:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کشاورزیان:

سرعت مجاز در بزرگ‌راه‌ها باید کاهش یابد

مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است با توجه به شرایطی که در بسیاری از بزرگراه‌های ایران وجود دارد، کاهش سرعت مجاز در این راه‌ها می‌تواند به بالا رفتن ایمنی و کاهش تصادفات کمک کند.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
اقتصادگردان- داود کشاورزیان اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای کاهش میزان تلفات رانندگی در جاده‌های ایران صورت گرفته، هنوز آمارهای موجود با استانداردهای جهانی فاصله دارد و با توجه به کاهش سرعت پایین آمدن آمار تلفات در سال های اخیر، می‌توان گفت که این عدد به هسته سخت خود رسیده و برای عبور از آن باید سیاست‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

رییس سابق سازمان راهداری با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در این سازمان برای اعمال سیاست‌های جدید در این حوزه، توضیح داد: در ماه‌های پایانی مسئولیت بنده در سازمان راهداری پیشنهادی را ارائه کردیم که بر مبنای آن سرعت مجاز در بزرگراه‌های ایران کاهش می یافت. مقدمات لازم برای طرح این موضوع در کمیسیون ایمنی راه ها طی شد اما با جابجایی های صورت گرفته اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.

وی درباره چرایی ارائه این پیشنهاد نیز گفت: متاسفانه بسیاری از بزرگراه‌های امروز ایران راه‌هایی بوده اند که توسعه یافته و به مرحله امروز رسیده اند و از این رو در بسیاری از آنها عملا مختصات ایمنی لازم برای سرعت‌های بالا وجود ندارد. ورودی و خروجی‌ها همسطح که به شکل فراوانی در این جاده ها وجود دارند باعث به وجود آمدن خطر شده که کاهش سرعت مجاز می تواند بخشی از آن را جبران کند.

کشاورزیان با بیان اینکه این قید شامل حال آزادراه‌ها نمی شود، تصریح کرد:‌ در آزادراه‌ها با توجه به اینکه تقاطع همسطح وجود ندارد و بسیاری از اقدامات ایمنی لازم متناسب با مختصات جاده در نظر گرفته شده، می توان سرعت فعلی را حفظ کرد و به نظر می‌رسد آزادراه‌ها کشش لازم را در این حوزه دارند اما شرایط در بزرگراه‌ها قدری متفاوت خواهد بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر در بزرگراه‌ها مسیرهای کندرو برای ورود و خروج ها لحاظ می شد یا مثلا شیب جاده‌های پر تردد قابل مدیریت بود، امکان حفظ سرعت وجود داشت اما در حال حاضر شاید پایین آوردن سرعت یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای بهبود اوضاع باشد. البته این تنها عامل قابل اتکا نیست و در دیگر حوزه‌ها نیز می توان سیاست‌هایی برای کاهش تلفات در نظر گرفت.

وی درباره چگونگی تصویب کاهش سرعت در جاده‌ها نیز گفت: سازمان راهداری پیشنهاد خود را به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارجاع داده بود تا با حضور بدنه کارشناسی موجود، ابعاد مختلف ماجرا بررسی شود اما طبق قانون مسئولیت و اختیار این مسئله در اختیار وزیر راه وشهرسازی است و ایشان می توانند در صورت صلاحدید دستورهای لازم را ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، کشاورزیان پیش از این نیز از لزوم پیگیری کاهش سطح سرعت مجاز در جاده‌ها سخن گفته بود.

با وجود این طرح هنوز کاهشی در سرعت راه‌های ایران اتفاق نیفتاده، صحبت‌های جدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نشان می دهد که در آزادراه‌ کنار گذر جنوبی تهران امکان افزایش سرعت مجاز تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.

ایران در طول سال بیش از ۱۵ هزار تلفات رانندگی در جاده‌های مختلف ثبت می کند که در قیاس با استانداردهای جهانی عددی بسیار بالا به شمار می رود.

آمار تلفات رانندگی در ایران که از سال ۱۳۸۴ روند نزولی گرفته بود در آخرین آمارهای سازمان راهداری ثباتی نسبی را نشان می دهد.