خبر داد.
بر اساس این اطلاعیه از دوشنبه ۴ تیرماه ۹۶ وجه تضمین اولیه قرار داد آتی سکه طلا با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال این بازار در روزهای اخیر، پس از اتمام روز معاملاتی معادل با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد.
بر اساس این گزارش، به این ترتیب وجه تضمین در بازار قرارداد آتی سکه طلا به همراه وجه تضمین اضافی در مجموع به ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
همچنین بورس کالا تنها سه روز قبل از این با افزایش وجه تضمین اولیه آنرا معادل با ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرده بود که به همراه وجه تضمین اضافه این رقم در مجموع به ۷ میلون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت.
لازم به ذکر است، با وجود افزایش ۱۰۳ درصدی وجه تضمین اولیه برای قراردادهای آتی سکه طلا در اطلاعیه جدید بورس کالا، مجموع این رقم با احتساب وجه تضمین اضافی نسبت به اطلاعیه قبلی تنها یکصد هزار تومان افزایش یافته است.