:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
توافق اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید نفت

ادامه مخالفت ایران با فرصت طلبی عربستان

اوپک با روسیه و سایر کشورهای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید جهانی نفت، روز شنبه موافقت کردند تولیدشان را از ژوییه افزایش دهند و عربستان سعودی وعده داد میزان عرضه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد اما به رقم خاصی اشاره نکرد.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
اقتصادگردان- به نقل از رویترز، اوپک با افزایش اندک تولید نفت از ماه آینده موافقت کرد، اما این گروه هدف مشخصی را ارائه نکرده که باعث شده معامله‌گران درباره میزان تولیدی که اضافه خواهد شد در حدس و گمان بماند.

اعضای اوپک در نشست رسمی خود در روز جمعه با افزایش تولید موافقت کرده بودند، اما هدف تولید مشخصی در بیانیه پایانی نشست آنها اعلام نشد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، درباره میزان نفتی که اوپک به بازار عرضه خواهد کرد، واکنش نشان داد و پس از اعلام تصمیم اوپک در روز جمعه در حساب توییتری خود نوشت: امیدوارم اوپک تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. باید قیمت‌ها پایین نگه داشته شود.

آمریکا، چین و هند از تولیدکنندگان نفت خواسته‌اند به منظور جلوگیری از کمبود عرضه که به رشد اقتصادی جهانی لطمه خواهد زد، نفت بیشتری عرضه کنند.

اوپک و غیراوپک پس از ماه‌ها کاهش بالاتر از سهمیه تعیین شده، در بیانیه نهایی خود اعلام کردند که با بازگشت به سطح پایبندی ۱۰۰ درصد میزان عرضه خود را افزایش خواهند داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اظهار کرد: کشورهای اوپک و غیراوپک احتمالا به اتفاق یکدیگر تولیدشان را یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های آینده افزایش خواهند کرد که معادل یک درصد از عرضه جهانی است.

کمیته اوپک و غیراوپک سهمیه تولید جدید را اختصاص می‌دهد

فالح گفت: اوپک و متحدانش تحت توافق افزایش عرضه به میزان یک میلیون بشکه در روز، سقف تولید نفت هر کشوری را بر اساس توانایی آن کشور برای تولید بیشتر تنظیم می‌کنند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: تخصیص سهمیه تولید از سوی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک به ریاست عربستان تعیین خواهد شد. اعضای این کمیته متشکل از شش کشور شامل عربستان سعودی، روسیه، کویت، الجزایر، الجزایر و عمان هستند و بجز ونزوئلا، سایرین ظرفیت تولید شناور دارند.

فالح در کنفرانسی پس از دیدارهای کشورهای اوپک و غیراوپک گفت: این کمیته تخصیص این حجم افزایش میان اعضا را هماهنگ خواهد کرد و به تقاضای رو به رشد در نیمه دوم سال پاسخ می‌دهد تا از داغی بیش از حد بازار جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: اگرچه به مواضع سایر اعضای اوپک احترام می‌گذارد اما اصل بزرگتری که وی به آن اهمیت بیشتری می‌دهد، نیازهای بازار است. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، تولیدش را صدها هزار بشکه افزایش خواهد داد، اما رقم دقیق بعدا تصمیم گرفته خواهد شد.

فالح گفت: ما پیش از آمدن به وین و حضور در این دیدار، تجهیزات آرامکو را بسیج کردیم.

وزیر انرژی روسیه: توافق عرضه اوپک منطقی است

وزیر انرژی روسیه روز شنبه با تصمیم اوپک برای افزایش عرضه نفت از طریق کاهش سطح پایبندی بیش از حد خود به توافق کاهش تولید موافقت کرد. الکساندر نواک گفت: این تصمیم مرتبط با پیشنهادهایی بود که در نشست روز پنج‌شنبه کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک بررسی شد. تصور می‌کنم که افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید منطقی است.

نواک همچنین اظهار کرد: کشورش در نیمه دوم امسال ۲۰۰ هزار بشکه در روز بر تولیدش اضافه خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به این‌که تا چه حد فشار دونالد ترامپ در گرفتن این تصمیم برای افزایش عرضه موثر بوده است، گفت: روشن است که ما تحت تاثیر توییت‌های وی قرار نداریم، اما مبنای اقدامات ما بررسی‌های عمیق بازار بوده است.

مخالفت ایران با فرصت طلبی عربستان سعودی

ایران که سومین صادرکننده بزرگ اوپک است، پیش از این درخواست ترامپ برای افزایش تولید نفت از سوی اوپک را رد کرده و وی را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها با وضع تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا خوانده بود.

