:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

نرخ سود وام اشتغال روستایی اعلام شد

معاون وزیر کار با اعلام نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی گفت: تاکنون ۹۷ هزار آبادی و ۴۴ هزار روستا برای اجرای این طرح در کشور شناسایی و مشخص شده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
اقتصادگردان- عیسی منصوری با اشاره به آغاز اجرای طرح اشتغال روستایی در روستاهای کشور، گفت: در هر استانی حداقل سه روستای پایلوت برای اجرای طرح و مداخلات توسعه‌ای در نظر گرفته شده است اما پرداخت وام اشتغال تاکنون در چند هزار روستا عملیاتی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که سود تسهیلات اشتغال روستایی چقدر است؟ گفت: سود وام برای روستاییان مناطق مرزی ۴ درصد، برای مناطق معمولی ۶ درصد و برای نواحی صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در آن‌ها و شهرک‌های صنعتی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است.

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در ادامه درباره اولویت پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که در قالب تعاونی وارد طرح شوند، گفت: برای این کار ۱۱ استان مرزی را به معاونت امور تعاون وزارتخانه دادیم تا هم از ظرفیت تجارت مرزی توسط تعاونی‌های مرزنشین استفاده شود و هم تقسیم کاری صورت گرفته باشد و تعاونی‌های مرزنشینان ارتقاء یابند.

منصوری خاطرنشان کرد: در مناطق دیگر هم بحث روستا-تعاون را مطرح کرده‌ایم و هر کسی به شکل تعاونی در این طرح وارد شود و همکاری کند، در سامانه اشتغال روستایی مسیر آسان‌تری را طی خواهد کرد.

به گفته وی در حال حاضر ۹۷ هزار آبادی و ۴۴ هزار روستا شناسایی و حدود ۵۰۰۰ روستای کانونی که بیشترین داد و ستد را با روستاها همجوار دارد، برای این امر مشخص شده‌اند.

معاون وزیر کار از طرح یک روستا ـ یک محصول، روستای بدون بیکار و طرح تامین مالی خرد به عنوان طرح‌هایی نام برد که در روستاهای مذکور اجرا خواهد شد.

طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها و رفع بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری می‌شود

سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی به تصویب رسید که از این میزان حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به عنوان پشتوانه اجرای طرح روستا-تعاون با اولویت مناطق مرزی و عشایری و برای اشتغال در مناطق محروم روستایی و عشایری و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شد.