:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

درخواست نفتی آمریکا از ژاپن بر علیه ایران

مقامات آمریکایی در دیدار خود با سران ژاپنی تقاضای توقف کامل خرید نفت از ایران را از چشم بادامی ها کردند
کد خبر: ۱۱۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
اقتصاد گردان - به گزارش بلومبرگ انگلیسی، واشنگتن از توکیو درخواست کرده که تمام خرید نفتی خود از ایران را متوقف کند و از همپیمانان خود خواست که به تمام فعالیت های تجاری خود با ایران پایان دهند.

همچنین این درخواست ایالات متحده از مقامات ژاپنی در دیدار اخیر آمریکایی ها در توکیو صورت گرفت؛ اما همچنان تصمیمی در اینباره از سوی ژاپنی ها اتخاذ نشده و مذاکرات در اینباره ادامه خواهد داشت.

این اقدام واشنگتن حاکی از آن دارد که مواضع دولت آمریکا نسبت به ایران سخت تر از سال ۲۰۱۲ میلادی است. ۶ سال پیش قبل از توافق هسته ای، ایالات متحده از همپیمانان خود خواسته بود که خرید نفتی خود از ایران را کاهش دهند؛ اما اینبار خواهان توقف کامل خرید نفتی از ایران است.

ژاپن چهارمین مشتری بزرگ نفتی ایران است که به طور متوسط روزانه ۱۷۲ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند که معادل ۵.۳ درصد از کل مصرف ژاپن است. پیش از این پالایشگاه های ژاپنی اعلام کرده بودند که می توانند نفت ایران را با نفت خام دیگر کشورهای خاورمیانه جایگزین کنند؛ این در حالی است که پالایشگاه های ژاپنی به طرز خاصی با نفت خام ایرانی سازگار هستند.

برخی از تحلیل گران اقتصادی بر این باور هستند که این درخواست آمریکا به عنوان یک تاکتیک مذاکره ای قبل از شروع مذاکرات میان ایالات متحده و ژاپن است. بر همین اساس، «استارو یوشیاد» تحلیل گر بازار بورس کالا در مصاحبه ای با بلومبرگ انگلیسی گفت: حتی اگر آمریکا از ژاپن بخواهد که واردات نفت خام از ایران را به طور کامل متوقف کند، یک مانع بسیار بزرگ است که ممکن بعدا درخواست خود را تقلیل دهد و این به معنی آن است که در ابتدا آمریکا یک درخواست بزرگی را به ژاپن قبل از اینکه ژاپن به دنبال پیدا کردن راهی برای مذاکرات باشد، ارائه می دهد