ترامپ در ماه مه ایران را هدف تحریم‌های تازه قرار داد و ناظران بازار انتظار دارند تولید نفت ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ به میزان یک سوم کاهش پیدا کند. این به معنای آن است که ایران برخلاف عربستان سعودی، از توافق اخیر برای افزایش تولید سودی نمی‌برد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اظهار کرد: افزایش واقعی تولید به ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالغ می‌شود، زیرا عربستان سعودی اجازه ندارد به جای ونزوئلا که تولیدش در ماه‌های اخیر به شدت افت کرده است، نفت بیشتری تولید کند.

وی به آرگوس مدیا گفت: هر کشوری که کمتر از سهمیه خود تولید کرده می‌تواند نفت بیشتری تولید کند در حالی که سایرین چنین اجازه‌ای نخواهند داشت. این به معنای آن است که عربستان سعودی می‌تواند تولیدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

اما فالح اظهار کرد: تخصیص دوباره سهمیه‌ها نبایستی دقیق باشد که به معنای آن است که سعودی‌ها می‌خواهند کمبود عرضه ناشی از تولید کمتر دیگران را جبران کنند.

فالح گفت: برخی از این کشورها قادر نخواهند بود تولید ‌کنند و سایرین این کار را خواهند کرد. وی همچنین عنوان کرد: اوپک ممکن است پیش از نشست رسمی بعدی خود که تاریخ آن سوم دسامبر تعیین شده است، یک دیدار فوق‌العاده برگزار کند یا در میزان عرضه خود در سپتامبر که کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دیدار خواهد کرد، در صورت کاهش بیشتر عرضه جهانی به دلیل تحریم‌های ایران تغییراتی صورت دهد.

اوپک و متحدانش از سال گذشته در پیمانی برای محدودیت‌عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز شرکت کرده‌اند.

این تدابیر کمک کرد بازار نفت در ۱۸ ماه گذشته تعادل خود را باز یابد و قیمت‌های نفت از حدود ۲۷ دلار در سال ۲۰۱۶ به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه در سال جاری صعود کرد، اما اختلالات غیرمنتظره در ونزوئلا، لیبی و آنگولا کاهش تولید این گروه را در ماه‌های اخیر به حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز رساند.

فالح هشدار داد: جهان در نیمه دوم امسال ممکن است با حداکثر ۱.۸ میلیون بشکه در روز کمبود عرضه روبه‌رو شود.

ایران: در صورت پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک میزان عرضه افزایش چندانی ندارد

ایران روز شنبه گفت: اگر اوپک و متحدانش به توافق نفتی به شکل صحیحی پایبند بماند دنیا شاهد عرضه قابل توجهی به بازار نخواهد بود.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، به رویترز گفت: هیچ‌گونه تخصیص مجدد سهمیه تولید در دیدار مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در روز شنبه یا دیدار یک روز قبل اعضای اوپک مورد توافق قرار نگرفت.

کاظم‌پور گفت: چنین چیزی وجود ندارد. ممکن است برخی از کشورها چنین اقدامی کنند، اما این برخلاف توافق خواهد بود.

اظهارات مذکور نشان می‌دهد که با وجود دیدار وزیران نفت ایران و عربستان سعودی پیش از آغاز دیدار رسمی اوپک، اختلافات میان این دو کشور همچنان ادامه دارد.

ونزوئلا در ماه‌های اخیر بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین سهمیه تعیین شده از سوی اوپک، نفت تولید کرده است، اما از دیدگاه ایران، سایر کشورها نباید این کمبود عرضه را پوشش دهند.

کاظم‌پور گفت: آنها نمی‌توانند بیایند و بگویند ونزوئلا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید کمتری داشته و اکنون که این کشور نمی‌تواند به میزان تعیین شده تولید کند، ما اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: اگر کشورها به سهمیه خود پایبند باشند تولید به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماه نخست پس از این توافق و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اواخر سال افزایش خواهد یافت که کمتر از یک میلیون بشکه در روز است که از سوی فالح و برخی دیگر از وزیران مطرح شده است.

ایران از اوپک درخواست کرده بود با خواسته رییس جمهور آمریکا برای افزایش عرضه نفت مخالفت کند و استدلال کرده بود که ترامپ با وضع تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، عامل افزایش اخیر قیمت‌های نفت بوده است.

به گفته کاظم‌پور، تولید ونزوئلا در سه تا چهار ماه آینده بهبود خواهد یافت که دلیل دیگری برای این است که سایر تولیدکنندگان نباید دست به کار شده و کمبود عرضه دیگران را جبران کنند.