:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
۳۰۰ جلد صندوق ذخیره فرهنگیان

هشدار رییس قوه قضاییه به سپرده گذاران بانکی، گمرکات سختگیرانه تر عمل کنند، تخلفات ورود ۵۰۰ خودرو

رئیس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با فساد اقتصادی را بسیار جدی و اثر گذار دانست و به سپرده گذاران بانکی هشدار داد که پرداخت سود های غیر متعارف به معنای آن است که موسسه روزی به مشکل می خورد.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
اقتصاد گردان -  آیت الله آملی لاریجانی افزود : این برخورد در پرونده سه هزار میلیاردی آریا و نظیر آن قابل مشاهده است اما فساد باید از سرچشمه بسته شود دیگر دستگاه ها هم باید وظایفشان را به درستی انجام دهند تا جرمی شکل نگیرد.

وی برای مثال به صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت : تا کنون پرونده این موسسه مالی اعتباری به ۳۰۰ جلد رسیده است گزارش شده در موسسه ای دیگر مدیران برای اینکه منبع پولی نامعلوم شود مبلغی را به پاکستان ارسال و دوباره وارد کشور کرده اند. آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: در بحث معوقات بانکی قبول داریم که برخی وام های کلان دریافت و به بانک پس نداده اند همه این معوقات عمدی صورت نگرفته برخی هم بنا به تلاطمات اقتصادی نتوانسته اند ادای دین کنند.

قوه قضاییه بیشترین سهم را در حل مشکل موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز دارد

رئیس قوه قضاییه گفت: این موسسات بیش از ۳۰ سال خارج از نظارت بانک مرکزی بودند و نظارت دقیقی بر آنها نبود که سیاست نادرستی بود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه گفت : بانک مرکزی زمانی که اعلام می کند سود سپرده ۱۵ درصد است برخی موسسات ۳۰ و حتی بیش از ۴۰ درصد سود داده اند و سپرده گذاران باید متوجه می شدند که این نرخ سود مشکل دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: سپرده گذار هر جا دید بیش از متعارف سود می دهند بدانند آن موسسه روزی به مشکل می خورد.

وی گفت: در وضع کنونی اقتصاد کشور سودهای ۲۵ ، ۳۰ و ۴۰ درصد امکان پذیر نیست اما گاهی طمع افراد تحریک می شود و به این موسسات مراجعه می کنند .

آملی لاریجانی افزود دولت تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حل مشکل موسسات اعتباری غیر مجاز هزینه کرده است و قوه قضاییه نیز در همان مراحل نخست همه اموال آنها را توقیف کرد .

وی گفت: قوه مجریه واقعا به میدان آمده اما باید مسئله موسسات غیر مجاز حل شود و نباید دستگاه های اجرایی کشور را با این مشکل روبرو کرد .

رئیس قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه سهم خود را در برخورد قاطع با متخلفان توقیف اموال آنها و کمک به قوه مجریه و مقننه خوب ادا کرده است.

آملی لاریجانی گفت: باید اموال توقیف شده را به بانک مرکزی و قوه مجریه بدهیم تا بتوانند بخشی از طلب ها را برگردانند .

وی با بیان اینکه قوه مجریه امروز تا سقف یک میلیارد تومان را می تواند پرداخت کند ،افزود: تا اینجا هم بعید می دانم پرداختی ها قوه مجریه باز گردد چه برسد به پرداخت هایی که بیش از یک میلیارد تومان باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت : وظیفه اصلی قوه قضاییه برخورد با متخلفان موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است .

آملی لاریجانی افزود: با این موسسات مانند فرشتگان و مولی الموحدین تخلفات بزرگ و گسترده ای انجام داده و اموال مردم را هدر داده بودند برخورد کرده ایم.

وی گفت: هیات مدیره و مسئولان این موسسات زندانی هستند اما زندان این افراد مشکل مالباختگان را حل نمی کند .

رئیس قوه قضاییه افزود: بر این اساس قوه قضاییه مسئولیتی فراتر را برای خود ترسیم و در جلسات متعدد با بانک ها و نهادهای دیگر از مقام معظم رهبری برای حل مشکل این افراد استمداد کرد.

آملی لاریجانی گفت: اگر اجازه رهبر معظم انقلاب نبود برای حل مسئله مالباختگان به مشکل بر می خوردیم .

گمرکات برای ورود کالای قاچاق سختگیرانه تر عمل کنند

وی گفت : مبادی ورودی و گمرکات باید مانع ورود کالاهای قاچاق شوند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز باید از این مسئله جلوگیری کنند .

رئیس قوه قضاییه افزود: البته سازمان بازرسی کل کشور و دادستان ها در این مسئله وارد شده اند اما گمرک ها باید بسیار سختگیرانه تر عمل کنند .

آملی لاریجانی با بیان اینکه اسناد جعلی از متولیان در گمرکات کشف کرده ایم، گفت : اختلافی بین نظر قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی در این زمینه وجود دارد که در حال رسیدگی است اما نظر نهایی با قوه قضاییه است .

تخلفات اساسی در ورود ۵۰۰ دستگاه خودرو

وی افزود: درباره ورود ۵۰۰ دستگاه خودرو معتقدیم تخلفات اساسی در این زمینه انجام شده است اما گمرکات نامه نوشته اند که تخلفی انجام نشده است .

رئیس قوه قضاییه گفت: ما اصرار نداریم جرم را برای کسی اثبات کنیم اما ادله نخست نشان می دهد تخلف اساسی انجام شده است و نظیر آن نیز کم نیست .

آملی لاریجانی افزود: اگر دولت در گمرکات و ثبت سفارش ها دقت کامل انجام دهد سرریز تخلف ها به قوه قضاییه کمتر می شود و این قوه می تواند برخوردهای خود را با متخلفان بهتر انجام دهد.