:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بهره‌برداری از طرح تجهیز 122 هکتار از اراضی پایاب سد ینگجه شهرستان هریس

طرح تجهیز 122 هکتار از اراضی پایاب سد ینگجه شهرستان هریس به سامانه آبیاری بارانی با 17 میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
اقتصادگردان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه مراسم بهره‌برداری از طرح آبیاری بارانی در خصوص مزایای اجرای این طرح‌ها اظهار کرد: اولویت ما ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری است.

«اکبر فتحی» افزود: با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و اصلاح سیستم آبیاری از سنتی به نوین، افزایش راندمان کاربرد آب مزرعه از 30 تا 40 درصد در روش‌های سنتی به 60 تا 70 درصد در روش بارانی و 90 تا 95 درصد در روش قطره‌ای افزایش می‌یابد که این امر باعث صرفه‌جویی 56 درصدی آب آبیاری می‌شود.

وی کل هزینه‌های اجرای پروژه را حدود 17 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: به ازای هر هکتار معادل 133میلیون ریال می‌باشد. 85 درصد هزینه طرح‌های آبیاری قطره‌ای از محل کمک‌های فنی اعتباری بلاعوض دولت و 15درصد مابقی توسط بهره‌برداران به صورت خودیاری تأمین می‌شود. 

وی اظهار کرد: طرح‌های قابل افتتاح این سازمان در سطح استان، 62 طرح با اعتباری افزون بر 475 میلیارد ریال است که در هفته جهاد کشاورزی طی روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسند. 

«فیروز طلوع حیات»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هریس نیز گفت: در راستای مصرف بهینه آب در جهت احیاء دریاچه ارومیه، با توجه به قرارگرفتن این شهرستان در حوضه آبریز این دریاچه  و از طرف دیگر افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، در هفته جهاد کشاورزی آبیاری تحت فشار پایاب سد ینگجه به مقدار 122 هکتار و صرف مبلغ 17 میلیارد ریال با حضور ریاست سازمان در محل روستای ینگجه افتتاح شد.